Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

AABack2ARN skrev:Jag kan hålla med om detta MEN om flygbolagen (inte bara SAS) i stället för att göra egna bokningsmotorer av halvdan kvalitet som ofta verkar begränsa utbudet till flyg med egna nummer faktiskt medgav att man kan boka de fares som de själva publicerar hos Amadeus eller Sabre där exempelvis DL, AF, KL redan är giltiga alternativ så skulle behovet av codeshare minska drastiskt.Jag "tvingas" ibland boka codeshare med Finnair operated by Cathay (till exempel). Visst, bra att man kan göra det från Finnairs hemsida men det går därefter inte att välja stol på Cathay vare sig man använder sig av Finnair eller Cathays sidor. Incheckning sker på Cathays villkor men de accepterar inte Finnairs bokningsnummer.Och bolagen skyller glatt på varandra när något gått snett mellan Operating carrier/marketing carrier.Dock verkar både SkyTeam och i synnerhetoneworld vara bättre på att ge poäng enligt marketing carrier till skillnad från Star Alliance elände.Klicka för att utvidga...
Precis, gissningsvis handlar codeshare primärt om hur pengarna fördelas vilket också gör att det kan uppstå den typ av ägandeskapsproblematik du beskriver. Som konsument (tror jag) är det ganska ointressant om det står SK eller DL som flightnummer, troligtvis är det senare bättre (bortsett från poängintjäningen möjligen).



Jag håller verkligen med dig gällande möjligheten att boka publicerade fares. De har fortfarande inte fått ordning på sökningar inom Europa heller vilket man kan tycka vore prio nu när man kan ansluta från BRA. Jag syftar alltså på 3 segments resor där man börjar på en SK (operated by BRA), mitten (ARN-AMS) kan vara både SK eller KL och sista segmentet är KL. KLM ger bättre resultat på sin sida men man borde ju kunna välja fritt.
 
Kanske är i fel tråd här. Men i denna bokning är utresan i AF Premium och hemresan i AF Business. Båda flygen till och från Paris blir i Ekonomi. Kan detta stämma, någon som har erfarenhet?



1752668571181-png.166515
 
AABack2ARN skrev:Kan någon igen förklara för mig VARFÖR ni blir så exalterade över nya codeshares för SAS?Klicka för att utvidga...


Jag blir positiv eftersom det visar ett intresse och ambition att fördjupa samarbete mellan bolagen, och att det i förlängningen leder till förbättringar. Om det stannar på "codeshare-nivån" så håller jag helt med om att det inte ger några speciella fördelar.



På "den gamla goda tiden" så utnyttjade jag relativt ofta SK-codeshares på andra bolag för att få bättre flexibilitet i biljetten till rimlig kostnad. Exempelvis när Plus var en enda biljettklass som var fullt flexibel så kunde jag boka den på codeshare med Turkish och Aegean och Air Malta och få nästan halva priset jämfört med att boka direkt.



Även idag funkar det "tricket", men utbytet är mindre. Tar jag slumpvisa datum på Stockholm-Singapore så kostar en Business full-flex bokad hos SAS 43 100 SEK. Bokar man direkt hos Singapore kostar samma flyg 43 708 SEK men med en avbokningsavgift på 1921 SEK (gratis på SAS).
 
JacobGBG skrev:Ja vad menar du? Det beror väl helt och hållet hur resan säljs? Du kan ju kolla fare basis på ITA Matrix.Klicka för att utvidga...
Vad jag menar?

Jo, att en resa som säljs i Premium Economy respektive Business borde ha SAS Plus på flygen till och från Paris.
 
JacobGBG skrev:Du kan du få, till en annan prisbild.Klicka för att utvidga...
Ok. Vet du hur bokar man det på airfrance.se ?

Oavsett är det ganska dåligt att det inte är en genomgående biljett i samma klass kan man tycka. Var väl det som var motiveringen med att inför SAS Business igen i Europa.
 
Känns som ett dåligt codeshare avtal mellan SAS och AF.



Tittar man i ExpertFlyer på denna resa så har inte AF publicerat några bokningsklasser som skulle medföra sittplats i SAS Plus:





1752687828519-png.166525





Vill du ha businessklass seating på en businessklassbiljett på anslutningsflyget så får du se till att boka anslutningsflyget på en flygning som utförs av Air France. Ovanstående exempel är från augusti. Det är dock lika dåligt efter SAS infört Business i höst.



Ser för övrigt lika dåligt ut om man tittar på KLM:




1752688078894-png.166526





Man får väl hoppas att åtminstone detta ändras om det blir ett fullständigt övertagande av AFKL.
 
AABack2ARN skrev:Känns som ett dåligt codeshare avtal mellan SAS och AF.Klicka för att utvidga...
Verkligen, hoppas dom ser över detta. Gissar att det är forcerat från övergången till skyteam.



Det går inte heller att boka business intra eu på alla avgångar som dyker upp med SK + KL enligt min tidigare post.
 
AABack2ARN skrev:Känns som ett dåligt codeshare avtal mellan SAS och AF.Tittar man i ExpertFlyer på denna resa så har inte AF publicerat några bokningsklasser som skulle medföra sittplats i SAS Plus:Visa bifogad bild 166525Vill du ha businessklass seating på en businessklassbiljett på anslutningsflyget så får du se till att boka anslutningsflyget på en flygning som utförs av Air France. Ovanstående exempel är från augusti. Det är dock lika dåligt efter SAS infört Business i höst.Ser för övrigt lika dåligt ut om man tittar på KLM:Visa bifogad bild 166526Man får väl hoppas att åtminstone detta ändras om det blir ett fullständigt övertagande av AFKL.Klicka för att utvidga...
Tack. Bra översikt.

