Problemet löst: Pytteliten skada på SIXT hyrbil kostade mig 5312kr

Bara att dra dem in för ARN, det där kan räknas som normalt slitage på en hyrbil efter några 1000 mil.
 
Martin Björnström skrev:Ingen fanns på plats när vi returnerade bilen, lämnade nycklarna genom nyckelinkast. Hyrd på Sixt Östermalm (Linnégatan).Jag ringde då upp dom direkt - hade nämligen inte fått något mail tidigare. Det visade sig att deras mail "fastnat" och inte skickats. Bilen returnerades 25:e Juli.Jag ifrågasatte skadorna som enligt min mening var ytterst små. Lackskadan fixar man med lackpenna och fälgen har så liten skada att det känns galet att lämna in den för reparation.Har jag någon försäkring som täcker detta inkluderat i mitt SAS American Express Gold?Klicka för att utvidga...



Att mailet fastnat hos de är väl inte ditt fel? Du har rätt att ta ställning i fråga innan de gör något. Finns ju mobiler idag om man vill få tag i någon.


Bara att meddela Amex att beloppet tvistigt. Ge dig inte!
 
Skrämmande. Det här med att de reparerar var enda lilla skada en ren B.S. Garanterad att om du hittar tillbaka bilen om några månader, på deras kontor, så kommer "skadorna" vara kvar på den.
 
Martin,

Som jag skrev i någon tidigare tråd så ingår två hyrbilsskador per år i min hemförsäkring.

Råkade hitta det efter att ha fått motsvarande "krav" (omlackering av parkeringsskada på

bakdörr). Var även detta en skråma som troligen aldrig åtgärdades.. Kolla om även du

råkar ha en bra hemförsäkring !
 
Störtlöjligt!!!

Nu är inte jag någon expert, men det där hade man ju säkert lätt kunnat få t ex pga alla vägarbeten, när det sprätter grus och elände till höger och vänster. Har som tur är aldrig råkat ut för sådan debitering och det är inte alltid jag tänkt på att kolla bilens alla vrår innan jag styrt iväg. Enda gången jag varit med om minituös koll av bilen var när jag hyrde i södra Ungern för två år sedan. Men då kollade både representanten från Hertz och jag innan jag fick nycklarna.

Man blir ju lite nervig av att höra sånt här...

Stå på dig och hoppas det löser sig!
 
agehall skrev:Jag säger bara bullshit.Fälgskadan kan mycket väl ha funnits innan. Eller tillochmed hänt under natten om någon ligist varit på bilen.Klicka för att utvidga...



Typisk fälgskada när man toachar trottoarkanten med däcksidan, inga ligister. Jag kollar alltid detta när jag plockar ut bilen eftersom det tenderar att bli dyrt och det är lätt att missa om man bara kollar lacken.




Väldigt skumt förfarande av SIXT dock med mail som fastnar osv. Jag skulle nog precis som Agehall föreslår prata med AmEx om att man är oense med SIXT om debiteringen.
 
Om det går vidare kan det vara lönt att begära ut falturan på jobbet specad så du ser vad som gjorts och på vilken bil.

Har själv hamnat i konflikt när jag jobbade som konsult och där visade specen att det hade gjorts annat "orelaterat" jobb också.



Lycka till!
 
Tramsigt - det där är normalt slitage.




Vid uthämtning av hyrbil hos diverse firmor brukar jag påpeka allt jag hittar och det noteras - om det inte redan är noterat - däremot får jag ofta kommentaren att det är normalt slitage.




Som jag sagt tidigare - jag rekommenderar ett kredikort med fullständig självriskeliminering. PM om Du vill ha ytterligare fakta.




Att de inte är på plats och tar emot bilen är deras problem. Motsvarande har hänt mig på Hertz och jag hävdade att bilen var felfri när jag lämnade in den. Dessutom kontrollerar de bilen normalt innan de hyr ut den igen. En seriös firma kontaktar självklart kunden omedelbart angående skada.




Stå på Dig!
 
Normalt slitage. Hyr själv massa bilar varje år av Hertz och ingen har någonsin anmärkt på dessa typer av normalt slitage.



Känns som fel väg att gå, men ett litet företag som Sixt har nog inget att vinna på att få medlemmarna på Sveriges största forum för medvetna resenärer emot sig. Vare sig vi vill det eller inte så börjar vi bli en faktor med inflytande, som påpekats i andra trådar tidigare.
 
