Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Förlåt, förlåt, slarvigt läst av mig

Det är samma maskin som kommer från LAX idag med ankomst kl 13.00 som skall utföra eran avgång

Det var lika i lördags när vi fick sitta två timmar i LAX

Trevlig resa

4137e84b-357e-4049-9176-6497e94e3f6a-jpeg.138838

Maja skrev:Kan ej läsa artikeln men det är ju Miami-rutten och dagens flight är till Los Angeles. De kanske slingas tillsammans?Ska vi bli försenade så får man väl ”hoppas” att vi iaf blir mer än 3h så vi kan kräva ersättning.Klicka för att utvidga...

Maja skrev:SK931 - CPH-LAX är försenad med ny avgångstid kl 16:00. SMS kom kl 03:23 med informationen.Någon som vet något mer?Enligt planerad avgång kommer vi landa mer än 3h sent. Tips på hur vi förbereder oss för att dokumentera allt så smart som möjligt inför senare anmälan om EU-ersättning?Klicka för att utvidga...
Det enda ni behöver ha koll på är när dörren öppnas i LAX. Är det mer än 3h sent kan ni ha rätt till ersättning.

Fram till dess är det bara fokusera på annat, trist med försening men inget man kan påverka själv.

palmen skrev:Det enda ni behöver ha koll på är när dörren öppnas i LAX. Är det mer än 3h sent kan ni ha rätt till ersättning.Fram till dess är det bara fokusera på annat, trist med försening men inget man kan påverka själv.Klicka för att utvidga...
Äh, vi sitter inte i båten och har inget anslutningsflyg denna resa. Fotar väl när dörren öppnas så det finns bevis. Eller något annars tips?

Maja skrev:Äh, vi sitter inte i båten och har inget anslutningsflyg denna resa. Fotar väl när dörren öppnas så det finns bevis. Eller något annars tips?Klicka för att utvidga...
Det loggas i systemen när dörren öppnas så inte direkt att man behöver fotobevis. Skriv ner exakta tiden borde vara tillräckligt.

Jag vågar nog påstå att de här problemen med tidhållningen är en direkt följd av att man tycks ha ett alltför ambitiöst trafikprogram i förhållande till den maskinpark man har kvar.

LN-RPR lämnades tillbaka till ägaren vid månadsskiftet, ungefär samtidigt som problemen inleddes. Dessutom med en 330 på check på Malta och en oförutsedd händelse med en maskin i Chicago tidigare, så har man helt enkelt inte tillräckligt med reservkapacitet för att parera störningar.

Det lär inte bli mycket bättre efter tidtabellsskiftet i slutet av mars, när Tokyo ska starta om med daglig trafik och Shanghai gå upp från två till tre i veckan. Lägg därtill att den nya JFK-flighten ska flygas med 330 från tidtabellsskiftet.

Om jag har räknat rätt har man i sommar totalt en 330 och en halv 350 i någon form av reserv/service dagligen. Om vi antar att en del av den lediga kapaciteten behövs för normalt dagligt underhåll, så finns inte mycket extra kapacitet för irrops...

Vi fick precis höra att det var en schemalagd service som ej gick att flytta på och ingen extra maskin att sätta in varpå SK931 är försenad idag. Vad jag kan se utifrån Flightaware.com så ankom dagens maskin till CPH 7/2 kl 15:58.

Så det borde rimligen vara ett solklart fall för EU-ersättning förutsatt att vi är >3h sen vid ankomst och när dörren öppnas (vilket prognosen säger för tillfället).

KalleSus skrev:Jag vågar nog påstå att de här problemen med tidhållningen är en direkt följd av att man tycks ha ett alltför ambitiöst trafikprogram i förhållande till den maskinpark man har kvar.LN-RPR lämnades tillbaka till ägaren vid månadsskiftet, ungefär samtidigt som problemen inleddes. Dessutom med en 330 på check på Malta och en oförutsedd händelse med en maskin i Chicago tidigare, så har man helt enkelt inte tillräckligt med reservkapacitet för att parera störningar.Det lär inte bli mycket bättre efter tidtabellsskiftet i slutet av mars, när Tokyo ska starta om med daglig trafik och Shanghai gå upp från två till tre i veckan. Lägg därtill att den nya JFK-flighten ska flygas med 330 från tidtabellsskiftet.Om jag har räknat rätt har man i sommar totalten330 ochen halv350 i någon form av reserv/service dagligen. Om vi antar att en del av den lediga kapaciteten behövs för normalt dagligt underhåll, så finns inte mycket extra kapacitet för irrops...Klicka för att utvidga...

