Återbetalning för inställt Norwegian-flyg

  • Thread starter Thread starter WarrenBuffett
  • Start date Start date
Norwegian visar bara cashpoints +20% eller ombokning som alternativ även om de nu ställt in flyget

GOT-ALC
 
jumbooze skrev:Norwegian visar bara cashpoints +20% eller ombokning som alternativ även om de nu ställt in flygetGOT-ALCKlicka för att utvidga...


Samma för mig gällande GDN-OSL



Går fortfarande att gå bakvägen via:

Ansöka om återbetalning För att begära återbetalning i pengar.



Passade själv på att göra en claim nu direkt, om de skulle stänga den vägen. Någon som vet inom hur många dagar Norwegian har enligt sin egen policy att återbetala sin kund vid inställt flyg? Faller det inom EU261/2004 och således 7 arbetsdagar? Tänker när det är dags att göra en kortreklamation.
 
Migato skrev:har ännu inte fått inställt flyg till spaninen den 17e aprilKlicka för att utvidga...


Kolla in på dina sidor, mitt flyg den 1:a maj blev inställda men fick inget mejl eller sms. Såg bara när jag kollade upp bokningen.
 
Tamas skrev:Kolla in på dina sidor, mitt flyg den 1:a maj blev inställda men fick inget mejl eller sms. Såg bara när jag kollade upp bokningen.Klicka för att utvidga...
Samma för mig, inget mail, men noterade att de ställt in det när jag loggade in på bokningen.
 
Uppdatering:



Norwegian ställde in mitt flyg till Mallorca imorgon (detta skedde för ca 3v sedan utan varken mail/sms)

Jag blev varse om detta genom att kolla på Mina Sidor.



Jag valde då "ansöka om återbetalning" 20/3.



Jag har sedan dess varken sett några pengar eller hört ngt från Norwegian.



Valde därför att ringa och reklamera transaktioner hos Amex idag.

De var positiva och hittade transaktionerna (bokning, ändringsavgift & specialbagage)

Jag kommer få mail utav dem inom 24h där jag ska bifoga resekvittot och intyg på att flygen är inställda.

Amex skulle kreditera mitt kontot direkt och jobba vidare internt med reklamationen.



Igår ställde Norwegian in mina flighter även i maj.

Dessa är dock betalade med Supreme Card från Resurs Bank.

Ska eventuellt testa att ringa dem och reklamera även där.
 
Fredrik Sund skrev:Uppdatering:Norwegian ställde in mitt flyg till Mallorca imorgon (detta skedde för ca 3v sedan utan varken mail/sms)Jag blev varse om detta genom att kolla på Mina Sidor.Jag valde då "ansöka om återbetalning" 20/3.Jag har sedan dess varken sett några pengar eller hört ngt från Norwegian.Valde därför att ringa och reklamera transaktioner hos Amex idag.De var positiva och hittade transaktionerna (bokning, ändringsavgift & specialbagage)Jag kommer få mail utav dem inom 24h där jag ska bifoga resekvittot och intyg på att flygen är inställda.Amex skulle kreditera mitt kontotdirektoch jobba vidare internt med reklamationen.Igår ställde Norwegian in mina flighter även i maj.Dessa är dock betalade med Supreme Card från Resurs Bank.Ska eventuellt testa att ringa dem och reklamera även där.Klicka för att utvidga...


Vad menade AmEx exakt med kreditering direkt om man får fråga?

Blev ungefär lovad samma som du när jag gjorde min reklamation 22/3-2020 avseende en bokning med TAP. Har sedan dess fått dubbla budskap och själv fått ringa kundtjänst x flera. Verkar som det började röra på sig igår då jag fick mail från reklamationsavdelningen - bemärk nästan 2veckor efter att jag ringt första gången, men ånyo då annan info än kundtjänst.
 
Fick igårkväll ett mejl från Norwegian där de vill att jag ska bekräfta mitt val av återbetalningsmetod. Antingen genom att få pengarna tillbaka eller Cashpoints + 20%. Efter man gjort sitt val så får man ett nytt ärendenummer och hamnar i en ny kö tydligen
 
Den överhängande frågan här är ju, efter att man begärt full återbetalning av inställt flyg via webformuläret på Norwegians hemsida, hur länge ska man vänta innan man vänder sig till Amex för att anmäla charge back? Vill ju ge Norwegian en chans att åtgärda detta innan man besvärar Amex med ytterligare ett ärende. Vad händer exempelvis om man får betalt av båda? Då måste man ta tag i det ärendet också. Hur tänker ni?
 
