Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

“The US Department of Transportation approvedcodeshare operations for Delta Air Lines and SAS

sas-a321lr-scaled.jpg

Delta, SAS secure codeshare approval from US DOT | PaxEx.Aero

The US Department of Transportation has approved codeshare operations for Delta Air Lines and SAS, a key component in the transition of the Scandinavian carrier.

favicon.ico

paxex.aero

8f64c1a6c41c553d_400x400ar.png

SAS HAS SIGNED A CODESHARE AGREEMENT WITH DELTA, LAUNCHING ENHANCED PARTNERSHIP AS SAS JOINS SKYTEAM

Agreement to boost connectivity between North America and Scandinavia, offering customers greater

apple-touch-icon-144x144.png

news.cision.com

Inte många detaljer.

"SAS and Delta customers will enjoy extended travel options within their networks in Europe and North America. SAS customers will gain additional access to more than 150 destinations in North America via Delta’s hubs in Atlanta, Boston, Los Angeles, New York, and Seattle. Meanwhile, Delta customers flying from North America will gain access to 50 destinations in Northern Europe beyond SAS’s hubs in Copenhagen, Oslo, and Stockholm."

Tobbe.O skrev:Enligt denna källa kommer SAS och Thai fortsätta med ett Interline och SPA avtalSe mer på länken nedan. Hur det blir med poäng intjäning återstår att se.Hva betyr de ulike samarbeidsavtalene mellom flyselskapene? SAS og Thai endrer på sine avtaler.SAS har nå meddelt at de avslutter codeshare avtalen med Thai Airways fra 27. september. Allikevel beholder de en interline avtale og en SPA avtale. Så hva betyr dette for oss passasjerer? Det…finalcall.travelKlicka för att utvidga...
Så här såg det ut vid bagagebandet i BKK i förrgår. Kul att se loggorna för både Star Alliance och Sky Team samtidigt. Det traditionella tacktalet ombord vid ankomst där omnämdes förutom Thai Airways och Star Alliance även Scandinavian Airlines och Air Canada.

20241009_011649-jpg.157899

Finns det någon lista över de code share som SAS marknadsför?

Jag vill boka en resa till Asien via SAS (och använda presentkort, så det måste gå att boka direkt).

Dit blir det med SAS till HND men hemresan är mer flexibel så jag letar efter en bra deal i business.

Hittills så har jag hittat resor hem från SIN med SQ och från ICN med KE/SK (via HND). Finns det några fler? Något från Kina?

pswe skrev:Nytt avtal med Air EuropaSAS AND AIR EUROPA EXPAND GLOBAL REACH THROUGH NEW CODESHARE AGREEMENTSAS and Air Europa have joined forces to enhance connectivity between Scandinavia and the Iberiannews.cision.comLåter hoppfullt med kopplingar även utanför Europa framöver.Hade varit önskvärt om de såg över poängkostnaden för bonusresa när de ändå förhandlade…Klicka för att utvidga...
Tittade lite på nätverken i flightconnections. Hoppas routing via Amsterdam (AMS) och Palma (PMI) kommer att prissättas, kan bli bra!

Hoppas att vi får se lite fler bonusplatser till Sydamerika nu också.

Codeshare i all ära men vore det inte bättre om flygbolagens bokningsmotorer skulle hitta "alla" vettiga anslutningar med sina allianspartners? Det är ju inte så att GDSerna inte tillåter det men flygbolagen har snöat in på detta med codeshare något jobbigt sätt.

Så stora är ju inte fördelarna för mig som kund att jag får en SK-numrerad flight från PMI till AMS jämfört med en UX-numrerad flight. Det är ju ändå Air Europas regler, incheckningsdiskar, flygplan, sätesval som gäller när jag står där på flygplatsen och undrar varför mitt Fast Track inte fungerar eller varför den sjuttonde väskan kostar si eller så många euros jämfört med om det vore en SK-utförd flygning... En fördel är väl förvisso att man i SkyTeam verkar tjäna poäng enligt marketing carrier till skillnad fårn Star-helvetet.

Hat tittat på flighter med SAS/Delta till olika ställen i USA. I de fall det blir SK-nummer på Delta-flighten inrikes blir priserna rimliga och det finns tillgänglighet i lägre bokningsklasser över Atlanten. Vill jag connecta till ett senare plan (som bara finns som DL-nummer) är helt plötsligt enbart högsta bokningsklass tillgänglig på Atlantflyget och priserna blir därefter. Så jag förtår inte riktigt vad som blev bättre för mig som kund annat än jag får ett lägre pris om jag väljer just den flight som SAS och Delta kommit överens om.

I bokningsreglerna kan man ansluta till Delta-flyg men det spelar ju ingen roll om SAS nollar tillgängligheten på sitt eget flyg...

Instämmer verkligen, vore ju grymt om man kunde boka alla resor direkt via sas.se och det borde ju vara bättre för alla flygbolagen än att man tvingas gå till en OTA.

Det är också väldigt skum tillgänglighet där en sträcka med SAS och KLM (2 legs short haul) ger olika möjligheter på respektive bolags hemsida. Olika pris kan jag köpa men de borde ju kunna boka samma flyg, är det fare buckets som inte synkar kanske?

Som jag förstår de befintliga code share så måste SAS ha de längsta benet för att man ska kunna boka via dom. Det gör att till USA finns massor av möjligheter (eftersom SAS flyger till flera destinationer) men österut är det i stort sett obefintligt. Ska bli spännande att se om samarbetet med Air Europa kommer se annorlunda ut och att man kan boka på SAS även om långa benet är Air Europa.

