Aegean Miles&Bonus Gold

Fick ett mail med info om nya förmåner som Aegean Gold.

Det finns numera en dedikerad support-linje för gold members

Man kan även välja sittplats gratis som gold och premium seats kostar 50% mindre än normalt.

Har bara åkt ekonomi med aegean på 2 flighter och det var kortare hop inom Grekland och där blev jag placerad på första raden.

palmen skrev:Fick ett mail med info om nya förmåner som Aegean Gold.Det finns numera en dedikerad support-linje för gold membersMan kan även välja sittplats gratis som gold och premium seats kostar 50% mindre än normalt.Har bara åkt ekonomi med aegean på 2 flighter och det var kortare hop inom Grekland och där blev jag placerad på första raden.Klicka för att utvidga...
Den nya supportlinjen är positivt. Det andra är tyvärr bara försämringar då man tidigare kunde ringa in som guld och välja alla platser kostnadsfritt för alla personer på samma bokning.

Efter att Aegean införde sina nya regler (2015 eller 2016?) för GOLD som gjorde att man inte längre blev guldmedlem tills vidare utan var tvungen att komma upp i ett visst antal poäng per år så har jag funderat över hur många A3*G resenärer som sållats bort. Är det några siffror som släppts av Aegean? Det vore intressant att veta hur många som bara kämpade för sitt guld en enstaka gång och sedan inte brydde sig mer.

Då var den "svåra" biten avklarad även för i år.

1 flight ARN-LAX i SAS Plus för 2600 kronor (enkel) gav mig 11.000 poäng och behöver bara göra 2 flighter till med Aegean (har redan gjort ARN-ATH-LHR en gång).

Priset för London via Aten ligger på ca 1000 kronor i billigaste flexibla bokningsklass (som är uppgraderingsbar med sina vouchers till business).

Kommer troligtvis lägga en till London-resa i november på samma sätt.

200% intjäning på SAS Plus biljetter är en riktig sweetspot. Man kan nästan återkvala till guld helt och hållet på att enbart åka ARN-LAX-ARN med SAS Plus (kostade 5200 på kampanj), man saknar dock 2000 poäng då för guldet när man tar det enbart på poäng och inte med 4 Aegean flighter också.

Otroligt bra tips palmen! Tack för detta. Själv harvar jag på med småresor hit och dit och är bara halvvägs än så länge men har å andra sidan ända till november på mig. En långresa till Nigeria med Ethiopian Airlines hoppas jag dock kommer generera en del.

Hur mycket ger en resa till London med SAS i Plus till A3? Man kan ju väldigt billiga biljetter dit, åtminstone i ekonomi. Men är ju precis som du säger betydligt smartare att satsa på mer Plus-resor.

fleetheseen skrev:Hur mycket ger en resa till London med SAS i Plus till A3? Man kan ju väldigt billiga biljetter dit, åtminstone i ekonomi. Men är ju precis som du säger betydligt smartare att satsa på mer Plus-resor.Klicka för att utvidga...
Det är bara kolla avståndet på GCmap och multiplicera med x % som står på Agean Airlines Miles+Bonus webbsida.

fleetheseen skrev:Otroligt bra tips palmen! Tack för detta. Själv harvar jag på med småresor hit och dit och är bara halvvägs än så länge men har å andra sidan ända till november på mig. En långresa till Nigeria med Ethiopian Airlines hoppas jag dock kommer generera en del.Hur mycket ger en resa till London med SAS i Plus till A3? Man kan ju väldigt billiga biljetter dit, åtminstone i ekonomi. Men är ju precis som du säger betydligt smartare att satsa på mer Plus-resor.Klicka för att utvidga...
För att kvalificera på dessa låga nivåer (12.000 miles och 4 aegean flighter) måste man redan vara Aegean Gold.

Börjar man från 0 måste man först kvalificera för Aegean Silver och sedan kvalificera för Aegean Gold också. När man väl har gold är det väldigt enkelt att återkvala dock, därför jag gör det varje år. Krediterar en longhaul i plus (gick bra förra året att ändra en plusgrade resa till Aegean intjäning) samt 4 Aegean flighter som bokas i billigaste flexibla bokningsklass och uppgraderas till Business.

