palmen skrev:Borde de inte kunna lösa detta med att ha 1 fast track vid a-piren men inget annat? Kanske blir en omotiverad kostnad att ha igång detta men de som resor i business är väl troligtvis folk som reser ofta och inte är så intresserade av tax free på flygplatsen i vilket fall som helst. Man borde ju värna om de personer som reser väldigt frekvent.Klicka för att utvidga...
Bra poäng.
Jag själv tycker likadant, och tog upp detta med SAS. Vid gamla "special check-in B" så finns/fanns (ej koll om den finns kvar) säkerhetskontroll för personal, som man kunde gå igenom. Man skulle med ytterst små medel kunna bygga om denna till en fasttrack för C klass, EBG/EBP. Dessutom skulle SAS kunna flytta Business/First/EBG check-in till disk 57 som ligger precis där bredvid, så skulle man få en separat check-in för preminumresenärer, och lägga dit några röda mattor. Så kan folk kliva ur taxin, gå rakt till check-in (30 meter) och så genom security och komma ut 7 meter från hissarna som går upp till loungen. För mig är detta ett skolboksexempel på hur man kan addera värde för affärsresenärer, utan att det för den delen skulle kosta en förmögenhet.
Tog upp detta med SAS Customer Relations, och dom har också tänkt på det, men Swedavia säger nej. Man vill att alla skall igenom det stora flödet på Arlanda, och så säger man att personalsecurity vid special check-in B behövs för personalen, så den kan man ej öppna upp för passagerare. Slutsats: Personal går före passagerare, och flygplatsen huvuduppgift är snarare köpcentrum än smidig flygplats...
Om man tar en frekvent passagerare skulle jag definera en EBG som någon som är ute på Arlanda en till flera gånger i månaden. En EBP är någon som är ute en till flera gånger per vecka på Arlanda. Båda dessa personer har ju väldigt lite intresse av vad som finns i taxfree på Arlanda. Är man dessutom en tidig morgon och ska med ett morgonflyg så har man ju ingen tanke på att stanna på taxfree...
Om jag utgår från min egen situation, när jag flög som mest, så hade jag råkoll på vilka extrapriser som kördes på både Gardermoen och på Kastrup. Visste jag att det är snart slut på Baileys, så visste jag att inom några veckor så kommer det ett extrapris på någon av flygplatserna, eller så passade jag på att köpa den på en annan flygplats (typ Madrid) där dom har konstant låga priser. Cigarrer köptes med fördel i Cairo. En låda (25 st.) Cohiba Siglo 2 kostade 150 USD i Cairo och över 2000 SEK i Skandinavien. Så jag tror att man på fastighetsutvecklingssidan på Swedavia helt enkelt har dålig förståelse för frekventa affärsresenärers mönster, och vad som lockar in dom.
Däremot så uppskattade jag kakaopulver från Valrhona som säljs på ARN Taxfree för typ 69 kr eller 89 kr. Väldigt billigt och prisvärt. När jag behövde handla så kunde jag köpa en förpackning Valrhona på ARN, två flaskor Chablis på extrapris i OSL och så en Laphroig på extrapris på Kastrup...