Ryanair börjar flyga från Arlanda

ekf skrev:Ja precis, jag har precis ett sådant case på g med Brussels Airlines.. de vägrar röra ärendet och hänvisar till resebyrån (förmedlaren) för återbetalning... det återstår att se om det är några pengar kvar när de tagit ut sina avgifter... Bokar i princip aldrig via tredje part, men nu var det så mycket billigare att jag chansade...Klicka för att utvidga...
Du har inget att oroa dig för mer än att det kommer ta tid. Det är väl etablerat faktum att när resebyrån (förmedlaren) levererat mailet med biljetten så är det mellan dig och flygbolaget sedan. Vad du än gör ge inte förmedlaren i uppdrag att utföra ditt arbete mot flygbolaget och kräva flygbolaget på pengar den vägen. Ta det till ARN där du anmäler båda i samma ärende. Vill du att det ska gå fortare blir det tingsrätten om utresan är från Sverige. Är det från CPH blir det värre.
 
ZZZebra skrev:I detta fall saknar vi ju även information om resebyråns återbetalningsvillkor.Väldigt många online-resebyråer har ju villkor som säger att de tar 495 kronor eller liknande belopp för att administrera åter- och/eller ombokningar. Är det då en Ryan-biljett så blir det i många fall inte något kvar att återbetala. I dessa fall är det ju helt köparens ansvar som inte läst avtalsreglerna ordentligt och inte flygbolagets fel.Svårt att bedöma när man inte har all information. Men Agehalls 5:e budord om att inte gå via resebyrå är fortfarande lika giltigt.Klicka för att utvidga...
Den avgiften är bara om du använder dig av förmedlaren och ger de i uppdrag att kontakta flygbolaget och kräva återbetalning. I annat fall är det mellan dig och flygbolaget. Hur flygbolaget väljer att återbetala är deras problem och du ska inte förlora på det.



Angående villkor sök info på förmedlarens hemsida i värsta fall gör ett nytt försök att boka en biljett och så kommer du åt villkoren på det sättet.
 
Här är en formulering som jag hittade som kanske förtydligar lite kring ansvaret även om det inte är direkt applicerbart på ovanstående exempel.:

Motiveringen till nämndens beslut:

En resebyrå har i egenskap av förmedlare av biljetterna inget ansvar för transportprestationen utan ansvarar bara för fel och försummelser i själva förmedlingsuppdraget. Inte heller i övrigt har det i ärendet framkommit någon omständighet som skulle medföra att resebyrån skulle vara skyldigt att svara för återbetalningen av biljettpriset. En återbetalning förutsätter att flygbolaget har betalat beloppet till resebyrån. Av handlingarna framgår inte heller att XX frivilligt har påtagit sig något sådant ansvar. På grund av detta och då flygbolaget såvitt framgår ännu inte har återbetalat biljettpriset till resebyrån ska kravet avslås. Kravet mot resebyrån ska därför avslås.



Från en annan:



Det är flygbolaget som enligt EU-förordningen är ansvarigt för återbetalning av biljettpriset, även om bokningen skett via en resebyrå. En resenär är således inte skyldig att vända sig till resebyrån för att få tillbaka biljettpriset.
 
682a280e-592d-4e12-af3c-e8f545da96a2-jpeg.126021





Goda nyheter från vårt västra grannland där fackförbund och många andra agerat mot arbetstagarfientliga bolag!
 
PRESSMEDDELANDE - 11 MARS 2022 08:54

Ryanair lanserar direktlinje till Köln från Arlanda

Med start den 27 mars 2022 flyger Ryanair Stockholm Arlanda Airport (ARN) – Cologne Bonn Airport (CGN)

två gånger i veckan på torsdagar och söndagar. Biljetter finns till försäljning.

Nyheter och pressmeddelanden | Om Swedavia
 
Homer skrev:PRESSMEDDELANDE - 11 MARS 2022 08:54Ryanair lanserar direktlinje till Köln från ArlandaMed start den 27 mars 2022 flyger Ryanair Stockholm Arlanda Airport (ARN) – Cologne Bonn Airport (CGN)två gånger i veckan på torsdagar och söndagar. Biljetter finns till försäljning.Nyheter och pressmeddelanden | Om SwedaviaKlicka för att utvidga...
Det förklarar varför Eurowings inte startade upp linjen i helgen när sommartidtabellen började gälla, även linjen ARN-CPH startades inte upp liksom BER och linjen till Pristina, likt väl har man baserat 5 maskiner på ARN

Jag är medveten om att detta blev OT i denna tråd.
 
