Jag har åkt sträckan fyra gånger, beläggningen har varierat från kanske 50-75 % någonstans. Aldrig i närheten av fullt, jag har alltid haft ett ledigt säte bredvid mig. Men jag försöker undvika den österut eftersom stolarna inte går att fälla 180 grader.perhall skrev:Läste nånstans har jag för mig att den går bra. Nu är det dubbla credits hela våren på just oljelinjen. 8% payback, vilket ju är ganska mycket. Givet oljekonjunkturen kanske inte så konstigt.../PerKlicka för att utvidga...
Jakob Österberg skrev:Jag har åkt sträckan fyra gånger, beläggningen har varierat från kanske 50-75 % någonstans. Aldrig i närheten av fullt, jag har alltid haft ett ledigt säte bredvid mig. Men jag försöker undvika den österut eftersom stolarna inte går att fälla 180 grader.Knepigt att de inte släpper bonusplatser på den om de behöver fylla upp planet. Edit: kollade precis, och det ser ut som de faktiskt har släppt platser nu!Klicka för att utvidga...
Det har val dock med transfer att gora. Stavanger har ju knappast samma feeder-nat som ARN och CPH har fran andra skandinaviska och europeiska destinationer.perhall skrev:Ja, jättekonstigt faktiskt! På flertalet USA-flygningar är ju kabinfaktorn annars minst 90 procent...Klicka för att utvidga...
Magnus_K skrev:Om man kollar på vad det kostar med Lufthansa First Class nu och jämför så lägger man hellre till några tusen och får en helt annan upplevelse. Från Norge har Lufthansa en del sköna erbjudande i en säng som man kan sova i ombord på flightenKlicka för att utvidga...
Christian R skrev:Jeg tror oliebranchen har ekstremt cost-fokus lige nu... Men en kabinefaktor på 50-75% er jo super for den type rute!Klicka för att utvidga...
Med tanke på att det är all-Business class flight så 50-75% kabinfaktor kan fortfarande vara lönsamt.Aurora skrev:Nå har det vært presisert flere ganger at denne ruten ikke handler om å ha 180graders recline, limmoservice og fiske-egg på menyen - men om å ha den mest effektive vegen til/fra jobbreiser. Ergo maksimalisering av arbeidstid, reisetid etc. Med rutetidene er det en svært passende rute for oljeindustrien, og som nevnt, all kabinfaktor over 60% var vel å anse som en suksess for SAS(Fra artiklene når ruten ble lansert).Klicka för att utvidga...
Men om SAS vill gör det bra från början varför inte börja det hela med att ha en bra hårdvara?Aurora skrev:Nå har det vært presisert flere ganger at denne ruten ikke handler om å ha 180graders recline, limmoservice og fiske-egg på menyen - men om å ha den mest effektive vegen til/fra jobbreiser. Ergo maksimalisering av arbeidstid, reisetid etc. Med rutetidene er det en svært passende rute for oljeindustrien, og som nevnt, all kabinfaktor over 60% var vel å anse som en suksess for SAS(Fra artiklene når ruten ble lansert).Klicka för att utvidga...
Ja, nya stolar (eller begagnade) som går att fälla 180 grader hade gjort att jag åkt den linjen oftare, åtminstone österut. Men jag gissar att den inte ingår i flygplan som får den nya kabinen.Magnus_K skrev:Men om SAS vill gör det bra från början varför inte börja det hela med att ha en bra hårdvara?Släng in lite nya stolar så tror jag att alla skulle bli mer nöjda och problemet löst.Har inget ont mot SAS men avskyr bara när företag (vilka som helst) gör nya satsningar halvhjärtat.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Dessutom verkar det väl som man i princip använde "sista lagret" av de gamla stolarna (för det är väl SAS standard-stolar), i väntan på de nya? De nya stolarna existerade ju inte när den linjen öppnades, och att skjuta på den ett år (eller ens ett halvt) bara för att få de nya stolarna verkar också fånigt.Däremot intressant att se att den inte ligger med i tidsordningen de lagt ut för när den ska få de nya...Klicka för att utvidga...
Enligt en artikel på Australian Business Traveller, tillverkningskostnad av flygplansstolar är som följande:Morgan skrev:Nu vet jag inte mycket om flygekonomi, men borde inte kostnaden för stolar vara en relativt liten del, jämfört med bränsle, personal och flygplatskostnader? Är det så att det skulle få plats färre säten om man bytte till horisontella säten?D.v.s. på en all business-rutt borde det väl vara rätt vettigt att ha bra hårdvara? Under förutsättning att man kan behålla antalet säljbara säten.Klicka för att utvidga...
Aurora skrev:kabinfaktor over 60% var vel å anse som en suksess for SAS(Fra artiklene når ruten ble lansert).Klicka för att utvidga...