Senaste nytt

Tokyoresa med 14-åring

@hendberg Som nämnt är det väldigt smidigt. Det man bör känna till är att kvarstående saldo inte kan återbetalas kontant, utan endast kan föras över till ett japanskt bankkonto eller till mobilt Suica på en annan iPhone med samma Apple-ID. På Android är det betydligt krångligare.

Jag har för mig att jag betalade några gånger på typ Lawson och 7-eleven för att tömma mitt Suica-saldo i Apple Pay.

Suica i mobilen funkade klockrent. Supersmidgt och enkelt att aktivera liksom att fylla på pengar första gången och senare.

För eSIM hade vi kvar Airalo sedan tidigare resa. Finns globala, regionala och landsspecifika paket med priser därefter. Inte testat andra liknande tjänster men tycker Airalo funkar bra.
Ska igen slå ett slag för Airalo bara för jag är nöjd kund (men man får äska referral kod ;) ). Har nu använt dem i USA, Kanada, Sydafrika och Indien, och det har varit smärtfritt. Lite nervöst varje gång då eSIM-installationen kan ta en stund, men har gjort så att jag installerar den hemma på WiFi och sedan aktiverar när jag anländer. Senast så hade jag 5G uppkoppling igång medan planet ännu rullade till gate i Mumbai.
Jag har tittat runt och det finns motsvarande tjänster som har lite lägre priser, men när det handlar om cirka 10-15 USD för en lång semestervecka så kör jag "tried and true" istället för att försöka spara 5 dollar.

Ska igen slå ett slag för Airalo bara för jag är nöjd kund (men man får äska referral kod ;) ). Har nu använt dem i USA, Kanada, Sydafrika och Indien, och det har varit smärtfritt. Lite nervöst varje gång då eSIM-installationen kan ta en stund, men har gjort så att jag installerar den hemma på WiFi och sedan aktiverar när jag anländer. Senast så hade jag 5G uppkoppling igång medan planet ännu rullade till gate i Mumbai.
Jag har tittat runt och det finns motsvarande tjänster som har lite lägre priser, men när det handlar om cirka 10-15 USD för en lång semestervecka så kör jag "tried and true" istället för att försöka spara 5 dollar.

Jag har kört med det globala paketet som gäller i 365 dagar, hade alltså kvar pott sedan tidigare resa, då var det bara att slå på den linjen som sin andra linje bland sina SIM-kort i telefonen (och se till att mobildata bara går via den linjen) och så funkar det direkt. Lite dyrare med globalt paket men den ökade enkelheten och att man kan nyttja pott på flera resor gör det värt det tycker jag.

Jag har kört med det globala paketet som gäller i 365 dagar, hade alltså kvar pott sedan tidigare resa, då var det bara att slå på den linjen som sin andra linje bland sina SIM-kort i telefonen (och se till att mobildata bara går via den linjen) och så funkar det direkt. Lite dyrare med globalt paket men den ökade enkelheten och att man kan nyttja pott på flera resor gör det värt det tycker jag.
Smart drag, hade inte ens tänkt tanken att göra så, men det är nog för att mina icke-EU resdagar räknas till högst 2-3 veckor per år.

Ja, precis. Jag har också haft det paketet och det är väldigt smidigt. Jag köpte det när jag ändå skulle resa runt lite i Asien, så skulle åtminstone behöva ett regionalt paket för Asien och skulle även ha ett kort stopp i USA på hemvägen. Något dyrare än att bara köpa Asien+USA, men som sagt var väldigt smidigt när det gick att använda på en del andra resor senare på året. Inte minst är det praktiskt att ha det tillgängligt vid transfers i London eller Zurich så man slipper fundera på access där.
Ska snart åka till USA och sitter just och funderar på det blir ett nytt globalpaket eller ej.

Testat olika till Alanya, vilka fungerar med 5G?

Det globala har funkat utmärkt med 5G där jag varit, men det finns tydligen andra varianter som inte stödjer 5G.

cdbb1cc54e63b2cfff7437c22b357c8b.jpg

Kan också vara värt att nämna att det globala går att fylla på (top up) vilket alla enklare varianter inte gör, och då kräver något mer handpåläggning för att aktivera ett helt ny eSIM för varje land.

d9bf15442bc6cc84b43b87acccdc0d8f.jpg

Använt ett globala 365-paket från Airalo under de senaste par åren precis så. Slagit av och på. Funkar smidigt. Testar i år istället Saily som har den fördelen att esim:et är fast och du sedan kan lägga till olika andra prenumerationer utan att "byta SIM".

Funkat hur bra som helst och väldigt prisvärt.

Toppen