Covid-19 och Lufthansagruppen

011430121 skrev:Jag bokade om själv, LH flyger förnärvarande inte till BKK verkar som om de börjar med det vid vintersäsong starten i månadsskiftet oktober/november.UDs avrådan för resor till mitten av november gjorde att jag flyttade resan, den var bokad för avresa i början av dec.Klicka för att utvidga...
Surt att få betala fare difference då - är ju ganska goda chanser att de ändå kommer ställa in. Var samma med OS, de gick ut med att de skulle flyga men sen när det närmade sig så ställde de in. De fortsatte dock att sälja biljetter ett tag till.
 
När det gäller en traditionell "non-refundable" rate, skatt och avgifter hur är Lufthansas policy för återbetalning där?

Nedan exempel, innebär det att allt utan Ticket price återbetalas om jag avbokar biljetten?





capture_lh-png.112879
 
GOTBound skrev:När det gäller en traditionell "non-refundable" rate, skatt och avgifter hur är Lufthansas policy för återbetalning där?Nedan exempel, innebär det att allt utanTicket price återbetalas om jag avbokar biljetten?Visa bifogad bild 112879Klicka för att utvidga...


Nej, "International/Domestic surcharge" är det finare namnet för "bränsleavgift" och kommer med absolut största sannolikhet inte återbetalas. Utöver det vet jag inte om Lufthansagruppen tar en avgift (typ service fee) för återbetalning.
 
Har fått en resa ombokad av LH där de hänvisar till Covid-19 som skäl. De har sjävlklart bokat om till ett uselt alternativ (10h väntan i FRA) när det finns bra alternativ. De har alternativ att antingen acceptera eller få en voucher - inget av de alternativen är något jag är intresserad av. Det står att om man inte svarar inom ett visst antal dagar så avbokar de ger mig en voucher (vilket jag inte vill).



Jag har dock svårt att komma i kontakt med dem - har suttit i telefonkö ca 1h vid 3 olika tillfällen (har sen varit tvungen att ge upp för att ha möten) utan att komma fram. Det verkar dock inte ges någon indikation om antal samtal före, hur lång väntetid etc. Är det någon som har ett bra sätt att komma i kontakt med dem?
 
MTheC skrev:Har fått en resa ombokad av LH där de hänvisar till Covid-19 som skäl. De har sjävlklart bokat om till ett uselt alternativ (10h väntan i FRA) när det finns bra alternativ. De har alternativ att antingen acceptera eller få en voucher - inget av de alternativen är något jag är intresserad av. Det står att om man inte svarar inom ett visst antal dagar så avbokar de ger mig en voucher (vilket jag inte vill).Jag har dock svårt att komma i kontakt med dem - har suttit i telefonkö ca 1h vid 3 olika tillfällen (har sen varit tvungen att ge upp för att ha möten) utan att komma fram. Det verkar dock inte ges någon indikation om antal samtal före, hur lång väntetid etc. Är det någon som har ett bra sätt att komma i kontakt med dem?Klicka för att utvidga...
Jag har använt chatten i Facebook Messenger ett par ggr. Där brukar de vara snabba med att svara. Skriv till Lufthansa Chatbot och skriv Live Chat så ska du få prata med en riktig person.



Edit: lagt till info om Live Chat.
 
RollingStone skrev:Jag har använt chatten i Facebook Messenger ett par ggr. Där brukar de vara snabba med att svara. Skriv till Lufthansa Chatbot och skriv Live Chat så ska du få prata med en riktig person.Edit: lagt till info om Live Chat.Klicka för att utvidga...
Tackar bra tips! Det är ju inte direkt något de är öppna med att de erbjuder.



Forumet leverar verkligen, fick detta toppensvar och ett annat bra tips på kontaktväg. Är nu löst på bästa sätt, har blivit ombokad till Swiss i business istället för Lufthansa (vilket för mig är snäppet bättre) och enligt bekräftelsen bokningsklass C istället för P. Nu får jag bara hålla tummarna att det inte blir fler förändringar.
 