Får hoppas det blir ordning på detta den 1 oktober då, även om det inte ser så ut här ovan.

Jag kör SAS ekonomi på anslutningarna och får gratis dricka som alltid, sen äter jag dem ur huset på alla lounger istället.
 
Det är sjukt irriterande. SAS verkar själva tagit ett beslut om att enbart låta KLM/AF sälja ekonomiplatser på anslutningsflyg. Kostnadsbesparing gissar jag. Vi valde aktivt bort SAS för våra anslutningar till Paris vid nästa långresa.
 
Det verkar också som att möjligheten att köpa en AF marketed, SK operated nonstop flight mellan Stockholm och Paris helt saknas.



Detta är inte helt ovanligt när det kommer till bolag från tredjeland (exempelvis AA säljer inte biljetter enbart Stockholm-Helsingfors eller Stockholm-London) men när bolagen flyger mellan respektive hemmarknad (inom EU) brukar det gå. Väl?



Som jag ser det dyker AF-kodade flyg utförda av SAS enbart upp på sträckan ARN-CDG vid anslutning ut från CDG.



Samma sak för flyg till och från Amsterdan med KL.



Hoppas på förbättring här.
 
AABack2ARN skrev:Det verkar också som att möjligheten att köpa en AF marketed, SK operated nonstop flight mellan Stockholm och Paris helt saknas.Detta är inte helt ovanligt när det kommer till bolag från tredjeland (exempelvis AA säljer inte biljetter enbart Stockholm-Helsingfors eller Stockholm-London) men när bolagen flyger mellan respektive hemmarknad (inom EU) brukar det gå. Väl?Som jag ser det dyker AF-kodade flyg utförda av SAS enbart upp på sträckan ARN-CDG vid anslutning ut från CDG.Samma sak för flyg till och från Amsterdan med KL.Hoppas på förbättring här.Klicka för att utvidga...
Det är förvånande att SAS och Air France inte säljer biljetter för lokala resor Skandinavien - Paris på varandras flyg genom codeshare, och inte heller på någon av de andra SAS-destinationerna i Frankrike. Om man jämför med hur det var på Star Alliance-tiden sålde SAS och Lufthansa biljetter på varandras flyg på lokala resor mellan Skandinavien och Frankfurt genom codeshare, och även på direktflyg till några andra destinationer i Tyskland.



Frankrike är en stor marknad för SAS, särskilt för semesterresor. SAS flyger till fem olika destinationer i Frankrike, varav tre året runt. Ser man t.ex. på antalet SAS-flyg mellan Skandinavien och Frankrike imorgon så har SAS totalt 20 avgångar dit från de tre skandinaviska huvudstäderna (5 till Paris, 13 till Nice, 1 till Biarritz och 1 till Montpellier). Den femte destintationen, Lyon, har ingen avgång med SAS på lördagar just.
 
SAS borde även börja flyga till Toulouse eller Bordeaux.
 
SK989 skrev:Det är förvånande att SAS och Air France inte säljer biljetter för lokala resor Skandinavien - Paris på varandras flyg genom codeshare, och inte heller på någon av de andra SAS-destinationerna i Frankrike. Om man jämför med hur det var på Star Alliance-tiden sålde SAS och Lufthansa biljetter på varandras flyg på lokala resor mellan Skandinavien och Frankfurt genom codeshare, och även på direktflyg till några andra destinationer i Tyskland.Klicka för att utvidga...


Det stämmer dock inte. AF säljer codeshare med SAS via Paris på de flesta destinationer i Frankrike, och vise versa.
 
Fiskgjusen skrev:Det stämmer dock inte. AF säljer codeshare med SAS via Paris på de flesta destinationer i Frankrike, och vise versa.Klicka för att utvidga...
Om man ska byta, ja. Men nu gällde det codeshare på SAS och Air France direktflyg mellan Skandinavien och Frankrike, när man inte ska resa vidare med byte. Det går inte att boka AF-codeshare på SAS-flyg mellan Skandinavien och t.ex. Nice eller Lyon. Och det går inte heller att boka codeshare med AF på SAS-flyg mellan Skandinavien och Paris om man bara ska flyga till Paris. Endast om man ska byta i Paris och flyga vidare med Air France går det att boka codeshare.



Gå in på Air France hemsida och försök boka en biljett med direktflyg Stockholm - Nice eller Köpenhamn - Lyon, du får inte upp några SAS-flyg med AF-codeshare. Samma sak om man vill boka Stockholm/Köpenhamn/Oslo - Paris, du får bara upp Air France egna flyg och Transavia - inga SAS-flyg med AF-codeshare. Och går du in på SAS hemsida och vill boka Stockholm/Köpenhamn/Oslo - Paris får du bara upp SAS-flyg, inga Air France-flyg med SK-codeshare.
 
Då förstår jag hur du menade. Däremot ganska naturligt att respektive flygbolag vill sälja sina egna flyg i första hand. De har ju ingen revshare. Men det är väl ett övergående problem när ägarbilden ändras.
 
Back
Top