Covid-19 och Lufthansagruppen

enlunda skrev:Ring deras USA nummerContact Details+1 800 - 645 38 80nu på förmiddagen, då de i USA sover förhoppningsvis.Klicka för att utvidga...
Tack för tipset, kom på att jag hade fått ett annat bra nummer av en forummedlem här så orkade faktiskt ringa igår då LH lyckades göra helt fel vid ombokningen ovan (fick en ombokning där returen inte kom tillbaka till Sverige utan slutade i FRA).



Fick det ombokat till det flyg (och rätt klass) jag ville utan problem denna gång så om det är en ny policyn så verkar den inte helt förankrad. Kommer dock snart säkert veta då jag fick notifering på morgonen om att ett annat segment på denna resa ställts in så behöver ta ny kontakt med dem...
 
Bokade GOT-MUC direktflyg med bra tider i slutet av september för resa i december. Kampanj 5.000 kr för två personer i Business .Efter en vecka blev hela resan ombokad. Alla direktflyg till München är inställda och övriga alternativ med långa mellanlandningar är inte aktuella .Det blir att fira jul hemma i år.

Jag kunde avboka resan direkt i Lufthansas mail om ändringen och återbetalningen kom in på mitt Amex dagen efter. Överraskande bra.
 
Vår resa till BCN via ZRH blev inställd. Bokade av genom Lufthansa Chatbot. Pengarna åter på Amex kortet två dagar senare.
 
Har familjeresa till NY över jul o nyår med LH. Ekonomibiljetter. Fick nya tider nu från LH och erbjudande om att 1. Accept 2. Ticket later 3. Refund tickets. Hemresan blir ett dygn senare. Någon som vet om LH betalar tebx rubbet på Ekonomi biljetter?
 
stare skrev:Har familjeresa till NY över jul o nyår med LH. Ekonomibiljetter. Fick nya tider nu från LH och erbjudande om att 1. Accept 2. Ticket later 3. Refund tickets. Hemresan blir ett dygn senare. Någon som vet om LH betalar tebx rubbet på Ekonomi biljetter?Klicka för att utvidga...


Ja, det måste alla flygbolag göra enligt lag. Så du kan begära full återbetalning.
 
stare skrev:Har familjeresa till NY över jul o nyår med LH. Ekonomibiljetter. Fick nya tider nu från LH och erbjudande om att 1. Accept 2. Ticket later 3. Refund tickets. Hemresan blir ett dygn senare. Någon som vet om LH betalar tebx rubbet på Ekonomi biljetter?Klicka för att utvidga...
Ja det måste dom göra. Sitter i samma båt som dig och väntar på full refound från LH på en resa till Lissabon som dom ändrade hemresan på.
 
Då har pengarna från den sista utestående resan återbetalats. Detta var faktisk "äldste ärende" om man kan säga så, men också säkert någon som krävde extra handpåläggning. Jag skulle åka Swiss First till Singapore i mars, och det blev en del tjafs först när jag skulle boka om då man krävde en re-pricing något jag hävdade bestämt att det var B*#S. Det gick hela vägen till Swiss First Customer Care med lite extra skjuts på vägen från Lufthansagruppens Sverigekontor. Eftersom resan var bokad av AMEX Travel så utfärdade Swiss sedan en ny biljett med den gamla som betalningsmedel. Därmed tappade AMEX lite översikten eftersom detta inte reflekterades i deras system längre.



Både ursprungsflighten i mars samt (mitt naiva tanksätt då) en flight i maj blev också inställt. Därmed hamnade denna i återbetalningskö och jag antar den krävde lite manuell hantering, därmed den långa hanteringstiden. Nu skall jag göra en sammanställning av alla ärenden och se hur lång tid det har tagit i tid jämfört med lagen. Sen får jag fundera på om jag göra något åt det eller inte.
 
Senator skrev:Ja, det måste alla flygbolag göra enligt lag. Så du kan begära full återbetalning.Klicka för att utvidga...
Ja hemresan stämde inte överhuvudtaget, landar på FRA på måndagen men resan från FRA till GOT fick vi på söndagen. Verkar inte vara full synk alternativt vill LH inte att man ska resa? Bara att köra REFUND på rubbet, hoppas det funkar.
 
