Senaste nytt

SAS app:en - Hur kan den bli ännu bättre?

6.2.0 är väl en beta?
Min app tjatade om att det fanns uppdatering men play.butiken hade inget att erbjuda. Först om jag klickade på pop-up i appen fick jag uppdateringen

Sedan har jag inte heller där några uppgifter om tail-number osv som det brukade finnas.

Vet inte om det har med appen att göra, men störigt är det iallafall. Har flera gånger med liknande upplägg stött på problem med att checka in. Tänk scenariot att på genomgående biljett flyga Stockholm (valfritt Göteborg/Oslo/Köpenhamn) kvällen innan, övernatta, sen ta morgonflyget till Spanien. Det går utmärkt att checka in på första benet men sedan låser sig det andra. Får alltid lösa det med att plocka ut old school boardingkort på papper på flygplatsen. Nån som har samma erfarenhet alt vet vad det beror på?

Vet inte om det har med appen att göra, men störigt är det iallafall. Har flera gånger med liknande upplägg stött på problem med att checka in. Tänk scenariot att på genomgående biljett flyga Stockholm (valfritt Göteborg/Oslo/Köpenhamn) kvällen innan, övernatta, sen ta morgonflyget till Spanien. Det går utmärkt att checka in på första benet men sedan låser sig det andra. Får alltid lösa det med att plocka ut old school boardingkort på papper på flygplatsen. Nån som har samma erfarenhet alt vet vad det beror på?
Oftast löser det sig efter landning av det sista flyget innan övernattningen, men inte alltid.

Appens årssammanställning för 2025 påstår att jag tjänat nästan 1,9 miljoner poäng och bränt drygt hälften av det under året. Så mycket har jag varken tjänat in eller bränt, så jag misstänker att appen räknat med sådan ”churn” som när man bokar poängbiljetter och sen avbokat dessa, alltså att det poängbeloppet då räknats med som både intjänat (vid återbetalning) och använt (när de dessförinnan drogs). Kan det vara så? I så fall borde dessa poäng räknas bort innan dessa belopp visas för att det ska bli begripligt och i linje med vad man rimligen uppfattar som ”intjänat” respektive ”använt”.

31ee52004ace2760a77209788d73fbf4.jpg

jag misstänker att appen räknat med sådan ”churn” som när man bokar poängbiljetter och sen avbokat dessa, alltså att det poängbeloppet då räknats med som både intjänat (vid återbetalning) och använt (när de dessförinnan drogs). Kan det vara så?
Nästan garanterat att det är så eftersom det är så som poängen ligger på kontot. Där ser den ingen skillnad på en refund och en inbetalning, på samma sätt som ett typiskt bankkonto. (till skillnad från tex ett kort konto som faktiskt har en transaktion som kan reverseraas)

Misstänker att även detta ligger bakom att en stor del av mina intjänade poäng är "other partners". Visserligen har jag en hel del sådant men knappast 50%.

Nästan garanterat att det är så eftersom det är så som poängen ligger på kontot. Där ser den ingen skillnad på en refund och en inbetalning, på samma sätt som ett typiskt bankkonto. (till skillnad från tex ett kort konto som faktiskt har en transaktion som kan reverseraas)

Misstänker att även detta ligger bakom att en stor del av mina intjänade poäng är "other partners". Visserligen har jag en hel del sådant men knappast 50%.

Jag förstår problemet med att läsa ut och koppla återbetalning till dragning och ”kvitta” dessa, men om man inte lyckas göra så kanske denna funktion inte borde tas med, eftersom nuvarande siffror är meningslösa och missvisande.

Appens årssammanställning för 2025 påstår att jag tjänat nästan 1,9 miljoner poäng och bränt drygt hälften av det under året. Så mycket har jag varken tjänat in eller bränt, så jag misstänker att appen räknat med sådan ”churn” som när man bokar poängbiljetter och sen avbokat dessa, alltså att det poängbeloppet då räknats med som både intjänat (vid återbetalning) och använt (när de dessförinnan drogs). Kan det vara så? I så fall borde dessa poäng räknas bort innan dessa belopp visas för att det ska bli begripligt och i linje med vad man rimligen uppfattar som ”intjänat” respektive ”använt”.

31ee52004ace2760a77209788d73fbf4.jpg
IMG_5113.png

Samma sak här, dessutom har jag använt 1 229 250 poäng i år!

Undrar var gränsen går för att hamna i top 1 %, jag hamnade också där med 440k poäng. Men är väl som så att en stor majoritet av medlemmmarna är helt inaktiva (att tänka på när SAS nämner hur många miljoner medlemmar Eurobonus har, skulle vilja hur många de har som varit aktiva senaste 12 månaderna).

Mer gnäll, hoppas SAS läser detta. Finns det förresten någon bra kanal för rapporter om fel i appen som de faktiskt läser?

24a918988512d090e16632bb40b79c11.jpg

Den vuxne får sitt EB-nummer utskrivet som EBG123…
Ynglingen (som är EBB) får sitt EB-nummer utskrivet som SK123…
Barnet får inte sitt EB-nummer utskrivet alls (trots att hon är EBS och numret är inlagt i bokningen).
Varför denna inkonsekvens?
(Sen kan man ha synpunkter på förkortningarna: ”ch” och ”yng” är inte jättetydliga.)

Toppen