Capa skrev:Den överhängande frågan här är ju, efter att man begärt full återbetalning av inställt flyg via webformuläret på Norwegians hemsida, hur länge ska man vänta innan man vänder sig till Amex för att anmäla charge back? Vill ju ge Norwegian en chans att åtgärda detta innan man besvärar Amex med ytterligare ett ärende. Vad händer exempelvis om man får betalt av båda? Då måste man ta tag i det ärendet också. Hur tänker ni?Klicka för att utvidga...
I det läget du har blivit lovad utbetalning är det nog svårare att få igenom det hos Amex -- du måste ju tala om det för dem (och bifoga svaren), och då kommer de säga vänta.



Skulle du få svaret efter att du öppnat ärendet hos Amex så måste du ju informera Amex om det, och det troliga då är att de drar tillbaka chargeback:en mot Norwegian.
 
Capa skrev:Den överhängande frågan här är ju, efter att man begärt full återbetalning av inställt flyg via webformuläret på Norwegians hemsida, hur länge ska man vänta innan man vänder sig till Amex för att anmäla charge back? Vill ju ge Norwegian en chans att åtgärda detta innan man besvärar Amex med ytterligare ett ärende. Vad händer exempelvis om man får betalt av båda? Då måste man ta tag i det ärendet också. Hur tänker ni?Klicka för att utvidga...
Som referens fick jag hör av SAS Kundtjänst, ja jag vet, att de arbetar med återbetalningar för resor som ställdes in 8 mars. Kan tänka mig att läget är liknande hos Norwegian. Säkerligen en hel del som manuellt ska hanteras..
 
Så här skriver Norwegian också i det mejljag fick:



Vi rekommenderar att du undersöker dina möjligheter med ditt försäkringsbolag, innan du skickar in en begäran om återbetalning till oss. Om du redan har fått återbetalning från din reseförsäkring kan vi inte ge återbetalning av resan eller ge ut CashPoints, eftersom kostnaden för dina biljetter redan har återbetalts till dig av ditt försäkringsbolag.
 
mha321 skrev:I det läget du har blivit lovad utbetalning är det nog svårare att få igenom det hos Amex -- du måste ju tala om det för dem (och bifoga svaren), och då kommer de säga vänta.Skulle du få svaretefteratt du öppnat ärendet hos Amex så måste du ju informera Amex om det, och det troliga då är att de drar tillbaka chargeback:en mot Norwegian.Klicka för att utvidga...


Ok, tack då vet jag. Jag har personligen inga problem med att vänta på utbetalning. Förstår att det har mycket att göra. Skulle det bli så att betalningen från Norwegian uteblir så har man ju alltid Amex som fall back.




lucasd skrev:Som referens fick jag hör av SAS Kundtjänst, ja jag vet, att de arbetar med återbetalningar för resor som ställdes in 8 mars. Kan tänka mig att läget är liknande hos Norwegian. Säkerligen en hel del som manuellt ska hanteras..Klicka för att utvidga...


Håller med. Tack för info.




JoelG skrev:Så här skriver Norwegian också i det mejljag fick:Vi rekommenderar att du undersöker dina möjligheter med ditt försäkringsbolag, innan du skickar in en begäran om återbetalning till oss. Om du redan har fått återbetalning från din reseförsäkring kan vi inte ge återbetalning av resan eller ge ut CashPoints, eftersom kostnaden för dina biljetter redan har återbetalts till dig av ditt försäkringsbolag.Klicka för att utvidga...


Detta kan ju ses som illavarslande. Att de kanske inte har möjlighet att återbetala alla. Men samtidigt så är det rätt genomskinligt att de tar en rövare; Varför inte låta folks kort/reseförsäkringar betala kalaset istället för att ta det ur egen (läs sinande) kassa? Nej vi kan inte lösa det du som kund har rätt till för att vi ställde in din flygning, utan du får lösa det på annat sätt.. Aldrig mer Norwegian..
 
JoelG skrev:Så här skriver Norwegian också i det mejljag fick:Vi rekommenderar att du undersöker dina möjligheter med ditt försäkringsbolag, innan du skickar in en begäran om återbetalning till oss. Om du redan har fått återbetalning från din reseförsäkring kan vi inte ge återbetalning av resan eller ge ut CashPoints, eftersom kostnaden för dina biljetter redan har återbetalts till dig av ditt försäkringsbolag.Klicka för att utvidga...


