Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

Tonton skrev:Ändock en väldigt simpel inredning så ser det faktiskt riktigt fräscht ut! Sätter man förväntningarna rätt så kan Flixtrain bli riktigt bra! En sak är säkert... vi behöver prispress i SverigeKlicka för att utvidga...


Knappt något benutrymme ju. Som jag sagt tidigare, vill jag ha benutrymme som i en A320 åker jag en A320.



MTR lyckades inte med prispressen direkt. Tveksamt om denna aktör utan Respluskoppling kan göra det.
 
Tonton skrev:Ändock en väldigt simpel inredning så ser det faktiskt riktigt fräscht ut! Sätter man förväntningarna rätt så kan Flixtrain bli riktigt bra! En sak är säkert... vi behöver prispress i SverigeKlicka för att utvidga...
Själv skulle jag mycket hellre se en spelare som konkurrerade på kvalitet och inte bara pris.



Tyvärr finns det ju inte plats på banorna för att få en av varje, vilket hade varit det bästa.
 
mha321 skrev:Själv skulle jag mycket hellre se en spelare som konkurrerade på kvalitet och inte bara pris.Klicka för att utvidga...


Tyvärr tror jag inte det finns marknadsmässiga krafter för det, även om vi bortser från aspekten om tillgång till slottar på järnvägen.



Varför jag tror så?


Sverige har redan en ganska (väldigt) hög kostnadsbas för transport
Andra transportmedel (läs flyg) har tydligt visat att priset är en viktigt, om inte viktigaste faktorn, vid transport av gemene person


Jag har svårt att se att företag (Ej egenanställda) skulle ha en policy som accepterar att betala exempelvis dubbla priset på sträckan Stockholm-Göteborg, bara för att få lite bättre kvalitét än vad exempelvis SJ erbjuder redan.
 
Palazzi skrev:Maj 2021 är bekräftat även enligt den fastställda tågplanen, och enligt en intervju från igår (som iofs inte vill bekräfta datum) så nämns att det blir de nyrenoverade tyska vagnarna med Hector som draghjälp.Hector Rail kör tågen för Flixtrain | JärnvägarDe har 100 rätt gamla DB-vagnar, men de har nog utfört en av de mer imponerade renoveringar jag sett (eller "de", det är en Tysk firma som utfört renoveringen). Bild påhttps://cdn.flixbus.de/2020-07/FlixTrain ist zurück_3.jpg?_sp=7452ab6e-e315-4711-9a33-369b8a26f5b7.1607588630877&atb_pdid=af12031f-05d5-4ab1-8f8d-3009a402e0eaKlicka för att utvidga...


Det ser ju rätt fräscht ut, inget lyx men trevligare än en del slitna vagnar som går idag. Sedan blir det intressant att se hur prisbilden utvecklas, för jag tycker inte SJ är särskilt dyra om man ser till de lägsta priserna. Klart, om Flixtrain kan ta tex 99 kr enkel för alla biljetter så kommer det nog märkas.
 
tågnörd skrev:Det ser ju rätt fräscht ut, inget lyx men trevligare än en del slitna vagnar som går idag. Sedan blir det intressant att se hur prisbilden utvecklas, för jag tycker inte SJ är särskilt dyra om man ser till de lägsta priserna. Klart, om Flixtrain kan ta tex 99 kr enkel för alla biljetter så kommer det nog märkas.Klicka för att utvidga...


Man borde egentligen klara av att hålla dessa priser kan jag tycka, om man tittar till hur man utan kraftigt negativa resultat klarat sig i Tyskland.



Tycks inte vara vidare bra villkor för de som kör för bolaget, men det är väl affärsmodellen att pressa utan att ta egen risk (och funkar gör det tydligen).



Svenska banavgifter är ju för EU låga, och de lär inte heller behöva investera i bokningssystem (som ju är det man kan först och främst). Stockholm-Göteborg är ju en linje med mycket hög beläggning så jag tror faktiskt man klarar att hålla tågen fulla. Billigast räcker nog rätt långt, som det bevisat sig förr...



