Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen skrev:Du ringde en part som inte har med detta att göra och bad de boka om. Det var LOT som skulle hantera detta, istället vände du dig till sas och bad dom boka om dig till ekonomi då det var vad ni hittade. SAS har inga skyldigheter alls att boka om och är inte skyldiga att betala dig någon ersättning eller något.Att det står i biljetten att de bokar om gissar jag är mer tekniskt, annars hade du inte kunnat bokat om Star Alliance över huvud taget.Men vill du driva detta mot SAS så önskar jag dig lycka till samt att du hittar någon EU förordning eller liknande som styrker ditt case då EU261/2004 inte är möjligt att tillämpa på SAS för ekonomisk kompensation när LOT ställt in ett flyg.Klicka för att utvidga...
Att SAS är en part som inte har med saken att göra vore svårt att argumentera för, då SAS på flera sätt kommunicerat att det är dem jag ska kontakta angående alternativ efter att flyget blev inställt. Även LOT har bestämt hävdat att SAS är ansvariga för att hitta alternativ och boka om mig. SAS har inte heller i någon kommunikation nämnt att jag egentligen borde prata med LOT eftersom det är deras ansvar (till och med när jag frågat SAS-kundtjänst om jag borde kontakta LOT har de antingen sagt nej eller att det nog inte är någon poäng med det). Detta får SAS att framstå som en part som i högsta grad har med saken att göra, trots att all denna information går emot så som det faktiskt borde fungera.



Jag får nog testa att göra ett claim efter att resan är genomförd. Om inte annat vill jag ju ha tillbaka lite av skatterna och avgifterna eftersom jag är ganska säker på att min nya rutt kostar mindre i skatter och avgifter än min ursprungliga rutt.
 
GOT-XXX skrev:Att SAS är en part som inte har med saken att göra vore svårt att argumentera för, då SAS på flera sätt kommunicerat att det är dem jag ska kontakta angående alternativ efter att flyget blev inställt. Även LOT har bestämt hävdat att SAS är ansvariga för att hitta alternativ och boka om mig. SAS har inte heller i någon kommunikation nämnt att jag egentligen borde prata med LOT eftersom det är deras ansvar (till och med när jag frågat SAS-kundtjänst om jag borde kontakta LOT har de antingen sagt nej eller att det nog inte är någon poäng med det). Detta får SAS att framstå som en part som i högsta grad har med saken att göra, trots att all denna information går emot så som det faktiskt borde fungera.Jag får nog testa att göra ett claim efter att resan är genomförd. Om inte annat vill jag ju ha tillbaka lite av skatterna och avgifterna eftersom jag är ganska säker på att min nya rutt kostar mindre i skatter och avgifter än min ursprungliga rutt.Klicka för att utvidga...
Jag skulle nog tipsa dig om att läsa EU261/2004 och vad som gäller vid inställt flyg.



Det står extremt tydligt att det är utförande flygbolag som är skyldiga att boka om, inte det bolag/företag man bokat resan genom. Det är LOT som är utförande flygbolag, inte SAS. Sen kan du och jag och alla andra tycka vad vi vill, men inget av vad vi tycker står högre än EU förordningen.



Att LOT hävdar att SAS ska sköta detta är inte så konstigt, klart de hellre skyller på annan part än tar ansvar själv, väldigt många bolag gör så, men det blir inte rätt enligt EU261/2004 för det. Att SAS dessutom lämnat alliansen gör att de än mindre vill hjälpa till, men det var ju en risk alla valde att ta när de bokade Star Alliance resor med avresa långt efter sas lämnat alliansen.



SAS har möjlighet att boka om till andra award platser om det finns, men där slutar också deras åtaganden, då det då blir en vanlig ombokning.



På vilket sätt skulle din nya rutt vara billigare än den gamla? Är det vissa flygplatser du inte passerar nu som du hade i orginalbokningen där avgifterna var högre? Att resa går från Business till Ekonomi gör inte per automatik att skatter och avgifter blir läge, det är enbart poängpriset som med garanti blir lägre.
 