Martin, vill inte strö mera salt i såret här, vill bara förstå om man kan undvika hamna i liknande sits själv (mer medveten).




Valde du någon försäkring när du bokade bilen?


Vilka alternativ på försäkringar fanns det?




Själv så har jag gått över till att välja försäkring men utan självriskeliminering då jag löst ERV årsförsäkring för att täcka den.




Lycka till i ärendet!
 
jumbooze skrev:Martin, vill inte strö mera salt i såret här, vill bara förstå om man kan undvika hamna i liknande sits själv (mer medveten).Valde du någon försäkring när du bokade bilen?Vilka alternativ på försäkringar fanns det?Själv så har jag gått över till att välja försäkring men utan självriskeliminering då jag löst ERV årsförsäkring för att täcka den.Lycka till i ärendet!Klicka för att utvidga...


Jag fick aldrig någon fråga om försäkring vid hyrestillfället men det finns "CTI" specifierat á 1950kr.



Här står det "TI": Hyresinformation | Sixt Biluthyrning Party Insurance (TI)Insurance coverage for the vehicle rented includes Third Party Liability with a maximum cover of SEK 300,000,000.- for personal injuries and material damages.

Excluded from the insurance is the use of the vehicle for the transport of dangerous goods. All insurance cover as part of the rental contract will become void, in particular, if an unauthorized driver has used the vehicle or if the driver of the vehicle does not possess the required driver's licence at the time of the event giving rise to claim.
 
Kollade som hastigast.



Om man inte gör något hos Sixt blir följande förvalt:




https://www.businessclass.com/forum/attachments/screen-shot-2013-08-16-at-09-30-27-png.18919/



Jag misstänker att självrisken kan variera, men det är troligen det du hade. Tredjepartsförsäkringen täcker väl enbart ifall du kör över grannens postlåda eller liknande, en CTI bör täcka det du råkat ut för.



Men jag skulle fortfarande ta fighten via AmEx och förklara att du inte orsakat skadorna. Det är ju svårt att bevisa i efterhand, men du har nog större chans att få rätt via AmEx än via Sixt. I framtiden ska jag nog börja filma mina hyrbilar noggrant så att man har ordentligt på fötterna när de kommer och påstår att man gjort saker.



Gå också igenom hemförsäkring och ev andra försäkringar du har och se ifall något kan täcka detta.
 
Martin Björnström skrev:Jag har dock bestridit beloppet och dom kommer kontakta SIXT angående ärendet. Tyvärr är det hyrbilsfirman som har företräde här - kan dom bevisa skadan och visa ett påskrivet hyrbilskontrakt så är det inget jag kan göra.Klicka för att utvidga...


Stopp nu - hur har de bevisat att det är Du som orsakat skadan? Ditt ansvar upphör när Du lämnat tillbaka bilen/nycklarna. Det är hyrbilsfimans problem om skador uppstår därefter.
 
Stefan62 skrev:Stopp nu - hur har de bevisat att det är Du som orsakat skadan? Ditt ansvar upphör när Du lämnat tillbaka bilen/nycklarna. Det är hyrbilsfimans problem om skador uppstår därefter.Klicka för att utvidga...


Jag tror inte dom försöker luras, det kan mycket väl vara jag som orsakat dom där grejerna även om inte ens jag vet om det verkligen är så. Det jag reagerade över är kostnaden och valet att fixa minsta detalj hos lackfirma/fälgfirma. Det låter inte rimligt.
 
Martin Björnström skrev:Jag tror inte dom försöker luras, det kan mycket väl vara jag som orsakat dom där grejerna även om inte ens jag vet om det verkligen är så. Det jag reagerade över är kostnaden och valet att fixa minsta detalj hos lackfirma/fälgfirma. Det låter inte rimligt.Klicka för att utvidga...


Firmorna borde fota bilarna före och efter uthyrningarna för att enklare lösa ärenden som detta. Är bilen uthyrd efter att du lämnat igen den och dom hyrt ut den igen utan att kontakta dig borde dom inte kunna ställa dig till svars för skadan. Även om dom inte är på plats när bilen lämnas igen får dom kontakta personen som lämnat igen bilen per telefon nästa morgon.
 
Back
Top