Covid-19 och Lufthansagruppen

taxvalp skrev:Någon här har hunnit få återbetalning från Lufthansa på grund av inställda flyg under pandemin? Eller är det väntetider på SAS-nivå som gäller?Klicka för att utvidga...
Austrian sa till mig (men är ju kundtjänst så man ska ta det med en nypa salt) att de tidigast kommer börja processa utbetalningar efter sommaren. Skulle tro att kortreklamation är det snabbaste sättet att få pengarna.
 
taxvalp skrev:Någon här har hunnit få återbetalning från Lufthansa på grund av inställda flyg under pandemin? Eller är det väntetider på SAS-nivå som gäller?Klicka för att utvidga...


Vi har väntat sen 16 mars, 79 dagar nu. Kanske dags att ta det via Amex
 
MTheC skrev:Austrian sa till mig (men är ju kundtjänst så man ska ta det med en nypa salt) att de tidigast kommer börja processa utbetalningar efter sommaren. Skulle tro att kortreklamation är det snabbaste sättet att få pengarna.Klicka för att utvidga...



BCSkier skrev:Vi har väntat sen 16 mars, 79 dagar nu. Kanske dags att ta det via AmexKlicka för att utvidga...


Tack för snabba svar. Har som många andra här en hel rad återbetalningar som jag väntar på men den ekonomiskt svettigaste är med LH och jag inleder chargeback via Amex just nu. Går att göra via chatten i appen, för övrigt.
 
taxvalp skrev:Tack för snabba svar. Har som många andra här en hel rad återbetalningar som jag väntar på men den ekonomiskt svettigaste är med LH och jag inleder chargeback via Amex just nu. Går att göra via chatten i appen, för övrigt.Klicka för att utvidga...
Tackar för tipset med chatten, tycker alltid det är skönt att ha det dokumenterat skriftligt så man kan se när man reklamerat.
 
MTheC skrev:Tackar för tipset med chatten, tycker alltid det är skönt att ha det dokumenterat skriftligt så man kan se när man reklamerat.Klicka för att utvidga...


Man kan inleda ärendet i chatten, sedan kommer mejl med ärendenummer och man behöver skicka in diverse dokumentation så helt chattbaserat är det inte riktigt än.
 
taxvalp skrev:Man kan inleda ärendet i chatten, sedan kommer mejl med ärendenummer och man behöver skicka in diverse dokumentation så helt chattbaserat är det inte riktigt än.Klicka för att utvidga...
I alla fall ett steg framåt då jag vid ett tillfälle varit med om att jag aldrig fick något ärendenummer efter att ha anmält på telefon så var då tvungen att göra om det från början.



Chattar just nu med dem för att göra en kortreklamation och fick intressant nog svaret att det ej är möjligt att reklamera mer än 60 dagar efter köpet. Har bett dem bekräfta det och hur det förhåller sig till svenska konsumentkreditlagen. Får se vad de svarar...
 
Gällande Miles & More hyllar jag Lufthansagruppen för deras agerande. När det gäller återbetalningar, nja där är det helt uselt. Men om rapporterna stämmer så är Lufthansagruppen tekniskt i obestånd innan det nu godkända räddningspaket. Om ni vill se på verbala kängor, så följ Lufthansa på Facebook.



Jag väntar ut mina pengar, sen riktar jag ett krav till kundtjänst. Jag bokar ingenting med Lufthansagruppen innan jag får pengar. Allt är nu avbokat.
 
MTheC skrev:Chattar just nu med dem för att göra en kortreklamation och fick intressant nog svaret att det ej är möjligt att reklamera mer än 60 dagar efter köpet. Har bett dem bekräfta det och hur det förhåller sig till svenska konsumentkreditlagen. Får se vad de svarar...Klicka för att utvidga...


Jag hittar inget om tidsgräns för invändningar i konsumentkreditlagens 29 paragraf. Återrapportera gärna hur det går.
 
BCSkier skrev:Jag hittar inget om tidsgräns för invändningar i konsumentkreditlagens 29 paragraf. Återrapportera gärna hur det går.Klicka för att utvidga...
Precis vad jag menade också - om det skulle finnas en 60 dagars gräns skulle det ofta vara problematiskt med resor som bokats i förväg. Man chattar dock med någon på engelska så misstänker att de servar flera olika länder - personen ifråga hänvisade till några allmänna villkor men svarade bara att han inte var bekant med några andra regler. Gick med på att ta emot reklamationen men varnade för att den kan nekas pga att det är mer än 60 dagar sen. Tror och hoppas att det inte ska bli problem.
 
Senator skrev:Jag väntar ut mina pengar, sen riktar jag ett krav till kundtjänst.Klicka för att utvidga...




...och om du inte får en cent extra så slutar du att flyga med Lufty? over end finito - hård mot dom hårda?
 
Homer skrev:...och om du inte får en cent extra så slutar du att flyga med Lufty? over end finito - hård mot dom hårda?Klicka för att utvidga...


Om möjligt. Det finns ibland inte alternativ som passar budget eller tidtabell där jag inte har så många val.
 
Eftersom det nu passerat 60 dagar sedan jag fick confirmation på min claim, och 75 dagar sedan jag file:ade den, ringde jag idag Austrian om min refund.



"Sorry, sir, no action has been taken on this contact. I will pass it on to the refund team today, but expect it to take a long time before they get to it, sorry we have no estimate for how many weeks or months. And once they have done that, it will take 21 days for the refund to actually happen."



Nåja, de erkänner åtminstone att de inte ens försökt lyfta ett finger på flera månader. Nu får man väl klura på den en stund och bestämma vad jag ska göra, men det borde ju definitivt räckar för en chargeback...



(Och ja, när jag ringde in och kollade i början så sade de att den var skickat till refund team, vilket den alltså inte var)
 
taxvalp skrev:Någon här har hunnit få återbetalning från Lufthansa på grund av inställda flyg under pandemin? Eller är det väntetider på SAS-nivå som gäller?Klicka för att utvidga...


Tröttnade på att vänta på ett åtminstone för mig hyggligt stort belopp och gjorde chargeback via Amex. Pengarna nu tillbaka på tio dagar.



Har mer tålamod med andra bolag som faktiskt håller på att processa utbetalningar om än långsamt (hej, SAS!), LH svarade dock mycket svävande och att man var välkommen att höra av sig om 3-4 veckor igen...
 
Back
Top