011430121 skrev:Detförklarar varför Eurowings inte startade upp linjen i helgen när sommartidtabellen började gälla, även linjen ARN-CPH startades inte upp liksom BER och linjen till Pristina, likt väl har man baserat 5 maskiner på ARNJag är medveten om att detta blev OT i denna tråd.Klicka för att utvidga...


Kort OT men ett tillägg. Köln är planerad sedan tidigare att återstarta först i maj. Det har aldrig varit tanken att den skulle vara med från start.

Angående antal flygplan ändrades det väl till en mjukstart med färre än fem kärror. Tror att de har 2-3 högst för tillfället.
 
Plus skrev:Kort OT men ett tillägg. Köln är planerad sedan tidigare att återstarta först i maj. Det har aldrig varit tanken att den skulle vara med från start.Angående antal flygplan ändrades det väl till en mjukstart med färre än fem kärror. Tror att de har 2-3 högst för tillfället.Klicka för att utvidga...
Jag fick informationen från CHECK-IN.dk glömde uppge det, men rätt skall vara rätt tack @Plus
 
Jag har inte sett det utannonserat nånstans, men Ryanair har nu 3 nya intressanta bokningsbara destinationer.



Birmingham, UK, Okt 2022, 2 avgångar per vecka

Turin, Italien, Nov 2022, 2 avgångar per vecka

Valencia, Spanien, Jan 2023, 2 avgångar per vecka
 
SAS hade planer på öppna åter linjen CPH-BHX den 15 augusti men har nu flyttat den till den 5 september.

Anledningen det kaos som Birmingham flygplats har haft under sommaren med köer till Säkerhetskontrollen långt utanför terminalbyggnaderna



Källa: CHECK-IN.dk bakom betalvägg

Rute midlertidigt indstillet efter lufthavnskaos - CHECK-IN.dk



Personligen tror jag att någon av RyanAir eller Eurowings kommer att lägga ner sin trafik till BHX ganska snart, Eurowings har haft några inställningar under sommaren på linjen som jag tolkat som låg beläggning.

Källa: Egna iakttagelser på Swedavias hemsida.
 
Ryanair expanderar kraftigt från Arlanda när vintertidtabellen startar i slutet av oktober

med ett par nya destinationer för Arlanda



Sedan Ryanair kom till Arlanda har ca 1,5 miljoner rest med dem.

Ryanair har förnärvarande 4 maskiner stationerade på Arlanda



· Birmingham (BHX): Start 30 oktober, 2 avgångar/vecka på onsdagar och söndagar

· Malta (MLA): Start 1 november, 2 avgångar/vecka på tisdagar och lördagar

· Pisa (PSA): Start 1 november, 2 avgångar/vecka på tisdagar och lördagar

· Turin (TRN): Start 2 november, 2 avgångar/vecka på onsdagar och lördagar

· Tuzla (TZL): Start 2 november, 2 avgångar/vecka på onsdagar och lördagar, ny destination från ARN

· Valencia (VLC): Start 8 januari 2023, 2 avgångar/vecka på torsdagar och söndagar, ny destination från ARN



Källa; Swedavia
 
En linje som försvinner är linjen Arlanda till Aalborg som endast har haft ett snitt på 79 passagerare vilket gör en beläggning på 42%



Källa: CHECK-IN.dk
 
Ryanair öppnar två nya linjer från Arlanda till våren respektive sommaren - till Dublin och Porto. Porto är väl även en av SAS nya destinationer om jag minns rätt.






Ryanair_in_air_-__Credits_Ryanair.jpg




Ryanair fortsätter sin storsatsning på Arlanda

Ryanair fortsätter att satsa stort på den svenska marknaden och utveckla trafiken på Stockholm Arlanda Airport. Nu adderas ytterligare två flyglinjer och ett nytt flygplan, samtidigt som befintliga flyglinjer får utökade tidtabeller inför sommarsäsongen. Med dessa har åtta nya flyglinjer startat...


android-touch-icon.png


www.swedavia.se
 
SK989 skrev:Ryanair öppnar två nya linjer från Arlanda till våren respektive sommaren - till Dublin och Porto. Porto är väl även en av SAS nya destinationer om jag minns rätt.Ryanair fortsätter sin storsatsning på ArlandaRyanair fortsätter att satsa stort på den svenska marknaden och utveckla trafiken på Stockholm Arlanda Airport. Nu adderas ytterligare två flyglinjer och ett nytt flygplan, samtidigt som befintliga flyglinjer får utökade tidtabeller inför sommarsäsongen. Med dessa har åtta nya flyglinjer startat...www.swedavia.seKlicka för att utvidga...
Ja, men från CPH endast. Däremot flyger SAS till Dublin från samtliga 3 hubbar.
 
