På vilka linjer kan man flyga med widebody-plan inom Europa?

Dr. Miles skrev:@thhskrev inget om A318 eller A319 är widebody plan så förstår jag inte varför du påpekar det.Om du tänker att påpeka allt som inte finns i hans/hennes inlägg, fattas det en hel drös av flygplansmodeller...Klicka för att utvidga...
Hej vän av ordning!



En rimlig numrering är att A31X är en serie och A32X en annan. Det stämmer inte för Airbus , men för Boeing. Jag ville i all välmening uppmärksamma den som vill flyga Wide-body på detta. Stöter man tex på något som kallas A388 så är widebody. Att en "guru" känner till det tvekar jag inte kring, men jag vet inte vad ditt inlägg tillför i diskussionen.
 
Morgan skrev:Hej vän av ordning!En rimlig numrering är att A31X är en serie och A32X en annan. Det stämmer inte för Airbus , men för Boeing. Jag ville i all välmening uppmärksamma den som vill flyga Wide-body på detta. Stöter man tex på något som kallas A388 så är widebody. Att en "guru" känner till det tvekar jag inte kring, men jag vet inte vad ditt inlägg tillför i diskussionen.Klicka för att utvidga...
Att andra människor gissar på saker kan man inte råda över.

Ska du lägga till informationen för att underlätta andra att förstå numrering, kan du förklara för mig varför Airbus började att numrera Airbus A380 med -800, inte från -100? Och varför efterträdare av Boeing 747-400 blev 747-8, varför inte 747-500?



Jag tyckte att det var konstigt att @thh blev påpekad när han/hon inte har skrivit något fel.
 
Dr. Miles skrev:Att andra människor gissar på saker kan man inte råda över.Ska du lägga till informationen för att underlätta andra att förstå numrering, kan du förklara för mig varför Airbus började att numrera Airbus A380 med -800, inte från -100? Och varför efterträdare av Boeing 747-400 blev 747-8, varför inte 747-500?Jag tyckte att det var konstigt att@thhblev påpekad när han/hon inte har skrivit något fel.Klicka för att utvidga...
@thh, ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som kritiskt, det var inte tanken. Syftet var istället stt komplettera din information för "den late" som inte orkade igenom hela Wikipediaartikeln du länkade till!



Angående hur Airbus numrerar så ligger det utanför min kompetens, finns säkert andra @Airbuspilot ? Som vet!
 
Morgan skrev:Tänk dock på att A318 och A319 hör till A320—serien, dvs narrow body!I praktiken så är det väl knappt något "vanligt" flygbolag som flyger A310 eller A300 längre?Klicka för att utvidga...
Iran Air får man nog kalla "vanligt" bolag de använder både A310 och A300 tror jag
 
Morgan skrev:Tänk dock på att A318 och A319 hör till A320—serien, dvs narrow body!I praktiken så är det väl knappt något "vanligt" flygbolag som flyger A310 eller A300 längre?Klicka för att utvidga...


Sedan LH förpassade sina A300 till kyrkogården får man anta att det är svårt att hitta dem inom Europa. A310 pensionerade väl KLM och AF för 10 år sedan, och de flyger nog inte i Europa längre heller.



Detsamma kan sägas om L1011, DC10 och MD11 som jag inte tog med för jag kunde inte föreställa mig att de fortfarande användes då jag inte sett dem på länge. Jag saknar framförallt utseendet på dessa plan med sin tredje motor, men åtminstone MD11 är ganska populär som fraktflyg.




Timotey skrev:Iran Air får man nog kalla "vanligt" bolag de använder både A310 och A300 tror jagKlicka för att utvidga...


Det är nog till stor del en politisk fråga, om jag tror de planen håller på att bytas ut när Iran air får uppgradera sin flotta så de lär pensionera sina A300 och A310 de närmaste åren i takt med att nyare flygplan levereras.
 
image-jpeg.56567


image-jpeg.56568

Flög business class på en A310 med SATA från Lissabon till Ponta Delgada på Azorerna i somras och A330 hem.
 
För ungefär 10 år sedan flög jag en Lufthansa Airbus A300 från Köpenhamn till Frankfurt. Jag kommer ihåg att det var en mycket trevlig överraskning att flyga widebody på den korta rutten.
 
Här har vi en temporär lite udda linje med CSA Czech Airlines.



CSA Czech Airlines in recent schedule update filed intra-European A330-300 operation for summer peak season. From 03JUN17 to 30SEP17, the Skyteam member will operate A330 aircraft on Prague – Barcelona route as OK688/689, once a week.



OK688 PRG0915 – 1140BCN 333 6

OK689 BCN1255 – 1515PRG 333 6



CSA Czech adds A330 Barcelona flights in S17 :: Routesonline
 
Blev en 777-300ER från Zürich till Geneve i morse, jag gissar att det inte var av kapacitetsskäl som den sattes in, för att det var två inte helt fulla bussar med passagerare. Ingen koll på hur ovanligt det är.
 
maswan skrev:Blev en 777-300ER från Zürich till Geneve i morse, jag gissar att det inte var av kapacitetsskäl som den sattes in, för att det var två inte helt fulla bussar med passagerare. Ingen koll på hur ovanligt det är.Klicka för att utvidga...