palmen skrev:Jag skulle nog tipsa dig om att läsa EU261/2004 och vad som gäller vid inställt flyg.Det står extremt tydligt att det är utförande flygbolag som är skyldiga att boka om, inte det bolag/företag man bokat resan genom. Det är LOT som är utförande flygbolag, inte SAS. Sen kan du och jag och alla andra tycka vad vi vill, men inget av vad vi tycker står högre än EU förordningen.Att LOT hävdar att SAS ska sköta detta är inte så konstigt, klart de hellre skyller på annan part än tar ansvar själv, väldigt många bolag gör så, men det blir inte rätt enligt EU261/2004 för det. Att SAS dessutom lämnat alliansen gör att de än mindre vill hjälpa till, men det var ju en risk alla valde att ta när de bokade Star Alliance resor med avresa långt efter sas lämnat alliansen.SAS har möjlighet att boka om till andra award platser om det finns, men där slutar också deras åtaganden, då det då blir en vanlig ombokning.På vilket sätt skulle din nya rutt vara billigare än den gamla? Är det vissa flygplatser du inte passerar nu som du hade i orginalbokningen där avgifterna var högre? Att resa går från Business till Ekonomi gör inte per automatik att skatter och avgifter blir läge, det är enbart poängpriset som med garanti blir lägre.Klicka för att utvidga...
När det gäller information som jag som resenär fått direkt från SAS handlar det ju inte alls om att någon tycker något. Informationen från SAS har tydligt signalerat att jag ska vända mig till dem (och inte LOT) för hjälp.



Att det skulle handla om "en vanlig ombokning" finns det inget som tyder på eftersom jag då även borde behövt betala en ombokningsavgift.



Anledningen till att jag misstänker att nya rutten borde vara billigare är för att den inkluderar två färre ben. Visserligen har även flygplatserna ändrats något, så jag är inte helt säker. (Däremot låter det otroligt osannolikt att skatter och avgifter skulle vara exakt samma). Ursprunglig rutt var GOT-ARN-WAW-PEK-TPE-NRT, ny rutt är GOT-IST-PEK-HND.
 
GOT-XXX skrev:När det gäller information som jag som resenär fått direkt från SAS handlar det ju inte alls om att någon tycker något. Informationen från SAS har tydligt signalerat att jag ska vända mig till dem (och inte LOT) för hjälp.Att det skulle handla om "en vanlig ombokning" finns det inget som tyder på eftersom jag då även borde behövt betala en ombokningsavgift.Anledningen till att jag misstänker att nya rutten borde vara billigare är för att den inkluderar två färre ben. Visserligen har även flygplatserna ändrats något, så jag är inte helt säker. (Däremot låter det otroligt osannolikt att skatter och avgifter skulle vara exakt samma). Ursprunglig rutt var GOT-ARN-WAW-PEK-TPE-NRT, ny rutt är GOT-IST-PEK-HND.Klicka för att utvidga...
OK, men om du då ska kräva något av SAS kan du inte förlita dig på EU261/2004 då den uttryckligen säger att det är LOT som ska ordna detta och inte SAS.



Vad sen SAS och LOT säger är helt irrelevant då deras ord inte står över någon EU förordning.



Jag önskar dig lycka till i dina claims och att du hittar något sätt att bli kompenserad. Med det lämnar jag denna diskussion
 
palmen skrev:OK, men om du då ska kräva något av SAS kan du inte förlita dig på EU261/2004 då den uttryckligen säger att det är LOT som ska ordna detta och inte SAS.Vad sen SAS och LOT säger är helt irrelevant då deras ord inte står över någon EU förordning.Jag önskar dig lycka till i dina claims och att du hittar något sätt att bli kompenserad. Med det lämnar jag denna diskussionKlicka för att utvidga...
LOT hävdar att de har ett avtal med SAS som säger att SAS tar hand om ombokningar i fall som detta. Givet att detta avtal finns borde det rimligtvis även specificera hur EU261 claims ska skötas. I slutändan är det ju LOT som är ansvariga, men avtalet skulle exempelvis kunna specificera att SAS ska betala ut ersättning och sedan få tillbaka detta från LOT enligt avtal. Att kontakta LOT angående EU261 verkar det, baserat på erfarenhet och vad jag läst online, i vilket fall som helst inte vara någon poäng med eftersom de inte respekterar förordningen och inte heller verkar få några konsekvenser på grund av det med huvudkontor i Polen.
 
GOT-XXX skrev:LOT hävdar att de har ett avtal med SAS som säger att SAS tar hand om ombokningar i fall som detta. Givet att detta avtal finns borde det rimligtvis även specificera hur EU261 claims ska skötas.Klicka för att utvidga...
Det är en avtalsteknisk sak mellan SAS och LOT i så fall.



