AABack2ARN skrev:Codeshare i all ära men vore det inte bättre om flygbolagens bokningsmotorer skulle hitta "alla" vettiga anslutningar med sina allianspartners? Det är ju inte så att GDSerna inte tillåter det men flygbolagen har snöat in på detta med codeshare något jobbigt sätt.Så stora är ju inte fördelarna för mig som kund att jag får en SK-numrerad flight från PMI till AMS jämfört med en UX-numrerad flight. Det är ju ändå Air Europas regler, incheckningsdiskar, flygplan, sätesval som gäller när jag står där på flygplatsen och undrar varför mitt Fast Track inte fungerar eller varför den sjuttonde väskan kostar si eller så många euros jämfört med om det vore en SK-utförd flygning... En fördel är väl förvisso att man i SkyTeam verkar tjäna poäng enligt marketing carrier till skillnad fårn Star-helvetet.Hat tittat på flighter med SAS/Delta till olika ställen i USA. I de fall det blir SK-nummer på Delta-flighten inrikes blir priserna rimliga och det finns tillgänglighet i lägre bokningsklasser över Atlanten. Vill jag connecta till ett senare plan (som bara finns som DL-nummer) är helt plötsligt enbart högsta bokningsklass tillgänglig på Atlantflyget och priserna blir därefter. Så jag förtår inte riktigt vad som blev bättre för mig som kund annat än jag får ett lägre pris om jag väljer just den flight som SAS och Delta kommit överens om.I bokningsreglerna kan man ansluta till Delta-flyg men det spelar ju ingen roll om SAS nollar tillgängligheten på sitt eget flyg...Klicka för att utvidga...