Dock låter de ju prismässigt försiktiga i intervjun och nämner specifikt att man ska ha lägre priser än ”iaf SJ” och därmed inte nödvändigtvis inkluderar MTR.



Tror de har betydligt bättre marginaler/säte än MTR så det återstår att se hur lågt de kan gå och ändå ligga +|- 0 .

Räcker 149kr för att ses som billiga?
 
En update är att det är 100 säten (!!) i Flixtrains tågvagnar. Det är 22% fler än i SJ äldre vagnar och 27% fler än i andra klass på MTR och SJ 2000.

Enligt den enda viderecensionen av de nya vagnarna så verkar ända benutrymmet vara ok, men som påpekats ser det mer ut som på ett flyg (inte Ryanair, men väl en SAS-flygning).



Ett snitt på 25% fler säten än konkurrenterna gör ju en del för kostnad/säte, OM man lyckas fylla vagnarna. Det gör man troligen då man inledande "bara" erbjuder tre avgångar/dag, och för det finns det troligen nog med priskänsliga resenärer.



Jag tar också för givet att övrig kostnadsbas för Flixbus är lägre, så säkert är kostnaden uppemot 1/3 lägre per säte jämfört med närmsta konkurrent (stordriftsfördelar, bokningssystem klart och mindre avskrivningar då de knappt äger något).



Andra sidan av myntet är väl att SJ kanske tjänar över 33% mer per säte, och då ändå har en bra (/bättre?) affär. MTR har bevisligen (enligt bokslut) inte lyckats hitta denna balans. Tror som resultat av detta att SJ kommer stå relativt opåverkade av Flixbus satsning, men att MTR kommer ätas upp. De lockar inte affärskunderna som driver upp intäkt/säte, och de förlorar de mest priskänsliga (som troligen lämnat SJ, för MTR, med pris som motiv).



Tror det blir en framgång och att man skalar rätt så snart efter start. Har personligen inga behov av att priset från SJ behöver sänkas, men uppskattar att den höga säteskapaciteten gör att kapaciteten på hela linjen ökar. Det var strax innan pandemin svårt att få tag på biljetter på vissa avgångar... Detta känns som en snabbare åtgärd än att bygga nya stambanor för att öka kapacitet...
 
Idag såg jag, på annat forum, att de första av Flixtrains vagnar har ankommit till Sverige!



Av de bilder jag såg, så verkar de riktigt fräscha, både utanpå och inuti.
 
Tonton skrev:Idag såg jag, på annat forum, att de första av Flixtrains vagnar har ankommit till Sverige!Av de bilder jag såg, så verkar de riktigt fräscha, både utanpå och inuti.Klicka för att utvidga...


Någon i kommentarsfält på Facebook, som verkar mer än lite tågintresserad, såg jag lägga upp både interiörs-bilder och citat om trafikstart. Gissar att han bara frågat någon ombord, medan han tog bilder, så man får väl ta det med en nypa salt med tanke på omvärldsläget.



Början av maj sade citatet, och det är väl från då man bekräftat sina tåglägen vad jag tidigare har läst. Håller vaccin-prognosen kanske det blir viktigt att nyttja 1-2 månader till att etablera varumärket innan beläggningen åter ökar (?)



Jag håller för övrigt med om att det ser fräscht ut, men återstår väl att se hur komforten är. Kan tänka mig att mina Stockholms-resor, med tåg, kommer vara så icke-frekventa att man kanske kan unna sig komforten av X2000 första klass. Jag har åtminstone insett att en bilfärd mellan Göteborg och Stockholm känns omotiverat omständig (nu när pandemin "tvingat" mig att resa längre med bil).



Önskar satsningen allt gott. Det fyller säkert en viktig funktion för många resenärer, och det håller nere det allmänna prisläget för konkurrensen. Tycker det ser mer lovande ut än MTRX, både baserat på att de har anslutningar, högre sätesdensitet och en väletablerad bokningsdialog.
 