Om du ska begära ersättning på juridisk grund (via ARN, tingsrätten etc) så ska du ställa en sådan talan mot det utförande flygbolaget. Det är solklart i förordningen.
 
airac skrev:Uppdatering: Norwegian vägrar såklart ombokning till SAS. Var inte farligt dyrt och fanns bonus åt ett hål, så nya biljetter på plats. Har lagt en claim hos Norwegian for prisskillnad på 888kr (totalt för 3) för bara cash betalda benet. Vi får se, inte så farligt på totalen. Att vara i Tromsö i norrskensäsong är dyrare.Klicka för att utvidga...



SK989 skrev:Det finns några rättsfall i svenska hovrätter som fastslagit att ett alternativ som innebär fler byten än man ursprungligen bokat inte är likvärdigt. Ska bli intressant att se vad Norwegian säger till din begäran om ersättning för mellanskillnaden.Klicka för att utvidga...
Uppdatering: jag har skickat in stämningsansökan för ett FT-mål under EG261 i början av mars till Västmanlands tingsrätt.



Det var lite bökigt att hitta vilket Norwegian bolag att stämma. Kvittot hänvisar till ett svenskt organisationsnummer som inte längre är aktivt sedan Norwegian omstrukturerades för flera år sedan. Jag har påpekat det och idag fått besked att de ska rätta det.



Norska bolaget/koncernen har en registrering i Sverige under 502090-6953. Postadress i Norge: Norwegian Air AS, Oksenøyveien 3, 1366 Lysaker, Norway.



Det finns även ett svenskt AOC bolag som skulle utföra min flygning som blev inställt, och jag valde stämma det. Bolaget heter Norwegian Air Sweden AOC AB, orgnr 559290-7298, Tornvägen 17 A, 8 tr, 190 60 Stockholm-Arlanda, Sweden.



Det är ännu oklart Norwegian kommer hänvisa till sitt koncernbolag för stämning och hur de reagerar på stämningsansökan. Uppdaterar när det har kommit längre. Men ovanstående kan vara till hjälp om någon annan vill stämma Norwegian i EG261 ärende. PMa om ni vlll ha mer detaljer.
 
Har man rätt till någon typ av kompensation om ens bokning short haul+ long haul i SAS Plus blir inställd och man bokas om till ett annat flygbolag där short haul blir i vanlig ekonomi?
 
Solomun skrev:Har man rätt till någon typ av kompensation om ens bokning short haul+ long haul i SAS Plus blir inställd och man bokas om till ett annat flygbolag där short haul blir i vanlig ekonomi?Klicka för att utvidga...
Ja, för nedgradering. Jag har behövt stånga med SAS om det under pandemin sist, men ibland ger de med sig direkt.
 
Solomun skrev:Vad är rimligt att få i kompensation?Klicka för att utvidga...
Det är reglerat i förordningens artikel 10:



Uppgradering och nedgradering



1. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får lufttrafikföretaget inte ta ut något tillägg.



2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta



a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller



b) 50 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar inom gemenskapen längre än 1500 kilometer, med undantag för flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorium och de franska utomeuropeiska departementen och vid alla övriga flygningar mellan 1500 och 3500 kilometer, eller



c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.
 
SK989 skrev:Det är reglerat i förordningens artikel 10:Uppgradering och nedgradering



1. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får lufttrafikföretaget inte ta ut något tillägg.



2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta



a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller



b) 50 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar inom gemenskapen längre än 1500 kilometer, med undantag för flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorium och de franska utomeuropeiska departementen och vid alla övriga flygningar mellan 1500 och 3500 kilometer, eller



c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.
Klicka för att utvidga...
Var en poängresa till Asien för 80k poäng. Nedgraderingen gäller segmenten ARN-AMS (<1500km) och CDG-ARN (>1500km).



Räknar man på vad dessa segment hade kostat att boka separat (50k poäng) även om fast de ingår i en längre resa med ytterligare segment?
 
Solomun skrev:Var en poängresa till Asien för 80k poäng. Nedgraderingen gäller segmenten ARN-AMS (<1500km) och CDG-ARN (>1500km).Räknar man på vad dessa segment hade kostat att boka separat (50k poäng) även om fast de ingår i en längre resa med ytterligare segment?Klicka för att utvidga...
Jag skulle säga att man ska använda formeln för hela sträckningen som biljetten avsåg, d.v.s. kompensationen ska vara 75% på totalpriset i det här fallet även om endast en del av sträckan var nedgraderad. Lufthansa har köpt det resonemanget när jag blev nedgraderad på sträckan Frankfurt - Stockholm som var en del i en längre resa. Hur awardresor ska kompenseras är dock oklart - det finns ingen rättspraxis som jag känner till och gissningsvis gör flygbolag olika. Är det bara återbetalning av 75% av skatter och avgifter? Eller är det återbetalning av 75% av poängen? Eller både och? Ingen vet säkert.
 