Hittar ingen bra källa att länka (allt låst som jag hittade), men läste i papperstidningen att alla inrikeslinjer med Ryanair läggs ner (fem till antalet). Har för mig att det är Skellefteå, Göteborg, Malmö, Visby och Luleå.
 
Palazzi skrev:Hittar ingen bra källa att länka (allt låst som jag hittade), men läste i papperstidningen att alla inrikeslinjer med Ryanair läggs ner (fem till antalet). Har för mig att det är Skellefteå, Göteborg, Malmö, Visby och Luleå.Klicka för att utvidga...
Vilken papperstidning?



Edit, jag hade tydligen tillgång till den låsta artikeln https://nsd.se/nyheter/lulea/artikel/lagprisflyg-forsvinner-fran-lulea/jd0wgg0l Den refererar bara till den senare länkade artikeln hos tn.se
 
Den här är öppen för mig: https://www.tn.se/naringsliv/35560/...-jagar-bort-ett-av-europas-storsta-flygbolag/



Spoiler: Artikel



FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Svenska flygskatten slår ut inrikeslinjer – ”Jagar bort ett av Europas största flygbolag”​



img_8045900787934401036.jpg

Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg. Bild: Pressbild



Fem inrikeslinjer läggs ner på ett bräde. Det meddelar Ryanair och orsaken är den svenska flygskatten. Det påverkar tillgängligheten för både företagen och privatresenärerna. ”Oroväckande och bara att beklaga”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, till TN.



Det svenska inrikesflyget kämpar med att återhämta sig efter pandemin. Fortsatt ligger flygandet inom landet cirka 20 procent under de nivåer som gällde 2019. Nu försvinner ytterligare en kugge i den långsamma återväxten när Ryanair lägger ner flygningarna från Stockholm till fem destinationer; Luleå, Skellefteå, Visby, Malmö och Göteborg.



– Vi kan bekräfta att vi nu slutar att erbjuda inrikestrafik i Sverige från den 30 mars. Det beror på den kontinuerliga höjningen av flygplatsavgifter och flygskatter i Sverige, skriver Ryanair i ett mail till TN på en direkt fråga om varför trafiken ställs in.



”Bara att beklaga”​Det är en utveckling som påverkar tillgängligheten i ett långsträckt land där flyget i många fall är det främsta sättet att kunna genomföra en resa med någorlunda tidseffektivitet.



– Vi har länge påtalat att flygskatten och höjningen av andra avgifter påverkar flygets möjligheter att återhämta sig och framför allt att utvecklas till det bättre genom att investera i omställningen. Det är förutsägelser som vi nu ser falla in. Det är oroväckande och bara att beklaga.



Det säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg och pekar på att de indragna flygningarna inte bara påverkar tillgängligheten och resenärernas möjligheter utan också ska sättas i ett större ekonomiskt sammanhang.



– Varje flygning som ett flygbolag genomför är en investering i den svenska infrastrukturen och de går vi nu miste om. Och det när läget för flyget i Sverige redan är bekymmersamt, säger han.




”Oroar mig för hur det ska påverka Sverige som land.”Klicka för att utvidga...
Ryanair startade inrikesflygningar i Sverige i samband med att flygbolaget flyttade från Skavsta utanför Nyköping till Arlanda och där började bygga upp en stor bas. Först ut var linjerna från Arlanda till Malmö och Göteborg och de följdes sedan av trafik till Skellefteå, Luleå och Visby. I samtliga fall innebar det också att konkurrensen ökade på de fem flygplatserna, något som i sig är en positiv utveckling, menar Robert Lindberg, flygplatschef i Skellefteå som nu alltså tappar en flyglinje till Stockholm.