Har nu klickat på "Refund Tickets"...fick aldrig nåt mail eller så, hoppas det funkar ändå, nån som har erfarenhet?
 
MTheC skrev:Tack för tipset, kom på att jag hade fått ett annat bra nummer av en forummedlem här så orkade faktiskt ringa igår då LH lyckades göra helt fel vid ombokningen ovan (fick en ombokning där returen inte kom tillbaka till Sverige utan slutade i FRA).Fick det ombokat till det flyg (och rätt klass) jag ville utan problem denna gång så om det är en ny policyn så verkar den inte helt förankrad. Kommer dock snart säkert veta då jag fick notifering på morgonen om att ett annat segment på denna resa ställts in så behöver ta ny kontakt med dem...Klicka för att utvidga...
Tröttnade på LHs hantering då jag fick ytterligare ett par ombokningar som var fel/omöjliga och en del bara dåliga (typ 20h för byte i ZRH) så skickade utan större förhoppningar om något resultat in ett klagomål om hur de hanterar det. Fick efter några dagar ett samtal från en trevlig kvinna som beklagade och erbjöd kompensation i form av voucher eller poäng. Inga stora summor men trevlig gest i alla fall.
 
Så mycket gnäll på SAS att dom är dåliga på att betala tillbaka inställda resor men inte är stora Lufthansa bättre! Dom skjuter bara allt framför sig och svarar med nya datum för återbetalning hela tiden!

@MTheC skickade du bara ett mail till customer service eller hade du någon annan mottagare?
 
LPC123 skrev:Så mycket gnäll på SAS att dom är dåliga på att betala tillbaka inställda resor men inte är stora Lufthansa bättre! Dom skjuter bara allt framför sig och svarar med nya datum för återbetalning hela tiden!@MTheCskickade du bara ett mail till customer service eller hade du någon annan mottagare?Klicka för att utvidga...
Jag hade en pågående dialog med LH (främst via chatten på FB messenger) och uttryckte mitt missnöje av (då) kring 20 ändringar av samma resa på en månad (varav 4 samma dag) och där många varit helt fel (ombokad till fel destination, fel klass, bokning som inte funkade pga MCT, bokning där anslutningsflyg gick innan jag landar etc). De sa att de inte kunde göra något men förstod missnöjet och så bad de mig maila in klagomål till customer relations (fick customer.relations@lufthansa.com som e-postadress, så tror det är den "vanliga" customer service) - vet inte om de jag var i kontakt med gjorde något notering kring det men fick i alla fall en relativt bra lösning.



Jag var dock inte ute efter en återbetalning utan klagade mer på hur de hanterade en planerad flygning. Det är för övrigt snart dags för den och det har nu gått 3 dagar utan någon ändring så håller tummarna för att det ska gå vägen och jag faktiskt kommer iväg...



Lite OT: Jag har dock dåliga erfarenheter av SAS, flera bolag inom LH-gruppen, TAP, British Airways och Finnairs hantering av krisen. Det enda bolag som varit bättre än jag förväntat mig är tyvärr ett jag sällan har möjlighet att välja: Alaska Airlines var exemplariska när jag hörde av mig till dem och frågade om jag kunde få avboka eller omboka en resa - de återbetalade allt inom några dagar och jag hade egentligen inga (giltiga) skäl för det då resan var köpt som en point to point i USA men behovet försvann efter att mitt flyg dit ställdes in. Ska dock komma ihåg den fantastiska hanteringen och välja dem när jag kan vid resor i USA.
 
LPC123 skrev:Så mycket gnäll på SAS att dom är dåliga på att betala tillbaka inställda resor men inte är stora Lufthansa bättre! Dom skjuter bara allt framför sig och svarar med nya datum för återbetalning hela tiden!@MTheCskickade du bara ett mail till customer service eller hade du någon annan mottagare?Klicka för att utvidga...



