SAS tar bort 24h öppet köp

Jag har använt det rätt ofta på resor med väldigt kort framförhållning där det är osäkert om jag kommer iväg eller inte. Förståligt om de vill komma åt de bokningarna och får folk att boka flex i stället. Även gjort det när jag fått flyg inställt. Brukar snabbt boka ett alternativ innan jag vet vad som händer med eventuell ombokning.



Tycker dock de kunde behållt något alternativ med 24 fri avbokning om du bokade typ minst 30-60 dagar innan avresa eller dylikt.
 
xz0781 skrev:Kostnadsdrivande borde funktionen inte vara då ett IT-system lätt kunde avgöra om 1) Bokningsklass tillåter återbetalning 2) Att bokningen är gjord senast för 24h sedan. THEN återbetalaKlicka för att utvidga...
Håller med.



Jag har dessutom för mig att SAS inte slutför transaktionen förrän efter 24h. Dvs det blir inte de facto en återbetalning om kunden ångrar sig, utan att bara att köpet inte slutförs. I så fall är det väl svårt att hävda att det är kostnadsdrivande med 24h avbokningsrätt. Fast om det är så här, så kanske de förbättrar likviditeten genom att slutföra transkationen direkt och ha pengar på kontot 24 snabbare, typ.



Oavsett vilket, de har ju kvar exakt samma regelverk för USA-resor eftersom DOT-reglementet kräver det. Så vilken teknik de nu än använder för detta idag måste finnas kvar och underhållas, samtidigt som de ska implementera och underhålla nya affärsregler för resor som inte går från/till USA.
 
Det är en tråkig förändring men jag kan ändå förstå det, och man kommer anpassa sig till det. Finns såvitt jag vet inget annat bolag i Europa som erbjuder 24 timmars gratis-avbokning, och man har ändå klarat sig som resenär.

Allmänt tycker jag att SAS har gjort en del bra grejer på sistone, så jag personligt kan leva med om denna positiva, men (för mig) inte avgörande produktaspekten försvinner.
 
imartin skrev:Det är en tråkig förändring men jag kan ändå förstå det, och man kommer anpassa sig till det. Finns såvitt jag vet inget annat bolag i Europa som erbjuder 24 timmars gratis-avbokning,...Klicka för att utvidga...
Finnair har 24h fri avbokning.


Om du avbokar inom 24 timmar efter köpet för flyg som avgår om mer än 7 dagar har du rätt till en full återbetalning, inklusive resetillval.Klicka för att utvidga...
 
imartin skrev:Det är en tråkig förändring men jag kan ändå förstå det, och man kommer anpassa sig till det. Finns såvitt jag vet inget annat bolag i Europa som erbjuder 24 timmars gratis-avbokning, och man har ändå klarat sig som resenär.Allmänt tycker jag att SAS har gjort en del bra grejer på sistone, så jag personligt kan leva med om denna positiva, men (för mig) inte avgörande produktaspekten försvinner.Klicka för att utvidga...
BA och Finnair har 24 timmars gratis avbokning. Även LH har haft det (vet inte säkert om de har kvar det).
 
Många flygbolag som erbjuder 24 timmars fri avbokning men inte marknadsför det aktivt. SAS har använt det ganska aggressivt i sin marknadsföring så det kan mycket väl ha gett upphov till en del missbruk, om det nu är skälet till varför man tar bort det.



Annat fall så får man hoppas att EU lagstadgar 24 timmars öppet köp på flygbiljetter likt DOT i USA.
 
Bedrövligt och märkligt kan jag tycka. Stort eget intresse eftersom jag utnyttjat det ofta men skulle säga att alla gånger skulle alternativet varit att jag inte bokat alls eller att jag korrigerat ett ärligt misstag. Mycket smidigt och tycker en fördel för SAS att man kan boka direkt och sen få bekräftat att det verkligen blir av. Hoppas EU kan få till något likt USA.
 
Jag utgår från att SAS kommer införa möjligheten att reservera ett pris mot en viss kostnad. Tråkigt för personlig del, använt detta många gånger.
 
De har ju numera avbokningsbara ekonomibiljetter, economy flex. Så det går alltid att få avbokningsbart, men inte utan extra kostnad!
 
igelkotten skrev:Jag utgår från att SAS kommer införa möjligheten att reservera ett pris mot en viss kostnad. Tråkigt för personlig del, använt detta många gånger.Klicka för att utvidga...
Men denna funktion reserverar väl inte biljetten åt en, eller? Kan den bokas medan man funderar?
 
Combo skrev:De har ju numera avbokningsbara ekonomibiljetter, economy flex. Så det går alltid att få avbokningsbart, men inte utan extra kostnad!Klicka för att utvidga...
Tror du totalt missförstår syftet med 24h avbokning? Eller menar du att folk som kanske inte kollat upp datum eller annat med fru/chef ska boka economy flex?
 
igelkotten skrev:Jag utgår från att SAS kommer införa möjligheten att reservera ett pris mot en viss kostnad. Tråkigt för personlig del, använt detta många gånger.Klicka för att utvidga...
Ja, men man kommer vänta c:a 6 månader med att införa det, så ser det inte så illa ut.
 
