Auf wiedersehen Air Berlin? Konkurs...

Nekad på Menzies Aurora Lounge T2 ARN idag med AB boardingkort då detta samarbete har upphört tydligen. Dock går det fortfarande bra om du har AB status men åker med annat OW bolag för att komma in i loungen.
 
Agö skrev:Varför är det konstigt? Två helt olika lounger, två helt olika bolag som driver dem.Klicka för att utvidga...
Jag vet inte hur kontrakten funkar, jag tänkte bara att det konstigt att vissa loungekontrakt har upphört men inte alla. Men jag är ingen flygbolagskonkursexpert så det kanske är normalt att det blir så här.
 
Budgetresenär skrev:Jag vet inte hur kontrakten funkar, jag tänkte bara att det konstigt att vissa loungekontrakt har upphört men inte alla. Men jag är ingen flygbolagskonkursexpert så det kanske är normalt att det blir så här.Klicka för att utvidga...
Typ som SAS när de säger upp avtal. Vissa går ut före andra eller är lättare att säga upp än andra.
 
Nu har jag ångrat mig, nu tycker jag återigen att det är konstigt att det varierar med loungeaccess. Här finns en länk till ett pdf-dokument som är uppdaterat 1:e september: https://topbonus.airberlin.com/web/tb/aktuelle-faq-topbonus?locale=en_DE



Länk till själva pdf-dokumentet: Request Rejected



Här står det tydligt "...airberlin and the partner airlines continue to grant benefits related to your status (e.g. access to lounges, priority services, free seat reservations etc.)...".



Fast det är klart, kan man strunta i EU

261/2004, så är det inte så farligt i sammanhanget att neka loungeaccess.
 
Budgetresenär skrev:Jag vet inte hur kontrakten funkar, jag tänkte bara att det konstigt att vissa loungekontrakt har upphört men inte alla. Men jag är ingen flygbolagskonkursexpert så det kanske är normalt att det blir så här.Klicka för att utvidga...



Budgetresenär skrev:Nu har jag ångrat mig, nu tycker jag återigen att det är konstigt att det varierar med loungeaccess. Här finns en länk till ett pdf-dokument som är uppdaterat 1:e september:Request RejectedLänk till själva pdf-dokumentet:Request RejectedHär står det tydligt "...airberlin and the partner airlines continue to grant benefits related to your status (e.g. access to lounges, priority services, free seat reservations etc.)...".Fast det är klart, kan man strunta i EU261/2004, så är det inte så farligt i sammanhanget att neka loungeaccess.Klicka för att utvidga...


Det här är inte alls konstigt tycker jag. Det finns One World lounger och AB lounger som drivs av flygbolagen själva. Ibland så tecknar flygbolagen också avtal med en 3e part om att deras passagerare ska få nyttja dessa lounger. Detta regleras i avtal som, liksom de flesta avtalen i världen, sägs upp och omförhandlas med vissa intervall.



I just det här fallet så är det troligtvis så att ett sådant här avtal har upphört att gälla och den ena eller båda parterna har valt att inte förlänga. Skälen till detta kan ju vara många men det är väl inte otroligt att det faktiskt är loungeföretaget som inte velat förlänga pga AB finansiella situation. De vill ju kanske inte riskera att inte få betalt.



I de fall som Oneworld anslutna flygbolag eller Air Berlin driver loungerna så gäller förmånerna fortfarande, liksom i de 3e parts lounger där det fortfarande finns gällande avtal.



Således tycker jag inte att detta är särskilt konstigt.
 
Swissbob skrev:Nekad på Menzies Aurora Lounge T2 ARN idag med AB boardingkort då detta samarbete har upphört tydligen. Dock går det fortfarande bra om du har AB status men åker med annat OW bolag för att komma in i loungen.Klicka för att utvidga...


Det stod även en skylt på disken i Menzies loungen på GOT att f o m 29/8 var det ingen access var sig man flög med dem eller hade deras bonuskort.
 
Blodhundarna fortsätter agera. LOT återupptar trafik mellan Warszawa och Berlin.



LOT resumes Warsaw – Berlin route from Dec 2017



LOT Polish Airlines from December 2017 plans to resume Warsaw – Berlin Tegel route, previously served until July 2013. The Star Alliance member will operate 2 daily flights on this route (1 daily on weekends), with a mix of Dash8-Q400 and Embraer E170. First flight is scheduled on 04DEC17.



LO387 WAW0820 – 0950TXL DH4 x567

LO387 WAW0820 – 0950TXL E70 5

LO389 WAW1720 – 1850TXL DH4 D



LO388 TXL1025 – 1150WAW DH4 x567

LO388 TXL1025 – 1150WAW E70 5

LO390 TXL1930 – 2055WAW DH4 D



LOT resumes Warsaw – Berlin route from Dec 2017 :: Routesonline
 
Nu stryks alla longhaulflyg från Berlin, orkar inte leta efter någon engelsk version men har fetmarkerat destinationer med respektive slutdatum:



Air Berlin streicht alle Langstreckenflüge ab Berlin - SPIEGEL ONLINE




Nun fallen auch die noch verbliebenen Langstreckenverbindungen vom Flughafen Berlin-Tegel weg: Die insolvente Fluggesellschaft Air Berlin streicht

ab dem 25. September die Flüge zwischen der deutschen Hauptstadt und New York beziehungsweise Miami.
"Air Berlin stabilisiert die operative Situation am Flughafen Berlin-Tegel weiter und streicht verlustreiche Strecken", hieß es zur Begründung. Der alte Flughafen gilt als für Umsteigeverbindungen nicht besonders gut geeignet.Das Ende fünf anderer Strecken hatte die insolvente Fluggesellschaft bereits vergangene Woche angekündigt.



Zum 17. September und 1. Oktober fallen die beiden täglichen Verbindungen von Berlin nach Abu Dhabi weg.



Zum 30. September wird die Verbindung Berlin-Chicago aus dem Flugplan genommen,



die Flüge nach Los Angeles und San Francisco zum 1. Oktober.

Klicka för att utvidga...
 
En liten känsla är att när KKn är klar för Air Berlin så kommer nya flygplatsen i Berlin snart vara klar..
 
NyfikenGrau skrev:Detta är ju i sammanhanget väldigt goda nyheter - precis detta vill jag se att SAS gör med t.ex. GOT!Klicka för att utvidga...
Vill också att SAS fixar Göteborg till Berlin



OT: Vi ska till Berlin över Allahelgona-helgen blev med Lufthansa via Frankfurt dit och München hem, mäkkig väg. Vågade inte boka Air Berlin då det var precis efter den 15/8. Pris-mässigt diffade det på en 100-lapp per skalle
 
Peter65 skrev:OT: Vi ska till Berlin över Allahelgona-helgen blev med Lufthansa via Frankfurt dit och München hem, mäkkig väg. Vågade inte boka Air Berlin då det var precis efter den 15/8. Pris-mässigt diffade det på en 100-lapp per skalleKlicka för att utvidga...


Ville ni inte flyga med SAS? Har aldrig sett (hittills..) att Lufthansa legat under SAS prismässigt på Skandinavien-Tegel, men det kanske var så här?




Budgetresenär skrev:Jag har en bokning Miami-Berlin i november, men ingenting har ändrats, varken i Air Berlin-appen eller hos CheckMyTrip.Klicka för att utvidga...


Oj, den skulle jag nog försöka omboka till via Düsseldorf snarast. Ser dem inte omboka via andra bolag med tanke på "inga pengar", så jag skulle nog inte vänta på att de hör av sig.
 
Back
Top