– Genom åren har vi sett att konkurrensen mellan olika flygbolag ökar tillgängligheten och ger fler människor möjlighet att resa. Nu finns risken att vi går åt motsatt håll och då oroar jag mig för hur det ska påverka Sverige som land. Här uppe i norr måste vi ha pålitlig flygtrafik till Stockholm, särskilt med tanke på de enorma investeringarna i grön teknik som pågår.






img_-8173186936699092225.jpg

Robert Lindberg, flygplatschef i Skellefteå som nu alltså tappar en flyglinje till Stockholm.



Det är ett resonemang som får stöd av den rapport som Transportstyrelsen nyligen publicerade. I den jämförs just möjligheten att kunna ta sig med flyg till och från olika platser i Sverige och på 20 av 28 flygplatser i Sverige som har flygtrafik har situationen försämrats.



– Flyget i Sverige är uppbyggt kring Stockholm, dels som destination, dels för att byta och flyga vidare till sin slutdestination och det vare sig resan har startat i Sverige eller utomlands. Nu tappar vi alltså en viktig resurs för att kunna ta sig ut i landet från Stockholm, säger Fredrik Kämpfe.




”Det är en rent fiskal skatt på resande, på vår semester och på näringslivets möjligheter att få hit utländsk kompetens.”Klicka för att utvidga...
Flygskatten i Sverige infördes 2018 och kostade då 60 kronor per enkelresa från Sverige inom Europa det vill säga även inrikes. Sedan årsskiftet är den höjd till 76 kronor per enkelresa och summan skrivs varje år upp i takt med index. Tillsammans med skatterna för utrikesresorna ger de statskassan ett tillskott på cirka 1,8 miljarder per år. Men namnet till trots, är det inte pengar som kommer flyget och framför allt klimatarbetet som hela tiden pågår inom branschen till del.



– Det är en rent fiskal skatt på resande, på vår semester och på näringslivets möjligheter att få hit utländsk kompetens. Och nu ser vi också hur den slår mot tillgängligheten när den faktiskt jagar bort ett av Europas största flygbolag från den svenska inrikesmarknaden, där de verkligen gjorde skillnad, säger Fredrik Kämpfe.



Men det är inte enbart flygskatten som höjts. Även övriga avgifter som, i detta fall statliga Swedavia som äger fyra av de fem flygplatser dit Ryanair flyger, har skjutit i höjden menar flygbolaget som gjort egna beräkningar på situationen i Sverige.



– Enbart de senaste två åren har flygskatter, flygplatsavgifter såväl som kostnader för säkerhet och flygledning höjts med över 40 procent. Resultatet är att Sverige tillhör de länder i Europa med sämst återhämtning på flygmarknaden och ännu bara ligger på cirka 80 procent jämfört med innan covid, skriver Ryanair till TN.




”Landets politiker kan inte titta åt andra hållet och hoppas att allt ska lösa sig.”Klicka för att utvidga...
Flygbolagens kostnader kommer att ökas ytterligare i och med att flyget nu ska omfattas av EU:s system med utsläppsrätter. Till det kommer det underskott på sju miljarder som ligger kvar sedan pandemin och all inställd flygtrafik. De kommer med all sannolikhet att läggas på biljettpriserna. Lägg till stigande bränslepriser och ökad inflation och risken för att inrikesresandet med flyg får än svårare att återhämta sig.



– Om resenärerna inte klarar det högre biljettpriset och istället minskar sitt flygande finns det en akut risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgänglighet. Det betyder att alla inte kommer ha samma tillgång till högspecialiserad vård, att det samhällsviktiga flyget inte har någonstans att starta och landa samt att förutsättningarna för totalförsvaret försämras, säger Fredrik Kämpfe.



Istället handlar det nu om att förändra hela synen på flyget och dess roll som motor i samhällsutvecklingen. Särskilt som flyget redan idag är ett av bara två trafikslag som helt och hållet bär sina egna samhällsekonomiska kostnader.



– Landets politiker kan inte titta åt andra hållet och hoppas att allt ska lösa sig. Jag vet att det finns en oro inom regeringen för utvecklingen och vårt förslag är att de omedelbart tar bort flygskatten och ser över alla de avgiftssystem som lagts på flyget, fortsätter Fredrik Kämpfe.



Robert Lindberg håller med.



– Flyget är ju inte till för flygets egen skull. Det är till för resenärerna och för hela vårt land. Om möjligheterna att flyga och därmed tillgängligheten minskar, då blir det synd om Sveriges tillväxt.




 
Back
Top