m-gn%C3%9Cs
New member
Skaffade visum för några veckor sedan. Var på Kinas visumcenter i Stockholm på måndagen och kunde hämta det på torsdag morgon, så det går rätt fort. Kostade precis som agehall skrev 870 kr.
Nej jag förstår att det är tillåtet att stanna kortare tid jag tänkte mest på om proceduren är samma för 24h visumfri vistelse. Det mesta som är skrivet gäller 72h varianten och jag har tolkat det som att 24h är en annan "typ" men så är det kanske inte alls. 72h kanske bara är en utökning av den gamla 24h regeln?agehall skrev:Det är "upp till" 72h som det är visumfritt, du får givetvis stanna kortare om du så vill.Bagage lär inte heller påverkas, utan det beror på vad flygbolaget säger om saken.Klicka för att utvidga...
Det är Shanghai specifikt problem.nota bene skrev:Vad gäller bagage beror det på flygbolagen. Senast gjorde jag en interline via PVG från SK till KA, och det gick sådär... På Arlanda sa de att det bara var att plocka ut det i HKG. Men när jag kom till KA disk för att checka in och kolla om bagaget var med så var det att gå in i bagagehallen genom personalingång och hämta bagaget! Det var taggat rätt, men då vissa bolag inte har separat transit agreement (eller liknande) måste bagaget tullas ut oavsett om interlineat eller ej!Klicka för att utvidga...
Hmm, stod en del transitskyltar innan immigration om att vissa bolag fungerade med transit (tror AA->CX var en?) vid transitdiskarna. Vet inte exakt om bagaget fungerade i dessa fall, men fanns vissa indikationer på det.Dr. Miles skrev:Det är Shanghai specifikt problem.Jag tror att enda flygbolagen som kan skicka väskan hela vägen via Shanghai Pudong (utrikes-utrikes) är China Eastern/Shanghai Airlines.Klicka för att utvidga...
Flott, helt klart värt en egen tråd.Magino skrev:Kina utökar programmet.I Shanghai, Hangzhou och Nanjing får man nu 6 dagar visumfritt om man ankommer från ett land och åker vidare till ett tredje land.6-day visa-free transits for Shanghai and neighboring cities go into effect on Saturday: ShanghaiistKlicka för att utvidga...
Consider it done, diksussion om 6 dagars visa sker lämpligt i den nya tråden.Agö skrev:Flott, helt klart värt en egen tråd.Klicka för att utvidga...
Inga problem.dino_81 skrev:Någon som har erfarenhet och/eller vet om nedan resplan kan ställa till det.Köpenhamn-Shanghai (är där i två dagar)Shanghai-Hong Kong (är där i två dagar)Hong Kong-Peking (är där i två dagar)Peking-KöpenhamnFarhågan gäller alltså att tredje land både vid utresa från Shanghai och inresa till Peking är Hong Kong. Kan detta ställa till med problem?I övrigt är resplanen så att transit i Kina uppfyller reglerna som säger att vidare färd går till tredje land.Klicka för att utvidga...
Det bör vara OK.JohanA skrev:@Dr. Milesjag vill bara dubbelkolla.Visst är detta helt ok med visumfri transit via PVG?CPH-PVG enkelbiljettPVG-MUC enkelbiljetthttp://www.gcmap.com/mapui?P=cph-pvg,pvg-muc&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperKlicka för att utvidga...
De bryr sig bara om att man uppfyller kraven. I deras ögon är det ju bara intressant med landet man kommer ifrån och landet man tänker resa vidare till, inget annat.Fredrik skrev:Det låter bra att kinesiska myndigheter inte bryr sig om udda routing.Klicka för att utvidga...