Själv återkvalificerar jag genom att skrapa ihop 24 000 poäng varje år utan Aegean-flygningar. Detta eftersom jag helt enkelt sällan bereds möjlighet att flyga med A3 i mitt arbete. Men efter att ha läst ditt inlägg känns det ju otroligt lockande att lägga det privata resandet på att ta den betydligt smidigare vägen via 12.000 miles och 4 Aegean flighter istället. Det blir nog till att sikta på det nästa år...

fleetheseen skrev:Själv återkvalificerar jag genom att skrapa ihop 24 000 poäng varje år utan Aegean-flygningar. Detta eftersom jag helt enkelt sällan bereds möjlighet att flyga med A3 i mitt arbete. Men efter att ha läst ditt inlägg känns det ju otroligt lockande att lägga det privata resandet på att ta den betydligt smidigare vägen via 12.000 miles och 4 Aegean flighter istället. Det blir nog till att sikta på det nästa år...Klicka för att utvidga...
Har man både SAS EuroBonus American Express Elite kort och SAS EuroBonus MasterCard Premium kort (och handlar varje månad), så får man totalt 32.000 baspoäng till SAS EuroBonus så behöver du endast 13.000 baspoäng till för att kvalificera dig till SAS EuroBonus Gold (totalt 45.000 baspoäng: Star Alliance Gold).

Visst på Aegean Airlines Miles+Bonus tjänar man 200% miles på SAS Plus men annars SAS EuroBonus är inte dåligt val om man bor i Sverige.

Dr. Miles skrev:Har man både SAS EuroBonus American Express Elite kort och SAS EuroBonus MasterCard Premium kort (och handlar varje månad), så får man totalt 32.000 baspoäng till SAS EuroBonus så behöver du endast 13.000 baspoäng till för att kvalificera dig till SAS EuroBonus Gold (totalt 45.000 baspoäng: Star Alliance Gold).Visst på Aegean Airlines Miles+Bonus tjänar man 200% miles på SAS Plus men annars SAS EuroBonus är inte dåligt val om man bor i Sverige.Klicka för att utvidga...
Jag håller med. Funderar faktiskt allvarligt på att lämna A3 och flytta till EB. Jag flyger ganska lite *A och men eftersom A3 har ganska dåligt med flyg till CPH blir det sällan några A3 segement och då behöver jag 24k miles varje år. Nästa allt det blir med SAS, och med att Amex skulle Guld vara hemma på EB.

Det som gör att jag tvekar är att A3 har familjekonto och just att plus inte tjänar lika bra i EB.

(Att SAS är så förtvivlat dyra på CPH-TYO i business är också ett problem för mig, men det har ju mindre med just kortet att göra)

Dr. Miles skrev:Har man både SAS EuroBonus American Express Elite kort och SAS EuroBonus MasterCard Premium kort (och handlar varje månad), så får man totalt 32.000 baspoäng till SAS EuroBonus så behöver du endast 13.000 baspoäng till för att kvalificera dig till SAS EuroBonus Gold (totalt 45.000 baspoäng: Star Alliance Gold).Visst på Aegean Airlines Miles+Bonus tjänar man 200% miles på SAS Plus men annars SAS EuroBonus är inte dåligt val om man bor i Sverige.Klicka för att utvidga...

Helt klart ett lockande alternativ. En av de största vinsterna med att gå över till EBG vore ju att man äntligen skulle få en fungerande Fasttrack på Arlanda. Som A3G har det ju varit ett lotteri varenda gång, ibland har det funkat och ibland inte. Dock så verkar ju antalet Gold Tracks bli fler och fler på de större flygplatserna och där funkar ju A3G fint men det lär väl kanske ta ett tag innan något sådant kommer till ARN....

Är det någon som hört talas om någon som blivit A3 Gold for life? Och isåfall vilken tidsaspekt har då nämnts? Har bara läst flyktigt om detta vad gäller EBG och undrar om det finns en motsvarighet hos A3.

fleetheseen skrev:Är det någon som hört talas om någon som blivit A3 Gold for life? Och isåfall vilken tidsaspekt har då nämnts? Har bara läst flyktigt om detta vad gäller EBG och undrar om det finns en motsvarighet hos A3.Klicka för att utvidga...
Inget jag har hört något om, hade ju varit trevligt om det infördes (eller redan finns).