Det börjar nu blir tydligare vilket stålbad vi kommer se som en konsekvens av detta. I denna Bloomberg artikel från igår verkar det som att både A380 och B747-400 kommer avvecklas snabbt. Kanske förlängs de yngre A340-600orna ett tag till:

Lufthansa to Shed Biggest Planes in Deepening Fleet Shakeup - Bloomberg



Lite intressant statistik hur många arbetstillfällen en kärra (long-haul) skapar. I fallet A350 talar vi om 220 tjänster.



Det kan innebära i värsta fall att F-inventory från MUC blir lika med 0 om alla A340-600 försvinner och att B747-8i är ensam med F i flottan.
 
MTheC skrev:Tackar bra tips! Det är ju inte direkt något de är öppna med att de erbjuder.Forumet leverar verkligen, fick detta toppensvar och ett annat bra tips på kontaktväg. Är nu löst på bästa sätt, har blivit ombokad till Swiss i business istället för Lufthansa (vilket för mig är snäppet bättre) och enligt bekräftelsen bokningsklass C istället för P. Nu får jag bara hålla tummarna att det inte blir fler förändringar.Klicka för att utvidga...
Kan ju uppdatera att glädjen blev kortvarig, någon timme senare så får jag meddelande att den flight jag är bokad på är inställd och nu har de bokat om mig med ett 14h stopp över natten i ZRH...känns som de kanske borde ha vetat detta när de bokade om mig.
 
MTheC skrev:Kan ju uppdatera att glädjen blev kortvarig, någon timme senare så får jag meddelande att den flight jag är bokad på är inställd och nu har de bokat om mig med ett 14h stopp över natten i ZRH...känns som de kanske borde ha vetat detta när de bokade om mig.Klicka för att utvidga...


Då det i många fall bara finns 1-2 flighter per dag till de destinationer som är igång blir det såhär, speciellt om det är longhaul inblandat också. Får du mailet är det ju bara att ringa, du behöver inte acceptera vad de erbjuder dig direkt, och min erfarenhet just nu är att de är ganska flexibla. Dock är det lite mycket att hoppas på att tro att deras call center i Sydafrika ska ha någon koll på huruvida flighterna blir inställda eller inte, av vilken anledning etc. (likväl en blodtryckshöjare, jag vet). Lufthansa är ändå bland de bolag som har störst produktion igång i dagsläget, men räkna med att det är struligt ett tag framöver. Skulle oavsett rekommendera tyskarna pga. mer produktion, större flexibilitet, skönare stämning, mer öppet i FRA än i ZRH (dött), och framförallt långt bättre business i longhaul - sett till mat, dryck, halvpyjamas etc. Swiss är kanske bäst inom Europa, på långdistans däremot är de bland de sämsta.
 
MTheC skrev:Kan ju uppdatera att glädjen blev kortvarig, någon timme senare så får jag meddelande att den flight jag är bokad på är inställd och nu har de bokat om mig med ett 14h stopp över natten i ZRH...känns som de kanske borde ha vetat detta när de bokade om mig.Klicka för att utvidga...
Trist.



Men det är nog inte alls säkert att de visste om det när de bokade om dig. Om flighten inte var inställd ännu är det mycket möjligt att kundtjänst inte kunde se det. Däremot kanske backoffice kände till att den var inställd, och att det var anledningen till att du inte kunde bokas om till den automatiskt.
 
MTheC skrev:Kan ju uppdatera att glädjen blev kortvarig, någon timme senare så får jag meddelande att den flight jag är bokad på är inställd och nu har de bokat om mig med ett 14h stopp över natten i ZRH...känns som de kanske borde ha vetat detta när de bokade om mig.Klicka för att utvidga...
Uppdatering, använde chatten på FB för att få ny ombokning men fick även medskicket att jag inte ska räkna med att de flyg jag nu är inbokad på kommer gå så lär säkert behöva boka om igen.


