Senaste nytt

Tokyoresa med 14-åring

Saily funkade bäst i Vietnam. Men vi kan fortsätta diskussionen här kanske:

Mer gubbigt och skränigt var det i regel i arkadspelhallarna.

1044fc9115270eb7f63950dc46aa9d2c.jpg

Anledningen till att det var mer gubbigt just här är för att det inte är arkadspel utan Pachinko (gambling i princip). Låter alltid förjävligt :)

Gambling (betting) är mestadels olagligt i Japan med undantag för Hästar, Keirin (cykel), och några olika motorsporter. Pachinko är såklart inte gambling utan du betalar för en mängd bollar som du sedan kan använda i maskinen, När du är klar kan du växla dina bollar mot tokens och som av en händelse ligger det alltid ett ställe strax utanför hallen som är jätteintresserade av just såna tokens och köper dem av dig för pengar :)

Anledningen till att det var mer gubbigt just här är för att det inte är arkadspel utan Pachinko (gambling i princip). Låter alltid förjävligt :)

Gambling (betting) är mestadels olagligt i Japan med undantag för Hästar, Keirin (cykel), och några olika motorsporter. Pachinko är såklart inte gambling utan du betalar för en mängd bollar som du sedan kan använda i maskinen, När du är klar kan du växla dina bollar mot tokens och som av en händelse ligger det alltid ett ställe strax utanför hallen som är jätteintresserade av just såna tokens och köper dem av dig för pengar :)
Jag har varje gång försökt mig på detta, men aldrig lyckats få till något. Har hitills inte hittat någon som kan så pass bra engelska och är villig att visa mig hur det hela fungerar.

Men som ni säger, en jäxxx ljudvolym konstant o_O

Suica i mobilen funkade klockrent. Supersmidgt och enkelt att aktivera liksom att fylla på pengar första gången och senare.

För eSIM hade vi kvar Airalo sedan tidigare resa. Finns globala, regionala och landsspecifika paket med priser därefter. Inte testat andra liknande tjänster men tycker Airalo funkar bra.
Tack, kör alltid Airalo så då fortsätter jag med det.

Kanske lite off topic…..
Har Du, LarsCph, provat använda 3 Världen i Japan?Jag är i Sri Lanka nu, det funkat lite så där…. Det går att ringa till Sverige, men inte att ta emot samtal från Sverige.

Kanske lite off topic…..
Har Du, LarsCph, provat använda 3 Världen i Japan?Jag är i Sri Lanka nu, det funkat lite så där…. Det går att ringa till Sverige, men inte att ta emot samtal från Sverige.
Det låter märkligt. Jag har iofs danska motsvarigheten '3 like home', men aldrig upplevt problem i 30+ länder. Ibland kan hastighet på datatrafik variera en del. Men basal funktionalitet brukar vara ok.

Det låter märkligt. Jag har iofs danska motsvarigheten '3 like home', men aldrig upplevt problem i 30+ länder. Ibland kan hastighet på datatrafik variera en del. Men basal funktionalitet brukar vara ok.
Det tycker jag oxo. Det funkar friktionsfritt i Mexico, Vietnam, USA. Den tekniska avdelningen har inte lyckats lösa det.

@hendberg Som nämnt är det väldigt smidigt. Det man bör känna till är att kvarstående saldo inte kan återbetalas kontant, utan endast kan föras över till ett japanskt bankkonto eller till mobilt Suica på en annan iPhone med samma Apple-ID. På Android är det betydligt krångligare.
Och det går dessutom bra att handla upp kvarvarande saldo på Seven Eleven. För mig räckte det till en flaska bubbel - ja, mousserande, alltså! ;-)

Toppen