Ringde in och skulle uppgradera en resa som involverade ett ben med SAS, resten var med Aegean. Tydligen har det nu ändrat reglerna sedan jag använde mina kuponger senast som var för ett år sedan så att alla ben i biljetten nu måste vara med Aegean.

Det har varit många "förbättringar" med Aegean de senaste åren nu och jag överväger starkt att gå över helt till Eurobonus nu.

Jag tycker inte att det var fel att de ökade till mer rimmliga nivåer för att ha guldkortet då det i början var alldeles för lätt utan snarare bra. Speciellt när de man fick 4 kuponger som var väldigt lätta att använda per år. Men dessa har stegvis försämrats till att exludera billiga biljetter och nu bokningar som innehåller andra bolag. Allt detta gör det för mig väldigt svårt att finna något egentligt värde i dessa.

Det som främst håller kvar mig just nu är att jag har lite för mycket poäng sparat hos de samt att de har väldigt förmånliga uttagstabeller för businesclass inom asien (billigare än inom europa) vilket ger poängen ett väldigt bra värde för mig.

Om jag bodde i Sverige skulle jag inte tveka att byta från Miles & Bonus till Eurobonus som huvudprogram - kreditkortsintjäningen och 2-4-1 som huvudskäl såklart, men helt generellt betydligt enklare att plocka ut awardresor (utan att begränsas av ETT enda byte) och dessutom kunna tjäna in mängder av awardpoäng på annat, som de ständiga Avis-kampanjerna.

M&B:s största fördel även om man skulle bo i Sverige vore nog minst 1200 miles per SAS Plus-leg, det är verkligen inte dåligt sett till att M&B har rätt låga gränser fortfarande.

Finns dock en "earn/burn ratio" som jag tycker är hygglig för att vara M&B, det är SPG-hotellpoäng som går att omvandla 1:1 till M&B sedan ett par år tillbaka, hyfsat ofta poängboostkampanjer där, även om det inte är Eurobonus Avis-klass på det. Hertz (1500 poäng för 4 dygn som man kan få billigt) kan vara okej också, men det finns generellt förskräckligt lite möjligheter att tjäna extra poäng om man inte har nån särskild koppling till just Grekland, där det finns mängder med samarbetspartners.

Någon som har tips på en bra 4-segments resa med Aegean? Start i CPH/ARN/OSL eller någon annan näraliggande flygplats som man lätt når med SK?

intuition skrev:Någon som har tips på en bra 4-segments resa med Aegean? Start i CPH/ARN/OSL eller någon annan näraliggande flygplats som man lätt når med SK?Klicka för att utvidga...
ARN-ATH-LHR-ATH-ARN...

Går att göra för typ 1000 kronor per väg. Alternativt två vändor till London eller annan europeisk stad. Man kan tex åka ARN-ATH-CPH om man vill.

intuition skrev:Någon som har tips på en bra 4-segments resa med Aegean? Start i CPH/ARN/OSL eller någon annan näraliggande flygplats som man lätt når med SK?Klicka för att utvidga...
De flesta resmål som det anses ologiskt att resa till via Aten är billiga under lågsäsong, förutsatt att de billigaste bokningsklasserna inte är slutsålda. Det är lätt att hitta billiga Aegean-biljetter med ITA Matrix, se ett exempel i det här inlägget (tredje bilden): Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden | Sida 105 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tänk på att inte bli lurad ifall det dyker upp codeshares i sökresultaten, du måste flyga 4 segment där antingen Aegean eller Olympic är operating carrier.

Tack, jag var dum nog att testa Aegans lågpris-kalender och den visar väldigt lite förbindelser. matrix fungerar fint för inrikes GR. (Värre med europa-destinationer pga ny regeln att inte tillåta sökningar på olika länder)

Förresten, A3 codeshare på OA är väl OK?

Back