KalleSus skrev:Neo nummer 51 till SAS levererad från Hamburg till Arlanda igår, fredag.EI-SIN, Hallgerd Viking.Klicka för att utvidga...
Jag har inte upplevt någon skillnad på rad 3 och 4. Resten är enligt vad man själv föredrar, gång eller fönster. Såklart lite mindre bredd i stolarna på rad 1 pga bordet i armstödet och så får man ju stirra in i väggen. När jag reser ensam brukar 1C vara favorit tack vare möjligheten att sträcka ut benen lite extra i gången men man får vara uppmärksam på när personalen ska in i sin garderob då de ofta smäller upp den dörren i fötterna om de är allt för utsträckta.char skrev:Ska flyga SAS ARN-CHQ och har aldrig flugit NEO. Är det rad 1 som gäller för två personer om man kan välja fritt? Ska man chansa på A och C och hoppas mittensätet blir tomt? På hemvägen finns endast rad 3 och 4 ledigt, någon preferens där?Klicka för att utvidga...
Nej, en A320neo kostar betydligt mer än så. Beloppet 10,58 MUSD anges i artikeln som "delivery payment", alltså snarare en "handpenning" i leasingavtalet, än själva priset.fcx skrev:Hittade en artikel som beskriver finansieringslösningen och med konkursöppenheten kommer det fram att SAS köper maskinen för 10,58 MUSD (oklart om det är inklusive motorer).Klicka för att utvidga...
Jag reagerade också på siffran, artikeln visar dock att det är en sale-and-leasebacklösning, dvs det är SAS som köper maskinen och själva leasingavtalet är något som kommer senare. Kanske mer handlar om en slutbetalning.Tomas E skrev:Nej, en A320neo kostar betydligt mer än så. Beloppet 10,58 MUSD anges i artikeln som "delivery payment", alltså snarare en "handpenning" i leasingavtalet, än själva priset.Listpriset för en A320neo är >100 MUSD men rabatterna för storkunder hos flygplanstillverkarna är ett tvåsiffrigt antal %.Klicka för att utvidga...
Levererades i går fredag 5 augusti.fcx skrev:Nästa NEO är eventuellt på gång.MSN10937 ska levereras på onsdag, om konkursdomstolen godkänner betalningen.Hittade en artikel som beskriver finansieringslösningen och med konkursöppenheten kommer det fram att SAS köper maskinen för 10,58 MUSD (oklart om det är inklusive motorer).Källa:SAS seeks court authorisation to proceed with new Airbus delivery | News | Flight GlobalKlicka för att utvidga...
KalleSus skrev:Levererades i går fredag 5 augusti.EI-SIT flög som SL9150 från Toulouse till Köpenhamn.Ännu inget känt Vikingnamn. Någon som vet?Edit: Jag svarar på min egen fråga: Ivar Viking.Ett namn som använts ett flertal gånger av SAS, men förstås är mest känt som SAS andra Boeing 747 - levererad och satt i trafik strax före jul 1971Klicka för att utvidga...
KalleSus skrev:ännu en Airbus 320Neo levererades igår fredag.EI-SIP, Agnar Viking, flög som SL 9150 från Hamburg till Stockholm.Namnet Agnar Viking användes senast på en DC-9-41 och har även burits av en DC-6.Klicka för att utvidga...
KalleSus skrev:Ytterligare ett nytillskott till SAS Connect.EI-SIS, Borghild Viking, flyger just nu från Hamburg mot Stockholm.Klicka för att utvidga...
KalleSus skrev:Dags för nästa!EI-SIU har landat i Köpenhamn, idag 10 november, efter en 2,5 timmarsflygning från Toulouse.Enligt rykten ska maskinen heta Olof Viking, alternativt Olaf. Här krävs vidare forskning!Klicka för att utvidga...
KalleSus skrev:Dags för nästa!EI-SIU har landat i Köpenhamn, idag 10 november, efter en 2,5 timmarsflygning från Toulouse.Enligt rykten ska maskinen heta Olof Viking, alternativt Olaf. Här krävs vidare forskning!Klicka för att utvidga...