NU är Flixtrain bokningsbart på sträckan Stockholm-Göteborg. Två dagliga turer, per riktning, från 6:e Maj (restid 3.33)



Priset är fr. 129kr/väg och då ingår en resväska (20kg) och ett handbagage på 7kg. Tror knappast de kommer att väga, men ändå. För en till resväska betalar man 39kr. Det är en strikt lågprismodell och för baspriset ingår inte ens bokad sittplats, utan det kostar 35kr. För ytterligare 32,50kr så kan man få ledigt säte bredvid sig. Jag observerar också att det finns tre sätesrader/vagn som har extra benutrymme och dessa säten kostar 49kr.



Baspris + säte med extra benutrymme + ledigt säte bredvid = 210kr. Tycker det låter rätt attraktivt, mest för att man får sitta själv på sin sätesrad.



Bortsett från möjligheten till ledigt säte bredvid sig, vilket troligen försvinner hos övriga aktörer när Corona-lättnader sker, är dock inte prisvinsten värst stor. Baspriset hos MTR Express är 185kr och jag misstänker att deras normala benutrymme är ungefär som Flixbus generösa alternativ.



För den med begränsad budget (eller bara prismedveten) så innebär det iaf möjlighet till Stockholm-Göteborg T/R för 258kr. Finns rätt många rabattkoder ute, som tar detta ned till 232kr.
 
Ökat utbud, totalt fler avgångar per dag är alltid bra. Kommer Flixtrain stanna någonstans på vägen? MTR stannar inte i Katrineholm, vilket har gjort det meningslöst för oss i Sörmland/Östergötland.
 
Bokas alltså på flixbus.se. Jag ser tre tåg från Stockholm, 07:31-11:05, 12:32-16:05, 17:33-21:00 och tre från Göteborg, 07:29-10:55, 12:28-15:59, 17:28-20:55. Stannar i Södertälje, Hallsberg och Skövde.
 
Fredrik Staxäng skrev:Bokas alltså på flixbus.se. Jag ser tre tåg från Stockholm, 07:31-11:05, 12:32-16:05, 17:33-21:00 och tre från Göteborg, 07:29-10:55, 12:28-15:59, 17:28-20:55. Stannar i Södertälje, Hallsberg och Skövde.Klicka för att utvidga...


Bra att du lade till denna info! Verkar vara olika frekvens olika dagar, där vissa dagar har två avgångar och andra tre. Tycks också som om olika avgångar gör olika uppehåll, så du kan inte alltid stiga av/på på alla mellanliggande stationer.



Man bör nog, som du föreslår, kika på deras hemsida. Ser att man på Instagram lanserat ett nytt, internationellt, konto för Flixtrain. Där hintar man om expansion i Tyskland och Sverige (kanske fler) och att nyheterna ska släppas om några dagar.
 
Palazzi skrev:Lite mer information:Flixtrains första vagnar till Sverige - JärnvägarBerättar bland annat om att det kommer finnas plats för cyklar ombord.Klicka för att utvidga...


Såg några av vagnarna i Sävenäs just nu: (ursäkta för suddig bild)





wp-1618303482920-1-1024x768.jpg
 
Palazzi skrev:Priset är fr. 129kr/väg och då ingår en resväska (20kg) och ett handbagage på 7kg. Tror knappast de kommer att väga, men ändå. För en till resväska betalar man 39kr.Klicka för att utvidga...