Jag bokade en kompis och barnen på SAS Halmstad-Stockholm T&R i juli. SAS har nu ställt in utresan. Morgon avgången från Halmstad har tagits bort. Kvällsavgången är senare lagt och inte riktigt ett alternativ. Har någon lyckats få SAS ställa ut en tågbiljett för en inställd inrikesresa? Alternativet är väl att de tar taxi till Ängelholm och skicka kvittot till SAS.
 
airac skrev:Jag bokade en kompis och barnen på SAS Halmstad-Stockholm T&R i juli. SAS har nu ställt in utresan. Morgon avgången från Halmstad har tagits bort. Kvällsavgången är senare lagt och inte riktigt ett alternativ. Har någon lyckats få SAS ställa ut en tågbiljett för en inställd inrikesresa? Alternativet är väl att de tar taxi till Ängelholm och skicka kvittot till SAS.Klicka för att utvidga...
Jag hade ringt och frågat om Ängelholmsalternativet.
 
SK989 skrev:Jag skulle säga att man ska använda formeln för hela sträckningen som biljetten avsåg, d.v.s. kompensationen ska vara 75% på totalpriset i det här fallet även om endast en del av sträckan var nedgraderad. Lufthansa har köpt det resonemanget när jag blev nedgraderad på sträckan Frankfurt - Stockholm som var en del i en längre resa. Hur awardresor ska kompenseras är dock oklart - det finns ingen rättspraxis som jag känner till och gissningsvis gör flygbolag olika. Är det bara återbetalning av 75% av skatter och avgifter? Eller är det återbetalning av 75% av poängen? Eller både och? Ingen vet säkert.Klicka för att utvidga...
SAS vägrar ta ansvar, suck. En sista vända innan jag går vidare till ARN mest i frustration.
 
airac skrev:Jag bokade en kompis och barnen på SAS Halmstad-Stockholm T&R i juli. SAS har nu ställt in utresan. Morgon avgången från Halmstad har tagits bort. Kvällsavgången är senare lagt och inte riktigt ett alternativ. Har någon lyckats få SAS ställa ut en tågbiljett för en inställd inrikesresa? Alternativet är väl att de tar taxi till Ängelholm och skicka kvittot till SAS.Klicka för att utvidga...
SAS tvär nekar pga bonusbiljett och inga bonusbiljetter på flygen från/till Ängelholm. Jag får väl fundera om det är värd ytterligare en stämning.
 
airac skrev:SAS tvär nekar pga bonusbiljett och inga bonusbiljetter på flygen från/till Ängelholm. Jag får väl fundera om det är värd ytterligare en stämning.Klicka för att utvidga...
Beroende på hur mycket pengar det är så kanske casha nya biljetter och skicka in kvittona till sas för ersättning? I teorin kan det ju gå igenom utan att man behöver dra det genom stämning eller arn.
 
mha321 skrev:Beroende på hur mycket pengar det är så kanske casha nya biljetter och skicka in kvittona till sas för ersättning? I teorin kan det ju gå igenom utan att man behöver dra det genom stämning eller arn.Klicka för att utvidga...
15 tkr för tre pers inrikes i Plus… jag får troligen rätt men ej sugen att låna ut så pass mycket där tåget kan funka och kostar 1/10 del.
 
airac skrev:Jag bokade en kompis och barnen på SAS Halmstad-Stockholm T&R i juli. SAS har nu ställt in utresan. Morgon avgången från Halmstad har tagits bort. Kvällsavgången är senare lagt och inte riktigt ett alternativ. Har någon lyckats få SAS ställa ut en tågbiljett för en inställd inrikesresa? Alternativet är väl att de tar taxi till Ängelholm och skicka kvittot till SAS.Klicka för att utvidga...
Här har man väl följt regelverket? Inställt flyg mer än 14 dagar i förväg gör att man bokas om till nästa avgång (eller får avboka kostnadsfritt). Eftersom nästa avgång är senare samma dag så blir det inte aktuellt att ta hotellkostnaden. Däremot kanske lunch och middag får betalas av SAS.
 
Back
Top