Senaste nytt

Turkish: nekad 8 personer på samma bokning – och delad betalning?

Vi planerar en resa till Asien nästa vinter och är 8 personer i två familjer (6 vuxna + 2 barn). Tanken är att flyga Turkish Airlines GOT–SGN och BKK–GOT som multi-city (se bilderna).

När jag lägger in 8 passagerare får jag direkt ett felmeddelande om att man bara kan välja upp till 7 personer online. Jag vill helst ha alla 8 på samma bokning, men vi behöver betala med två olika Amex Elite (en familj per kort på grund av reseförsäkringen).

Jag ringde Turkish kundservice i Sverige, men hon sa att vi måste göra två separata bokningar. Min engelska är rätt dålig, så det är möjligt att jag missförstod henne. Jag har också fått tips om att gå via resebyrå, men här på forumet har jag flera gånger läst att man helst ska boka direkt med flygbolaget, så jag är lite kluven.

Mina frågor till er som rest mycket med TK:
  1. Har någon lyckats boka alla 8 personer på en och samma bokning direkt via Turkish, och i så fall hur gjorde ni?
  2. Går det att dela upp betalningen på två olika kreditkort när man bokar?
  3. Om man ändå gör två bokningar (t.ex. 3 + 5 personer) – hur stor är den praktiska risken att man blir splittrad, även om man ringer in och ber dem notera att det är ett gemensamt resesällskap med två familjer?
Tacksam för alla erfarenheter och tips!

Visa bifogad bild 171646

Visa bifogad bild 171647
Är alla 8 i samma familj?
Man bör nog dessutom bo på samma adress om Amex-försäkringen ska gälla alla i bokningen.
Dela upp bokningen är det enklaste.
Med 6 vuxna så är det inte hela världen ifall det skulle strula.

Öresundståg och Bus4you som alternativ.
Köra till Göteborg station för tåg/buss till CPH, allt detta i extra god tid för eventuella förseningar - blir lätt en 6-7 timmar till och sen ytterligare 17 tim resande. Mkt smidigare med Turkish 3,5 tim till IST och sen 10 tim till SGN.

Nu när man reser med barn så har restiden blivit största prio

Är alla 8 i samma familj?
Man bör nog dessutom bo på samma adress om Amex-försäkringen ska gälla alla i bokningen.
Dela upp bokningen är det enklaste.
Med 6 vuxna så är det inte hela världen ifall det skulle strula.
Två familjer

Har läst om att man kan bli avbokad till annat flyg vid överbokning. Viktigt för oss att kunna flyga tillsammans.

2 bokningar alla dagar. Varje familj för sig. Strular det något på vägen era minsta bekymmer lär vara att flyga tillsammans.

Måla inte fan på väggen redan nu och krångla pga det, tycker jag
Tack för input, jag fattar hur du menar.

Anledningen till att jag “krånglar” är att vi bjuder den andra familjen på flygbiljetterna och det är första gången de åker business. Vi är två familjer med totalt fyra barn (8, 10, 13 och 15 år), och det är också första gången vi semestrar tillsammans.

Just därför vill vi verkligen uppleva resan tillsammans – framför allt barnen som är kusiner. Skulle kännas trist om ena familjen blir ombokad eller fastnar någonstans medan den andra flyger vidare.

Jag hör samtidigt vad ni skriver om två bokningar, börjar luta åt det och att vi helt enkelt bokar samma flighter och säten nära varandra.

Om någon har ett ännu bättre upplägg eller egna erfarenheter i liknande situation, tar jag väldigt gärna emot fler tips.

Vi är två familjer
Problemet är att du vill flera saker som inte riktigt går att kombinera.

Hos Turkish kan du inte boka 8 personer online, det går (förmodligen) att lösa med en manuell bokning på telefon. Men du kan inte heller dela upp betalningen på flera kort (eventuellt går det att köpa presentkort i förväg på halva beloppet med ett kort, och så betala resten med ett annat).

Båda dessa problem går att lösa genom att dela upp bokningen i två, men då finns risken att ni blir separerade vid missade eller inställda flyg, som du konstaterat. Men jag tror du överdriver den risken; SÅ ofta är det trots allt inte att flyg blir inställda...

Sen är det viktigt att komma ihåg att det faktum att man ligger på samma bokning inte är någon naturlag som trollar fram platser; är man två eller tre som reser tillsammans kan man nog förvänta sig att man får fortsätta resa tillsammans även om man blir ombokad på resedagen, men är man 8 stycken som reser i business så kanske det inte är MÖJLIGT att ni kan komma på samma flyg under de närmaste dagarna (åtminstone inte om ni ska fortsätta sitta i business). Så risken är att du gör allting väldigt komplicerat för dig för att finnas i samma bokning, och om skiten verkligen träffar fläkten kommer det ändå inte hjälpa.

Toppen