För egen del har det varit värdefullt i första hand när jag har råkat stava fel på ett namn eller misstagit ett datum. En 2-4-timmars gratis ändring hade väl på det sättet varit okej för mig, men visst är det en klar försämring.
 
Jag tror att alla flygbolag jag regelbundet flyger med har 24-timmars fri avbokning men SAS kanske är det enda som marknadsfört det aktivt. Ironiskt. Har använt det några gånger på SAS och Swiss. Tycker det är ett väldigt smidigt upplägg då det påtagligt minskar stressen för att göra fel val eller rena misstag och underlättar för spontanbokningar. TAP återbetalar dock i vouchers tror jag, men bättre det än inte alls. Att betala för att frysa priset innan allt är avstämt och färdigplanerat tar emot om det inte är väldigt små belopp och hjälper inte alls för att kunna korrigera misstag i efterhand. Så det lär blir en del svordomar i stället. Avslutar inte med en sådan men beklagar att möjligheten försvinner.
 
Precis, "hold my fare" eller motsvarande är inte alls samma sak.



24h avbokning tar bort en massa stress och tveksamhet i köpögonblicket och eftersom den är inbyggd är man van och litar på systemet. Jag köper en hel del biljetter och har väldigt sällan använt avbokningen. Det har dels hänt enstaka gånger att jag bokat fel dag (lätt hänt när man haft två alternativa datum för resan i research-fasen). Dels när jag missat (eller flygbolaget mörkat) att resan bokats i olika klasser - typexempel Finnair som säljer resor from Business och först när man får e-ticket så ser man att alla ben utom ett är i ekonomi.



Hold my fare har jag aldrig använt (och jag fattar inte vem som egentligen gör det). Konceptet minskar ju inte stressen utan ökar den, eftersom det är ytterligare ett beslut som måste tas, med en prislapp som ska betalas och man måste väga om det är värt pengarna.

AF/KLM verkar ju dessutom ha en dynamisk prissättning, vilket är ännu mer avtändande. Det blir för mig iaf väldigt tydligt att det är en modell som främst är till för att lura av kunderna mer pengar, ungefär som utbudet av reseförsäkringar mitt i köpflödet där det är nästan omöjligt att värdera om "erbjudandet" är värt pengarna.
 
intuition skrev:Precis, "hold my fare" eller motsvarande är inte alls samma sak.24h avbokning tar bort en massa stress och tveksamhet i köpögonblicket och eftersom den är inbyggd är man van och litar på systemet. Jag köper en hel del biljetter och har väldigt sällan använt avbokningen. Det har dels hänt enstaka gånger att jag bokat fel dag (lätt hänt när man haft två alternativa datum för resan i research-fasen). Dels när jag missat (eller flygbolaget mörkat) att resan bokats i olika klasser - typexempel Finnair som säljer resor from Business och först när man får e-ticket så ser man att alla ben utom ett är i ekonomi.Hold my fare har jag aldrig använt (och jag fattar inte vem som egentligen gör det). Konceptet minskar ju inte stressen utan ökar den, eftersom det är ytterligare ett beslut som måste tas, med en prislapp som ska betalas och man måste väga om det är värt pengarna.AF/KLM verkar ju dessutom ha en dynamisk prissättning, vilket är ännu mer avtändande. Det blir för mig iaf väldigt tydligt att det är en modell som främst är till för att lura av kunderna mer pengar, ungefär som utbudet av reseförsäkringar mitt i köpflödet där det är nästan omöjligt att värdera om "erbjudandet" är värt pengarna.Klicka för att utvidga...


Med företagsavtal hos Bluebiz är det möjligt att hålla priserna gratis långa perioder typ månader. Har varit toppen när man planerar eventuella resor för jobb etc som man inte är säker på kommer bli av. När man vet de ska bli av betalar man.
 
Får hoppas ni har rätt ni som tror att det kanske kommer något annat istället. Själv funderat på varför inte europeiska bolag kan/behövt plocka upp att i praktiken nästan allt är minst flexibelt (kan ändra destination) ”ombokningsbart” som i USA, dvs att man får voucherbelopp vid ändring/avbokning (förutom basic economy). Ofta också human skillnad mellan de olika alternativen. Nedsidan är att vouchern är personlig.
 
Tycker det är riktigt tråkigt, har flitigt bokat pga av det men sällan använt det.



Kan dock förstå då det i majoriteten av fallen kostar transaktionsavgifter även om det är en reservation kortbolaget släpper. 2-3% om folk tex kör Amex blir en del i långa loppet om många avbokar.
 
Back
Top