Jag skulle nog tipsa dig om att läsa EU261/2004 och vad som gäller vid inställt flyg.GOT-XXX skrev:Att SAS är en part som inte har med saken att göra vore svårt att argumentera för, då SAS på flera sätt kommunicerat att det är dem jag ska kontakta angående alternativ efter att flyget blev inställt. Även LOT har bestämt hävdat att SAS är ansvariga för att hitta alternativ och boka om mig. SAS har inte heller i någon kommunikation nämnt att jag egentligen borde prata med LOT eftersom det är deras ansvar (till och med när jag frågat SAS-kundtjänst om jag borde kontakta LOT har de antingen sagt nej eller att det nog inte är någon poäng med det). Detta får SAS att framstå som en part som i högsta grad har med saken att göra, trots att all denna information går emot så som det faktiskt borde fungera.Jag får nog testa att göra ett claim efter att resan är genomförd. Om inte annat vill jag ju ha tillbaka lite av skatterna och avgifterna eftersom jag är ganska säker på att min nya rutt kostar mindre i skatter och avgifter än min ursprungliga rutt.Klicka för att utvidga...
Det står extremt tydligt att det är utförande flygbolag som är skyldiga att boka om, inte det bolag/företag man bokat resan genom. Det är LOT som är utförande flygbolag, inte SAS. Sen kan du och jag och alla andra tycka vad vi vill, men inget av vad vi tycker står högre än EU förordningen.
Att LOT hävdar att SAS ska sköta detta är inte så konstigt, klart de hellre skyller på annan part än tar ansvar själv, väldigt många bolag gör så, men det blir inte rätt enligt EU261/2004 för det. Att SAS dessutom lämnat alliansen gör att de än mindre vill hjälpa till, men det var ju en risk alla valde att ta när de bokade Star Alliance resor med avresa långt efter sas lämnat alliansen.
SAS har möjlighet att boka om till andra award platser om det finns, men där slutar också deras åtaganden, då det då blir en vanlig ombokning.
På vilket sätt skulle din nya rutt vara billigare än den gamla? Är det vissa flygplatser du inte passerar nu som du hade i orginalbokningen där avgifterna var högre? Att resa går från Business till Ekonomi gör inte per automatik att skatter och avgifter blir läge, det är enbart poängpriset som med garanti blir lägre.