C
Cristoffer Cedergren
Guest
Vad är det för problem dom har? Batterierna?FFlash skrev:Finnair har ju som bäst STORA problem med sina A350 kärror för att inte tala om de som ska levererasKlicka för att utvidga...
Vad är det för problem dom har? Batterierna?FFlash skrev:Finnair har ju som bäst STORA problem med sina A350 kärror för att inte tala om de som ska levererasKlicka för att utvidga...
Det har inte framgått.Cristoffer Cedergren skrev:Vad är det för problem dom har? Batterierna?Klicka för att utvidga...
Bra summering av situationen. Men vad är bakgrunden till problemen? Har Qatar och Vietnam airlines också problem med sina A350?JonW skrev:Det har inte framgått.Men problemen börjar nu nå Norwegian-nivå, mängder av inställda flyg o kraftiga förseningar.Till råga på allt låter de t ex svenskar flyga på feederflighterna till HEL utan att informera, trots att de redan vid avgång vet att det inte finns några anslutningar i rimlig tid.När det gäller nya 350-rutter är Hong Kong o Singapore framskjutna ytterligare minst en månad. På den upphaussade launchrutten till Shanghai har 350 helt enkelt tagits bort sedan en tid, och lär inte återkomma på länge.Och i Toulouse har man i princip slutat testflyga färdiga 350 öht. AY nr 4, som vad jag förstår skulle börjat serva Hong Kong vid nyår, har suttit still på backen sedan sin jungfruflight 4 december.Klicka för att utvidga...
JonW skrev:Och i Toulouse har man i princip slutat testflyga färdiga 350 öht. AY nr 4, som vad jag förstår skulle börjat serva Hong Kong vid nyår, har suttit still på backen sedan sin jungfruflight 4 december.Klicka för att utvidga...
Inte alls i samma utsträckning (Bolagen eller gudarna verkar tycka att Norden ska ha alla problem med nya plan...)Cristoffer Cedergren skrev:Bra summering av situationen. Men vad är bakgrunden till problemen? Har Qatar och Vietnam airlines också problem med sina A350?Klicka för att utvidga...
JonW skrev:Inte alls i samma utsträckning (Bolagen eller gudarna verkar tycka att Norden ska ha alla problem med nya plan...)Men det kan ev. hänga ihop med att AY fått endast 4 testflighter per plan,(nr 1 dock 5 st, och det har fungerat något bättre) VN o speciellt QR betydligt fler.Det är i för sig naturligt att man trappar ner antalet tester efter de första exen, men det kanske gått för snabbt.Men den stora gåtan just nu är som sagt varför man verkar ha slutat flyga helt istället för att utöka leveranstestandet.Klicka för att utvidga...
Vi pratade väl om de olevererade planen som finns i Toulouse?Catfishman skrev:Men Finnair flyger dem, kollade nyss på FR24 och såg minst 3 Finnair A350 i luften så jag vet inte riktigt varifrån detta "de flyger dem inte alls" skulle komma...Klicka för att utvidga...
Precis, 4 helt färdiga flygplan som inte testflygs trots att de stått i flightline i veckor och månader.Cristoffer Cedergren skrev:Vi pratade väl om de olevererade planen som finns i Toulouse?Klicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Vi pratade väl om de olevererade planen som finns i Toulouse?Klicka för att utvidga...
JonW skrev:Leveranstakten för A350 verkar nu gått från bad to worse, trots konstanta löften om snara upptrappningar sen i somras.Målsättningen för 2016 var att leverera 50 plan, men endast en enda (AY nr 4) är planerad för januari.Problemet är att det planet har en enda testflygning, utförd 4 dec i fjol, och inget plan har levererats med mindre än 4 tester.För februari ser det inte mycket bättre ut, två plan möjligen.Airbus har en längre tid skyllt på Zodiac, som säger sig ha ordning på leveranserna först från 2018.Men det har nu framkommit att det finns fler problem med underleveranser.Men leveransproblemen kan inte förklara det faktum att Airbus även verkar ha stoppat testflygningar av färdiga plan.Endast en testflygning har gjorts i år (7 januari) trots 4 färdiga plan i Flightline.Och ingen som helst förklaring till detta verkar ha givits.Till råga på allt har AY:s två sista plan haft usel tillförlitlighet a la 787, med inställda flighter o kraftiga förseningar. Detta skulle kunna indikera att deras 4 testflighter inte räcker, för de första QR-planen tillämpade man 11-14 fligher, för Vietnam Airlines 6.Det ligger hundratals plan före SAS i kön, och inte ens i Airbus egna planer (som hittills aldrig varit ens nära att hålla) kommer man upp i tresiffriga årsleveranser förrän just 2018.Så därför är nog tyvärr nu bara frågan hur stor SAS försening kommer att bli.Måste jag gissa så gissar jag på leveranser 2020...Klicka för att utvidga...
Nja, det var faktiskt betydligt mer fart på Toulouse på den tiden det var helger.mhaggkvist skrev:Fast har inte den minskade aktiviteten med alla helger att göra? Jag har letat igenom diverse bloggar och nyhetssajter men kan inte hitta någon info om att Airbus skulle ha ett problem med A350.Airbus höll sin årligapresskonferensförra veckan, där sa de att de inte hade några nya problem och att de tror sig kunna upp nå en "Operational reliability" 98.5% i år. De har som mål att leverera fler än 50 A350 i år. Zodiac fick sig en rejäl känga på presskonferansen också.Angående produktionstakten, målet förra året kan det vara intressant att läsaLeeham's artikel,Bjorn’s Corner: Production rates - Leeham News and CommentKontentan är att ökningen i produktionstakt är i jämförelse med 787 och vad man man har kommunicerat tidigare, men även att det finns problem med leverantörer för inredningen.Klicka för att utvidga...
JonW skrev:(Begreppet klämdagar existerar knappast och Trettonhelgen firas inte öht i Frankrike)Klicka för att utvidga...