Det är väl att Swiss tränar sin besättning på 777orna.
 
Alexander P skrev:Vad är det för fel på IL-96?Klicka för att utvidga...


Inget fel på den maskinen. Nu är även Il-96-400M på G.



Iövrigt om man skall lista wide-bodies har det i.o.f redan gjorts men skulle man göra det lite mer överskådligt skulle jag formatera såhär:



Airbus

A300

A310

A330

A340

A350

A380



Boeing

747

767

777

787



Ilyushin

Il-86

Il-96-300

Il-96-400



Lockheed

L-1011 TriStar



McDonnell Douglas

DC-10

MD-11



Kommande widebodies:



Boeing MoM (797)

CRAIC 929 (China-Russia Commercial Aircraft International Corporation)

Ilyushin Il-96-400M (uppgraderad version med Aviadvigatel PD-14)

Frigate EcoJet



Detta är de widebodies man kan stöta på idag och några som är under utveckling.



Ser man någon av dessa under equipment innebär det således att det blir widebody på flighten om inte en sista-minutenändring sker. Personligen misstänker jag att det kommer att bli vanligare med två mittgångar framöver eftersom både Boeing och Frigate EcoJet arbetar på att lansera det som skulle kunna kallas "Aerobus" - alltså ett bredbukigt plan för kort-medeldistans i stil med ursprungliga A300 och Il-86 samt DC-10-10 och L-1011-1.



Så min egna gissning är att narrowbodies kommer att rymma upp till 199 stolar (personalgränsen) och över 200 blir det fler mittgångar. Widebody har ju den fördelen att det går snabbare att lasta och lossa samtidigt som man med rätt åtgärder och ökat resande kan ersätta två narrowbodies med en maskin (mer ekonomiskt att t.ex flyga en Frigate EcoJet med 350 stolar än två stycken narrowbodies med 180).



Boeing MoM/797 påminner mig annars om McDonnell Douglas MD-XX-projekt som var något liknande (en liten widebody med avancerade motorer). Även Ilyushin har pysslat med en sådan maskin i form av Il-90-200.



Närmast är det Boeing 797 och CRAIC 929 samt Frigate EcoJet som blir det senaste sena inom widebodies under de närmaste åren samt kanske (och det är väldigt mycket kanske) en A380neo.



Edit: Airbus har i.a.f slimmat portföljplanerna eftersom den s.k "A350-2000" (en förlängd -1000) slopats. Å andra sidan är det ju lite sidospår.



Edit 2: När det gäller widebody inom Europa har BA använt B767 på LHR-MAD. Har även flugit med dem med sådan utrustning på LHR-PRG (fast där är A319 eller A320) populärt numera vad jag vet).



Aeroflot har också varit väldigt bredaxlade av sig i PRG eftersom jag sett både Il-86 och Il-96-300 på Moskvalinjen där (jag kan dock inte riktigt uttala mig om vad de använder idag - för mig känns det där mer som en narrowbodylinje rent spontant så jag har alltid tänkt att det måste vara ett väldigt högt resande när man flyger wide där).
 
Turkish Airlines körde A330 idag från Oslo.
//uploads.tapatalk-cdn.com/20170623/9e8f52414c412cb34756be694631290e.jpg
 
Alexander P skrev:Cubanas IL96or är byggda i Ryssland, men angående underhållet kan jag ej uttala mig om.Klicka för att utvidga...


Dessa maskiner underhålls av Cubana i en för ändamålet inrättad hangar i Havanna. Den övergripande supporten sköts via Ilyushin Finance eftersom det handlar om leasing. Även CUs Tu-204-100E och An-158 underhålls där (dessa är också leasade av IFC). Kompetensen som finns i Havanna kommer också att användas för att serva hela den sydamerikanska marknaden när det gäller operatörer som leasar maskiner via IFC är det tänkt.



Tillverkningen av Il-96-300 sker i Voronezh hos fabriken VASO.
 
TAP flög med A330 idag. Deras nya businessclass såg riktigt trevlig ut men vet inte om det är alla 330 som har det och vilka avgångar TAP flyger med 330 till/från Arlanda.
 
AY667 med A330 till Köpenhamn idag. Finns en del rutter med widebody i Europa tydligen.
//uploads.tapatalk-cdn.com/20170723/7d1c21f948f534800282fff71d92c3ae.jpg
 
Någon som vet hur man hittar widebody som används regelbundet inom Europa? Har förstått att Turkish airlines gör det, har också hittat LATAMs linje mellan Frankfurt och Madrid. Vill gärna pröva nu i sommar före en eventuell längre resa i höst. Har i och för sig Eurobonuspoäng till en Amex 2-4-1, men tänkte spara den till nästa år. Kul att se hur det är att flyga economy i widebody innan jag bokar long haul.
 
Har du aldrig flugit longhaul tidigare alltså?



Du får nog börja med att bestämma dig för vilket bolag det är du vill undersöka och därefter se vad som erbjuds. Det är ju skillnad på en massa saker mellan de olika bolagen, så att flyga i en widebodymaskin med ett bolag behöver inte säga mycket om hur det skulle vara med ett annat bolag.
 
Back
Top