Senaste nytt

Nordic Choice Hotels blir Strawberry

Hur bor du nu?
Hur ser det programmet ut?
Liknande för mig. Numera finns Hyatt i vår tre storstäder vilket är mkt uppskattat (skriver detta från en poängvistelse på Park Hyatt i New York). Tag någon natt på Hilton i Sthlm vilket underlättar att hålla status där. Bryr mig inte längre om status på Marriott men lägger ändå en del nätter på Nobis i Sthlm pga bra läge och frukost med bordsplacering (frukostkaoset på Strawberry är en ytterligare anledning till att jag inte bor där längre).

Radisson finns också som backup (använde dem sist jag var i Helsingborg). Sen finns ju det uppenbara alternativet för oss med status hos SAS - Scandic (inte lagt några nätter där än dock). ESS funkar också i Malmö och Gbg.

2023 bodde jag 60 nätter på NCH.
2026 har jag inte planerat att bo en enda natt på Strawberry. Man undrar, vad hände? Jo Spenn hände. Vi får hoppas att Stordalen tjänar på det hela i slutändan ändå.
Samma hãr, hade fler nätter än det. Började 2025 med 15 nätter i januari/februari innan jag hoppade på BFF tåget med Scandic.

O betalnätter efter det! Otroligt jag lyckats ett helt år snart undvika kedjan med frekvent resande. Blir dock svårare kommande år utan bonusnätter de gånger alternativ saknas.

Intressant upplevelse under veckan. Fick inbjudan att delta i en test av Strawberrys hemsida. Fick en tid och en länk till en Google meeting. Trodde det skulle vara en stor grupp där de visade nya funktioner från en beta site. Jag hade helt fel. 3 deltagare jag, en person från deras webbutveckling och en person från deras loyalitetsprogram (som satt tyst för det mesta).

Startade med lite generella frågor om vad jag tyckte om Strawberry, hur ofta jag bodde, hur jag brukade boka... Nämnde här att bytte till Spenn från gamla bonus programmet var mycket sämre. Fick lite, men väldigt kort kommentar från kille från Loyality program. Sedan fick jag söka upp en boende och genomföra en boka, fram tills sista konfirmering, medan jag delade min skärm och gav feedback om olika saker. Nämnde saker som irriterar mig

1. Måste få epost med kod för att logga in istället för att kunna välja epost/sms
2. Inga kartor som visar alla deras hotell längst en resrutt
3. Svårt att veta i förväg var man kan bo gratis med sina spenn (om man nu någonsin kan tjäna ihop tillräckligt mycket spenn för en gratis natt)
4. Att gratisnätter med 100% spenn kan inte avbokas (svårt att planera långt i förväg)
5. OSV

Det var lyhörda och intresserade, utan att kunna lova någon ändring på något. Diskuterade även hur det var svårt att bränna upp alla sina gamla bonuspoäng med den korta varsel man fick och omöjligheten att boka nätter under 2026, även om man gjorde bokningen under 2025.

Fanns lite tid över på slutet så jag föreslog att jag försökte att göra samma bokning via deras app. Appen, roligt nog, kraschade. Hjälpte inte att starta om.

Allt som allt en intressant upplevelse. Men jag undrar varför jag fick inbjuden. Jag är knappt någon av deras stora kunder. Kommer upp till Gold pga Strawberry Mastercard men det finns säkert många som bor hos dem betydligt oftare.

Fick presentkort för frukost för 2 för att jag ställde upp. Tyvärr bara på Comfort, Quality och Clarion.
Jag gjorde samma undersökning 2025-03-19 så det har hållit på ett tag. Vet inte om jag märkt någon skillnad dock. :)

Toppen