Det där är ju inte speciellt snyggt hanterat av dem. Om du har rätt till återbetalning av Norwegian har du inte lidit någon skada och har således inte någon rätt till ersättning ur eventuell försäkring. Processen ska vara det omvända...
 
Hej hopp alla glada påskkycklingar!



Ville bara dra en vals eftersom jag har läst lite på denna tråd.



Dock gäller det för återbetalning av CashPoints.



Hade en T/R resa bokad inom Europa med Norwegian. 24-28 april.

Betalades med CashPoints.



Fick sms och mejl den 25 mars att flighten var inställd.

Loggade in i appen och hade samma meddelande.

Läste instruktioner om hur återbetalning går till.

Ansökte om återbetalning 30 mars med erbjudande + 20 % poäng (well döh, köpte resan för poäng)

Fick mejl om att återbetalningen av poäng är påbörjad 8 april.

Efter ca 2 timmar loggade jag in på mina sidor på Norwegian Reward och se att poäng för resan +20% extra har trillat in.

Saldot för Cashpoints i appen är inte uppdaterad.



Hoppas detta kan ge något positivt intryck av Norwegians processer för de som köpt sin biljett med CashPoints.



Sen om jag kan använda dem senare återstår att se. Om de ens lyfter igen, det är en annan fråga.



Glad Påsk!



/André
 
Om någon missat detta: de har sålt biljetter som ännu inte använts och som de till en stor del

kan förväntas vara tvingade att betala tillbaka, till ett värde som är dubbelt vad de har i kassan.

Inte så konstigt att de förhalar kontanta återbetalningar...







BOA.png
 
Gör följande för återbetalning om resan är betald med ett kreditkort:




Kontakta flygbolaget och begär återbetalning av inställt flyg.
Om de säger nej, gå till nästa steg.
Om de säger ja, vänta 7 dagar. Om pengarna dyker upp inom 7 dagar, grattis. Annars gå till nästa steg.

Kontakta din kortutgivare. Informera att du vill göra en kortreklamation, ej inleda ett försäkringsärende (Ja, de kommer att försöka trolla över dig till försäkringsavdelningen, var tydlig)
Informera att flyget är inställt och att du antingen
Blivit nekad återbetalning.
Blivit lovad återbetalning men att sju dagar gått utan några pengar. Enligt EU-förordning 261/2004 ska återbetalning vid inställt flyg ske inom sju dagar.

Skicka in kompletterande uppgifter, t.ex. bokningsbekräftelse.
Du bör nu få transaktionerna krediterade inom någon vecka.
Ovanstående har fungerat utan problem med Amex, SEB och Swedbank senaste två veckorna.
 
richard87 skrev:Gör följande för återbetalning om resan är betald med ettkreditkort:Kontakta flygbolaget och begär återbetalning av inställt flyg.Om de säger nej, gå till nästa steg.Om de säger ja, vänta 7 dagar. Om pengarna dyker upp inom 7 dagar, grattis. Annars gå till nästa steg.Kontakta din kortutgivare. Informera att du vill göra en kortreklamation, ej inleda ett försäkringsärende (Ja, de kommer att försöka trolla över dig till försäkringsavdelningen, var tydlig)Informera att flyget är inställt och att du antingenBlivit nekad återbetalning.Blivit lovad återbetalning men att sju dagar gått utan några pengar. Enligt EU-förordning 261/2004 ska återbetalning vid inställt flyg ske inom sju dagar.Skicka in kompletterande uppgifter, t.ex. bokningsbekräftelse.Du bör nu få transaktionerna krediterade inom någon vecka.Ovanstående har fungerat utan problem med Amex, SEB och Swedbank senaste två veckorna.Klicka för att utvidga...


Riktigt bra sammanfattat!



Fråga; bara så jag hänger med - kortutgivaren har återbetalat dina pengar inom 2 veckor och ärendet är avslutat?

Jag har mailat in kompletterande uppgifter till AmEx avseende en reklamation så sent som i måndags där jag har ett skriftligt svar från TAP Portugal om att de vägrar återbetala mig i den formen jag betalat i pga Covid-19 situationen. Hur blev du återbetlad av kortutgivaren tillbaka till kortet eller banköverföring?
 
Back
Top