Liten korrigering: LN-RKR var det som utgick.

SK989 skrev:Idag är både SK903 till New York och SK945 till Chicago inställda. Någon som hört orsaken?Klicka för att utvidga...
Ingen aning om orsaken det verkar ha blivit inställt med kort varsel. Många verkar ha blivit ombokade via CPH, en halvtom flight ARN-CPH som jag reser med blev snabbt full. Upprörda icke-skandinaver i SAS Plus som framhåller att de hade bokat business…

taxvalp skrev:Ingen aning om orsaken det verkar ha blivit inställt med kort varsel. Många verkar ha blivit ombokade via CPH, en halvtom flight ARN-CPH som jag reser med blev snabbt full. Upprörda icke-skandinaver i SAS Plus som framhåller att de hade bokat business…Klicka för att utvidga...
Klev du just av sl1419? Jag noterade också att den var extremt full....

taxvalp skrev:Nej, är i luften på SK1421.Klicka för att utvidga...
1419 hade ett ensamt tomt säte och många ombonade också. Men med två inställda longhaul är det många som ska ner. Chicago vad som vanligt så här års rätt tom, men new York brukar ju vara mycket folk.

SAS CPH-LAX imorgon, inställt flyg kom igår. Höll på att bli katastrof då jag blev ombokad via HEL och polaren via Ord. Något samtal senare så var jag ombokad via ORD också, så blir Dreamliner med United i vad jag tror är United First eller typ Business. Försenad fram så troligen kickar lite ersättning in också. Får se om vi kommer fram

jonten skrev:SAS CPH-LAX imorgon, inställt flyg kom igår. Höll på att bli katastrof då jag blev ombokad via HEL och polaren via Ord. Något samtal senare så var jag ombokad via ORD också, så blir Dreamliner med United i vad jag tror är United First eller typ Business. Försenad fram så troligen kickar lite ersättning in också. Får se om vi kommer framKlicka för att utvidga...
Håller tummarna!

jonten skrev:SAS CPH-LAX imorgon, inställt flyg kom igår. Höll på att bli katastrof då jag blev ombokad via HEL och polaren via Ord. Något samtal senare så var jag ombokad via ORD också, så blir Dreamliner med United i vad jag tror är United First eller typ Business. Försenad fram så troligen kickar lite ersättning in också. Får se om vi kommer framKlicka för att utvidga...
Det är rätt tråkigt att byta på ORD och flyga vidare inrikes. Föreslår att hitta nåt i Europa med direkt till LAX.

Tamas skrev:Det är rätt tråkigt att byta på ORD och flyga vidare inrikes. Föreslår att hitta nåt i Europa med direkt till LAX.Klicka för att utvidga...
SAS som skall boka om, problemet är en poängresa och jag betald i business. Så de vill inte röra poängresan, min resa och som EBD så fanns det lite spelrum. Men vi behöver flyga tillsammans, så får bli via ORD. Vilka mardrömmar har jag framför mig, vad kommer bli tråkigt?

jonten skrev:SAS som skall boka om, problemet är en poängresa och jag betald i business. Så de vill inte röra poängresan, min resa och som EBD så fanns det lite spelrum. Men vi behöver flyga tillsammans, så får bli via ORD. Vilka mardrömmar har jag framför mig, vad kommer bli tråkigt?Klicka för att utvidga...
Inrikes USA är inget vidare, bara det. Ni behöver gå igenom hela proceduren att komma in till USA och sen 5 timmar flygning till. Får ni United First inrikes är det såklart bättre, men en long-haul business är ännu bättre. Jag bara säger. SAS ställde in då kan ni i princip välja vad som helst, men såklart vägrar SAS att erbjuda andra alternativ...

Tamas skrev:Inrikes USA är inget vidare, bara det. Ni behöver gå igenom hela proceduren att komma in till USA och sen 5 timmar flygning till. Får ni United First inrikes är det såklart bättre, men en long-haul business är ännu bättre. Jag bara säger. SAS ställde in då kan ni i princip välja vad som helst, men såklart vägrar SAS att erbjuda andra alternativ...Klicka för att utvidga...
Hur menar du SAS ställde in och då kan ni i princip välja vad som helst?? Det stämmer ju a) inte och b) om man ringer SAS 5 gånger får man 5 olika svar så visst kan man få till det och det beror på men man har inte automatiskt rätt att "välja" vad man vill och ser i utbudet.

Back