Jag vill minnas att SJ har haft "så mycket du kan bära", men när jag kollade för inte längesen finns faktiskt detta att läsa:




Ta med dig högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm, maxvikt 20 kg) samt ett litet handbagage. Du får dessutom ta med dig ett (1) specialbagage, se information om detta längre ner.
Läs våra bagageregler inför din resa så vet du vad som gäller – SJ



 
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Jag vill minnas att SJ har haft "så mycket du kan bära", men när jag kollade för inte längesen finns faktiskt detta att läsa:Ta med dig högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm, maxvikt 20 kg) samt ett litet handbagage. Du får dessutom ta med dig ett (1) specialbagage, se information om detta längre ner.Läs våra bagageregler inför din resa så vet du vad som gäller – SJ​Klicka för att utvidga...
Tidigare var åtminstone regeln också att om du har en resväska med som inte får plats på hatthyllan och det redan är fullt i baggage hyllorna när du kliver på, så får du inte åka med tåget. När de nu tydligt specar hur mycket man får ta med så är ju frågan vad de gör om det är fullt när det man har ryms inom reglerna. Det är ju rätt ont om baggage utrymme på x2000 isf...
 
Palazzi skrev:NU är Flixtrain bokningsbart på sträckan Stockholm-Göteborg. Två dagliga turer, per riktning, från 6:e Maj (restid 3.33)Priset är fr. 129kr/väg och då ingår en resväska (20kg) och ett handbagage på 7kg. Tror knappast de kommer att väga, men ändå. För en till resväska betalar man 39kr. Det är en strikt lågprismodell och för baspriset ingår inte ens bokad sittplats, utan det kostar 35kr. För ytterligare 32,50kr så kan man få ledigt säte bredvid sig. Jag observerar också att det finns tre sätesrader/vagn som har extra benutrymme och dessa säten kostar 49kr.Baspris + säte med extra benutrymme + ledigt säte bredvid = 210kr. Tycker det låter rätt attraktivt, mest för att man får sitta själv på sin sätesrad.Bortsett från möjligheten till ledigt säte bredvid sig, vilket troligen försvinner hos övriga aktörer när Corona-lättnader sker, är dock inte prisvinsten värst stor. Baspriset hos MTR Express är 185kr och jag misstänker att deras normala benutrymme är ungefär som Flixbus generösa alternativ.För den med begränsad budget (eller bara prismedveten) så innebär det iaf möjlighet till Stockholm-Göteborg T/R för 258kr. Finns rätt många rabattkoder ute, som tar detta ned till 232kr.Klicka för att utvidga...


Det priset för ledigt säte bredvid är ju fantastiskt bra faktiskt. Själv skulle jag utan tvekan betala det varje gång, och det gör helt plötsligt det här till ett mycket intressantare alternativ.
 
mha321 skrev:Det priset för ledigt säte bredvid är ju fantastiskt bra faktiskt. Själv skulle jag utan tvekan betala det varje gång, och det gör helt plötsligt det här till ett mycket intressantare alternativ.Klicka för att utvidga...


Ja, återstår att se om möjligheten lever vidare om det blir "högtryck" vid senare tillfälle. Låter som ett dyrt sätt för Flixtrain, att låsa upp säten, om de skulle kunna nå 85-95% beläggning. Kanske räknar de med att endast 5-15% skulle betala extra för detta, men för 39kr hade jag estimerat fler (kanske felaktigt).



Jag bokade alltid X2000 första klass, i tjänsten, just för att de hade 2+1 konfiguration. Väldigt skönt att slippa stöta i "grannen" eller be om ursäkt om man ska till toa eller fylla på kaffe.
 
Palazzi skrev:Ja, återstår att se om möjligheten lever vidare om det blir "högtryck" vid senare tillfälle. Låter som ett dyrt sätt för Flixtrain, att låsa upp säten, om de skulle kunna nå 85-95% beläggning. Kanske räknar de med att endast 5-15% skulle betala extra för detta, men för 39kr hade jag estimerat fler (kanske felaktigt).Jag bokade alltid X2000 första klass, i tjänsten, just för att de hade 2+1 konfiguration. Väldigt skönt att slippa stöta i "grannen" eller be om ursäkt om man ska till toa eller fylla på kaffe.Klicka för att utvidga...
Jag tror det där är en sak som är helt beroende på hur de säljer det. Dyker det upp "in your face" I vanliga flödet tror jag också det är fler. Ligger det lite lagom vid sidan av så att det inte sticker i ögonen, så är det många som bara kör på billigast.
 
Back
Top