Någon som sett något om codeshare mellan SAS och TAP? Vill man boka cph-lis så är det tap som flyger om du bokar via sas. Har dom kvar codeshare med tap och hur blir utfallet av poäng/flygning på EB om man bokar via sas?

AABack2ARN skrev:Codeshare i all ära men vore det inte bättre om flygbolagens bokningsmotorer skulle hitta "alla" vettiga anslutningar med sina allianspartners? Det är ju inte så att GDSerna inte tillåter det men flygbolagen har snöat in på detta med codeshare något jobbigt sätt.Så stora är ju inte fördelarna för mig som kund att jag får en SK-numrerad flight från PMI till AMS jämfört med en UX-numrerad flight. Det är ju ändå Air Europas regler, incheckningsdiskar, flygplan, sätesval som gäller när jag står där på flygplatsen och undrar varför mitt Fast Track inte fungerar eller varför den sjuttonde väskan kostar si eller så många euros jämfört med om det vore en SK-utförd flygning... En fördel är väl förvisso att man i SkyTeam verkar tjäna poäng enligt marketing carrier till skillnad fårn Star-helvetet.Hat tittat på flighter med SAS/Delta till olika ställen i USA. I de fall det blir SK-nummer på Delta-flighten inrikes blir priserna rimliga och det finns tillgänglighet i lägre bokningsklasser över Atlanten. Vill jag connecta till ett senare plan (som bara finns som DL-nummer) är helt plötsligt enbart högsta bokningsklass tillgänglig på Atlantflyget och priserna blir därefter. Så jag förtår inte riktigt vad som blev bättre för mig som kund annat än jag får ett lägre pris om jag väljer just den flight som SAS och Delta kommit överens om.I bokningsreglerna kan man ansluta till Delta-flyg men det spelar ju ingen roll om SAS nollar tillgängligheten på sitt eget flyg...Klicka för att utvidga...
Håller med helt. Hittar inga Delta connections från ATL längre, som går att boka på sas.se alltså. Bokade en förra året, väldigt smidigt med byte på ATL till MEX.

Jag bryr mig egentligen inte ett dugg om det står SK eller inte på biljetten. Verkar konstigt.

pswe skrev:Låter som en rejäl mängd Delta avgångar även från Stockholm i sommar om de ska öka med 20 per vecka.SAS broadens its global network with additional Delta codeshare destinationsSAS announces the expansion of its partnership with Delta Air Lines, offering a wide range of newnews.cision.comKlicka för att utvidga...
Idag så ska samarbetet vara live. Tycker det är lite märkligt att de inte berättar vilka sträckor det handlar om. Kollade på MSP och vad jag kan se erbjuds enbart biljetter i ”SAS GO”. Någon annan som hittat något kul?

I texten låter det ju också som att ”detta nya avtal” innebär nya möjligheter till att tjäna och använda poäng på Delta. Men gissar att man syftar på det som redan finns idag tyvärr. Det vore ju något om SK codeshare kunde bokas som SAS Award (jaja jag vet att det är osannolikt).

”The expanded agreement will grant reciprocal codeshare and frequent flyer benefits, allowing travelers to earn and redeem SAS EuroBonus points or miles with Delta SkyMiles across both carriers.”

Fredah skrev:Idag så ska samarbetet vara live. Tycker det är lite märkligt att de inte berättar vilka sträckor det handlar om. Kollade på MSP och vad jag kan se erbjuds enbart biljetter i ”SAS GO”. Någon annan som hittat något kul?Klicka för att utvidga...
Kan inte påstå att jag hade störtkoll på hur SK/DL-codeshare varit sedan ifjol men nu finns det i vart fall SK-codeshare med Delta till Honolulu från både Los Angeles och Seattle, till San Diego från både Seattle, Los Angeles och Atlanta samt till Savannah från Atlanta och New York.

LPC123 skrev:Någon som sett något om codeshare mellan SAS och TAP? Vill man boka cph-lis så är det tap som flyger om du bokar via sas. Har dom kvar codeshare med tap och hur blir utfallet av poäng/flygning på EB om man bokar via sas?Klicka för att utvidga...
Hur var det med detta? Ska åka ARN-LIS med EBG och vill helst boka via SAS för att få både poäng och perks

Någon som vet mer detaljer om SAS-Delta codeshares och/eller biljett-samarbete

Vill boka Sas men med ett ben inrikes USA med Delta. Söker jag på sas.se får jag bara sas-direkt (sas servar båd orterna). Söker jag på delta.com får jag bara kombinationer med Af/klm.

intuition skrev:Någon som vet mer detaljer om SAS-Delta codeshares och/eller biljett-samarbeteVill boka Sas men med ett ben inrikes USA med Delta. Söker jag på sas.se får jag bara sas-direkt (sas servar båd orterna). Söker jag på delta.com får jag bara kombinationer med Af/klm.Klicka för att utvidga...
Se här: https://www.businessclass.com/forum...med-sas-ej-tillåtet-med-dl-inrikesflyg.106678

I praktiken bör det inte vara problem boka SK-kodat hela vägen om tillgänglighet finns. Men vill du ha DL-kodade flyg är det bäst att på telefon boka SK-benen först och sedan lägga på DL-flygen.

Back