Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

fcx skrev:Men visst gäller denna förändring bara SAS plus på longhaul? Inom Europa har det väl alltid bara varit ett bagage?Klicka för att utvidga...
Det säger fortfarande att man kan ha två handbagage ombord i Plus om man reser till USA/Asien. Det är samma på danska sidan också.

"På flygningar till och från USA eller Asien får du ta med ett handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm) när du reser i SAS Go Light eller SAS Go. Om du reser i SAS Business eller SAS Plus får du ta med två handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm). Detta gäller även på anslutningsflyg."​
 
Från mitt eget, egoistiska perspektiv är detta en bra förändring. Jag reser i princip aldrig med två handbagage så det lär väl bli mer plats för mitt enda handbagage.
 
Budgetresenär skrev:Vad hände med de som hade för mycket/för tungt?Klicka för att utvidga...


Jag förutsätter att de fick en avhyvling och fick skicka sitt bagage. Det var nämligen väldigt många missnöjda som stod vid bandet på Arlanda.
 
Vore ju trevligt om man samtidigt räknade taxfree påsen som ett handbagage om den inte får plats i det andra... Men då lär väl flygplatserna bli förbannade.
 
I princip tycker jag detta med ett (1) handbaggage är ok. Men då skall det också vara en sak som passagerarna släpar ombord. Precis som @mha321 skriver borde taxfreepåsen och andra shoppingbaggar räknas in i kvoten.



Men vikten är alldeles för snålt tilltagen. 8 kg är ganska lite pom man har dator, laddare och lite kläder i en hyggligt stabil väska och om jag dessutom lägger ner taxfreepåsen så väger baggaget nästan garanterat mer än 8 kg. Så beroende på hur påsen räknas kanske jag får ett handbaggage på exakt 8 kg men helt plötsligt en påse som tar värdefull volym i hyllan. Och det torde vara kontraproduktivt...



Sätt gränsen på 15kg eller som det är på BA - ok så länge du SJÄLV orkar lyfta upp den utan att begära assistans.
 
AABack2ARN skrev:Men vikten är alldeles för snålt tilltagen. 8 kg är ganska lite pom man har dator, laddare och lite kläder i en hyggligt stabil väska och om jag dessutom lägger ner taxfreepåsen så väger baggaget nästan garanterat mer än 8 kg. Så beroende på hur påsen räknas kanske jag får ett handbaggage på exakt 8 kg men helt plötsligt en påse som tar värdefull volym i hyllan. Och det torde vara kontraproduktivt...Sätt gränsen på 15kg eller som det är på BA - ok så länge du SJÄLV orkar lyfta upp den utan att begära assistans.Klicka för att utvidga...
Ja, 8 kg är inte så mycket, vissa handbagageväskor väger 3-5 kg tomma. Man skulle väl aldrig få för sig att tro att de har satt gränsen så lågt för att de vill att man ska betala för incheckat bagage istället...
 
Jag tycker definitivt att det är en föränding till det bättre.

Jag och sambon åkte Miami-Köpenhamn-Stockholm i business förra helgen. Köpenhamn-Stockholm alltså i pluskabin. Gick ombord bland dom första och la upp en kameraväska var, lägger normalt alltid handbagaget under stolen framför för att ha koll på det men tänkte inte på det/kände inte det akuta bagageproblemet när jag bokade platserna på rad 1... kommer inte hända igen. Planet var fullsatt och för dom sista ombordstigande så var utrymmet för deras jättehandbagage/vinterjackor och övrig rekvisita slut. Cabin crew tar såklart våra mindre väskor och knökar in dom längre bak där det finns en gnutta plats för att om möjligt göra plats för större föremål. Jag sitter bara och väntar på att våra grejjer ska gå i golvet när vi kommer fram och bälteslampan slocknar. Som tur var hann jag fram till väskorna innan det hände. Att avgången blev en timme försenad, delvis pga bagageproblemet, fick man på köpet. Hoppas som sagt bara att sas är konsekventa i sitt handlande.
 
Sk 1410, CPH-ARN. Boarding börjar 10 min före utsatt tid. Nu tid för avgång och alla har inte kommit på än. *STÖN*
 
Att lägga på två kilo på handbagaget vore inte helt fel. Landar ofta precis på gränsen (8kg) de gånger jag flyger sas. Känner att åtta kilo är i snålaste laget, speciellt eftersom jag gärna använder kabinväska med datorfack. Flyger jag sas måste jag alltid ta en separat laptopväska för att det ska fungera. Två handbagage (plus accessory) har aldrig varit ett alternativ för min del.
 
Hoppas verkligen man inte tar bort plus förmånen med två väskor vid anslutningsflyg till longhaul, åker ofta med en väska med datorer och en väska med övrigt...

Därför är plus/biz bäst då man sparar tiden på Ohare t.ex och kan bara traska rakt ut i korta kön med bara handbaggage

Nåja, om de ändrar det så lär de få surt mail från mig på redan gjorda bokningar.
 
jumbooze skrev:Hoppas verkligen man inte tar bort plus förmånen med två väskor vid anslutningsflyg till longhaul, åker ofta med en väska med datorer och en väska med övrigt...Därför är plus/biz bäst då man sparar tiden på Ohare t.ex och kan bara traska rakt ut i korta kön med bara handbaggageNåja, om de ändrar det så lär de få surt mail från mig på redan gjorda bokningar.Klicka för att utvidga...
Helt ologiskt om man inte skulle ta bort den förmånen om man nu ändrar Plus longhaul till ett bagage. Men SAS och logik...
 
Ryanair har 10kg i handbagage då borde väl sas också kunna ha det?
 
Tillåter inte United 16 kilo? Vid byte så blir det lite svårt isf.



Förövrigt tycker jag det fungerar ok på United trots allt, där amerikaner har massivt med bagage. Militärer får ta 3 ggr mer har jag för mig dessutom.
 
AABack2ARN skrev:Men vikten är alldeles för snålt tilltagen. 8 kg är ganska lite pom man har dator, laddare och lite kläder i en hyggligt stabil väska och om jag dessutom lägger ner taxfreepåsen så väger baggaget nästan garanterat mer än 8 kg. Så beroende på hur påsen räknas kanske jag får ett handbaggage på exakt 8 kg men helt plötsligt en påse som tar värdefull volym i hyllan. Och det torde vara kontraproduktivt...Sätt gränsen på 15kg eller som det är på BA - ok så länge du SJÄLV orkar lyfta upp den utan att begära assistans.Klicka för att utvidga...


Ja, om 8 kg efterlevs hårt så måste jag packa ur min laptopväska ur ryggsäcken och bära den separat som personal item, vilket knappast snabbar upp hanteringen jämfört med att bara slänga in ryggsäcken i overhead bin. Det på en ryggsäck som i övrigt passar perfekt i hyllan på kortdistansplan.
 
Back
Top