MTheC skrev:Jag hade en pågående dialog med LH (främst via chatten på FB messenger) och uttryckte mitt missnöje av (då) kring 20 ändringar av samma resa på en månad (varav 4 samma dag) och där många varit helt fel (ombokad till fel destination, fel klass, bokning som inte funkade pga MCT, bokning där anslutningsflyg gick innan jag landar etc). De sa att de inte kunde göra något men förstod missnöjet och så bad de mig maila in klagomål till customer relations (fickcustomer.relations@lufthansa.comsom e-postadress, så tror det är den "vanliga" customer service) - vet inte om de jag var i kontakt med gjorde något notering kring det men fick i alla fall en relativt bra lösning.Jag var dock inte ute efter en återbetalning utan klagade mer på hur de hanterade en planerad flygning. Det är för övrigt snart dags för den och det har nu gått 3 dagar utan någon ändring så håller tummarna för att det ska gå vägen och jag faktiskt kommer iväg...Lite OT: Jag har dock dåliga erfarenheter av SAS, flera bolag inom LH-gruppen, TAP, British Airways och Finnairs hantering av krisen. Det enda bolag som varit bättre än jag förväntat mig är tyvärr ett jag sällan har möjlighet att välja: Alaska Airlines var exemplariska när jag hörde av mig till dem och frågade om jag kunde få avboka eller omboka en resa - de återbetalade allt inom några dagar och jag hade egentligen inga (giltiga) skäl för det då resan var köpt som en point to point i USA men behovet försvann efter att mitt flyg dit ställdes in. Ska dock komma ihåg den fantastiska hanteringen och välja dem när jag kan vid resor i USA.Klicka för att utvidga...


Lufthansagruppen har inte varit särskilt mycket bättre nej. Den stora skillnaden jag såg var att när räddningspaket på €9mrd var klart, ja då gick det ganska snabbt att få pengarna tillbaka. Tyvärr är det väl ganska lika för de flesta större bolag i Europa (utöver British Airways, Ryanair, Wizzair) att det helt inte fanns likviditet eller krediter för att hantera detta. Intressant nog har de amerikanska bolagen varit bättre rustat denna gången.
 
Ringde LH Customer support, pengarna skall vara åter på mitt kort inom 3-5 dagar. Håller tummarna. Lite märkligt kan tyckas att anslutningsflygen jag fick gick ett dygn tidigare än min ankomst. Känns som om de vill att man löser in biljetterna.
 
stare skrev:Ringde LH Customer support, pengarna skall vara åter på mitt kort inom 3-5 dagar. Håller tummarna. Lite märkligt kan tyckas att anslutningsflygen jag fick gick ett dygn tidigare än min ankomst. Känns som om de vill att man löser in biljetterna.Klicka för att utvidga...


Bra att det löste sig. Systemen är inte alltid så logiska kan jag uppleva. I ditt fall skall du åka A-B via C, och "systemet" får en inställd flight på A-B, men ser inte att det ställer till problem på B-C. Inte ovanligt. Tror inte alls Lufthansa vill att du skall lösa in biljetterna, det är nog så att man behöver alla intäkter man kan få.
 
Snubblade över denna informationen idag från Lufthansa:

https://www.lufthansa.com/us/en/lounges



Lounges which are available again: After the reopening of some of our own lounges, our partner lounges in Prague, Sofia and Nice are also available to Lufthansa guests again. Of course all of the lounges of our Star Alliance partners that are in service are available to you as well.



mao inte alla 3dje part är stängt



Permanent closing of lounges: Unfortunately, a few of our lounges won't be opened again. The ones in Bremen, Dresden, Cologne, Leipzig/Halle and Nuremberg will remain closed. Internationally, our lounge in Delhi will not reopen, however the Air India Lounge is available to you instead.



Är detta deras "Never to let a good crisis go to waste"? Väldigt intressant alla inrikeslounger som kommer stänga permanent..



och för alla som vill åka till MEX i Lufthansa First kommer en god nyhet, dock utan datum



Reopening of the First Class Terminal in Frankfurt: Currently, we are working on reopening our First Class Terminal in Frankfurt – including the limousine service. The Lufthansa First Class Lounge in section A of terminal 1 has been reopened already.
 
Lufthansa är ändå en av få som hållit fanan högt (och behandlat sina kunder väl), och inte vänt kappan efter vinden, under denna period, och jag är tacksam för det.
 
Back
Top