Kapselhotell lät ju kul och väldigt japanskt, men jag avskräcktes av uppgift om att man skulle behöva checka ut och in varje dag, vilket verkade opraktiskt, och gissningsvis hade vi tröttnat på sån väldigt compact living efter någon dag. Stora luftiga hotellrum verkade förutom dyrt i denna stad heller inte så japanskt. Ett hotell med små, kompakta och utrymmeseffektiva rum som enligt recentioner ändå hade en mycket bra frukost lät perfekt.
Shinjuku Washington Hotel hade jag därför bokat åt oss. De mediokra snittbetygen (3,8 av fem) avskräckte inte, då de lägre betygen mest verkade komma från de som överraskats över att rummen faktiskt var precis så små som på bilderna. Vi följde skyltar från stationen Shinjuku, som mer eller mindre ledde oss direkt in i hotellbyggnaden.
Hotellbyggnaden innehöll även bland annat en liten snabbköpsbutik och ett flertal restauranger. Julpyntet höll på att plockas undan på källarplan när vi anlände.
På våning tre låg receptionen. Vi förväntade oss inte att kunna checka in när vi kom dit redan innan klockan 10, men att låsa in sin väska gratis i ett skåp med hjälp av sitt Suica gick bra.
I stället passade vi på att utforska lite av närområdet. Vi vandrade planlöst ut på gatan och hamnade snabbt vid de två stora regeringsbyggnaderna, varav den första innehöll ett kafé för en behövlig kaffékopp och den bortre innehöll utsiktsplats från våning 45. Hiss upp, med ett tiotal lydigt knäpptysta turister.
Storslagen utsikt åt alla håll medan japanska underbarn spelade piano för turisterna. Jag läste mig till att Tokyo är den 11:e största staden respektive det största stadsområdet i världen.
Trappa ner från våning 45 lät som en kul utmaning, men tyvärr gick den bara till toaletterna på våning 44.
Just de där små väggstolarna för spädbarn verkade väldigt praktiska, och fanns förvånansvärt ofta även på herrtoaletterna. Vi tyckte det i regel var rent och fräscht och att det fanns god tillgång till gratis allmänna toaletter i varuhus och liknande. Är de fräschare på grund av tätare städningsschema än i exempelvis Sverige, eller finns det andra faktorer? Jag förklarade broken window theory för sonen.
En annan aspekt på synen på individens plats i det allmänna rummet är avsaknaden av papperskorgar. Man förväntas ta hand om sitt eget skräp. Det visste vi ju, så det var en nybörjarmiss att ta kaffé i ta-med-kopp. Det fick bli att gå tillbaka till kaféet med den urdruckna pappersmuggen.