Moco skrev:Då det i många fall bara finns 1-2 flighter per dag till de destinationer som är igång blir det såhär, speciellt om det är longhaul inblandat också. Får du mailet är det ju bara att ringa, du behöver inte acceptera vad de erbjuder dig. Dock är det lite mycket att hoppas på att tro att deras call center i Sydafrika ska ha någon koll på huruvida flighterna blir inställda eller inte, av vilken anledning etc. (likväl en blodtryckshöjare, jag vet). Lufthansa är ändå bland de bolag som har störst produktion igång i dagsläget, men räkna med att det är struligt ett tag framöver.Klicka för att utvidga...
Nu var jag dock kontakt med en som satt i Tyskland. Här rör det sig om intraEuropa och det fanns 12 andra alternativ med kortare restid och 14 som inte innebär en övernattning (vid sökning på LHs hemsida). Så de lyckas ju skapa merarbete för sig själv genom att boka om till bland det sämsta alternativet som fanns (och blir ju merarbete för mig också som nu varit i kontakt med dem flera ggr samma dag). Har nu ny bokning som är ok men det borde de kunnat ordna med direkt då det fanns 2 uppenbara alternativ som var klart bättre än alla andra.
 
MTheC skrev:Har nu ny bokning som är ok men det borde de kunnat ordna med direkt då det fanns 2 uppenbara alternativ som var klart bättre än alla andra.Klicka för att utvidga...
Det känns ganska troligt att de först bokat om dig till ett flyg som de inte trodde skulle sälja slut och ville spara platserna på det plan du kanske ville åka med men som de ville sälja istället.
 
Berglund skrev:Det känns ganska troligt att de först bokat om dig till ett flyg som de inte trodde skulle sälja slut och ville spara platserna på det plan du kanske ville åka med men som de ville sälja istället.Klicka för att utvidga...
Mycket möjligt men är ju inte många som frivilligt accepterar ett stopp på 14h (och övernattning) inom Europaså känns ju inte så smart. Räknar kallt med att detta inte är sista ändringen så får se om de kör samma upplägg flera ggr.



Känns ju dock som man nog kan chansa och boka lägsta priset (i den klass man vill åka) även om avgångarna inte passar eftersom det mesta verkar ändras ändå.
 
MTheC skrev:Känns ju dock som man nog kan chansa och boka lägsta priset (i den klass man vill åka) även om avgångarna inte passar eftersom det mesta verkar ändras ändå.Klicka för att utvidga...
Javisst! Så gör jag. Har lyckats med det tricket fyra veckor i rad nu, boka billigaste och sedan kommer cancellation eller annan förändring och då ligger fältet vidöppet för mina önskemål.
 
Senator skrev:Det börjar nu blir tydligare vilket stålbad vi kommer se som en konsekvens av detta. I denna Bloomberg artikel från igår verkar det som att både A380 och B747-400 kommer avvecklas snabbt. Kanske förlängs de yngre A340-600orna ett tag till:Lufthansa to Shed Biggest Planes in Deepening Fleet Shakeup - BloombergLite intressant statistik hur många arbetstillfällen en kärra (long-haul) skapar. I fallet A350 talar vi om 220 tjänster.Det kan innebära i värsta fall att F-inventory från MUC blir lika med 0 om alla A340-600 försvinner och att B747-8i är ensam med F i flottan.Klicka för att utvidga...
Känns riktigt skönt att jag hann med att testa A340-600 även om jag "tyvärr" flög F och inte fick uppleva att boarda och gå och sätta mig längst bak i kärran. Tog dock en nattlig promenad runt hela kabinen för att känna längden. //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji41.png
 
Brandten skrev:Känns riktigt skönt att jag hann med att testa A340-600 även om jag "tyvärr" flög F och inte fick uppleva att boarda och gå och sätta mig längst bak i kärran. Tog dock en nattlig promenad runt hela kabinen för att känna längden.Klicka för att utvidga...


Jag har provat LH 346 i alla klasser och jag kan säga att du valde helt rätt ände av planet.
 
De står att LH ska börja flyga Frankfurt -Bogota dagligen 1 nov med A340-600 med möjlighet att boka första klass. Så det är ganska snart de måste börja damma av de yngre A340-600 i så fall som står parkerade på Teruel flygplatsen i norra Spanien.
 
Back
Top