BRA varslar 350 personer om uppsägning

Ricci skrev:Att flyga med ATR från MMX till BMA är rätt kört och med wet-lease jet 3ggr/morgon och kväll tror jag inte helt fungerar i längden.Klicka för att utvidga...


Ja, valet att inte köpa nya jetplan borde bli döden för Malmö/Göteborg/Umeå-trafiken. Kanske de kan klara sig med ATR för små nära destinationer som Jönköping, Sundsvall, etc, där det inte är så mycket konkurrens. Vi får väl se...
 
Jag tror Wet lease är bra för BRA. Se bara på SK, de har fått mycket större flexibilitet och ekonomi i linjer som förr inte gick.



Air Baltic kanske? De kör ju åt Lufthansa (tror jag, stationerade i muc iaf) nu.
 
011430121 skrev:Har läst igenom tråden, hittar inget om eventuellt Wet bolag eller är det BC spekulation?Klicka för att utvidga...
Denna länk är postad i tråden.



Nu med mindre flygplan blir det både lägre kostnader och bättre beläggning. Syftet med att lägga ner jet-flygplanen är inte att driva upp biljettpriserna säger Ulrika Matsgård. Under högtryck kommer man fortsätta att flyga med jetplan, exakt vilken lösning det blir är inte klart. Men troligen blir det wet lease, alltså ett flygplan med personal som hyrs in vid peak time.



Så ska BRA flyg vända till vinst - Travel News
 
Agö skrev:Denna länk är postad i tråden.Nu med mindre flygplan blir det både lägre kostnader och bättre beläggning. Syftet med att lägga ner jet-flygplanen är inte att driva upp biljettpriserna säger Ulrika Matsgård. Under högtryck kommer man fortsätta att flyga med jetplan, exakt vilken lösning det blir är inte klart. Men troligen blir det wet lease, alltså ett flygplan med personal som hyrs in vid peak time. Så ska BRA flyg vända till vinst - Travel NewsKlicka för att utvidga...
Jag försökte hitta vilket bolag det ev. kunde vara.
 
Någon som har uppgift om när utfasningen av deras Bae kärror startar? Förstår inte hur dom ska klara sig utan sido inkomsten från charterflyg som dom kör?
 
Läste på Facebook från en pilot att BRA slutar med jet-trafik på Bromma, piloter redan uppsagda och kabinanställda blir det på måndag. Någon som har mer info om detta?
 
Är det inte det hela tråden handlar om? BRA varslar 350 personer om uppsägning eftersom dom skall sluta med jettrafik?
 
Utifrån vad jag överhörde så har förhandlingar pågått kring personal och hur man ska hantera behörigheter/certifieringar för personal från jetplanen till ATR-planen. Arbetsgivarsidan vill väl lättast möjligt slippa få huvudvärk kring omplaceringar pga kompetens etc och då är väl certifieringarna det man försöker gå på.
 
Har inte sett att den här artikeln länkats i den här tråden:

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » BRA planerar för jettrafik efter Avro



Sista jetflygningarna väntas bli i mars 2020.



Det här guldkornet skulle till och med få valfri propagandaminister att rodna:



– Vi har ställt frågan till våra resenärer om hur de ser på den något längre flygtiden. Det visade sig att upp mot 70 procent utan vidare accepterar det om de vet att de flyger i ett klimatsmart flygplan som våra ATR 72. Med de svaren vågar vi ta de här stegen, sa Jim Hofverberg, informationschef på BRA till Flygtorget tidigare i år.
 
SAS och Norwegian blir glada då en konkurrent "försvinner" från MMX..!

Det skulle vara intressant och veta hur stor omsättning GOT och MMX står för i BRA totala omsättning (och profit..).
 
Deras felbedömning är att de aldrig kommer kunna konkurrera med tåget om deras nya målgrupp. Övriga resenärer kommer sky BRA.



Fast i ingenmansland
 
BRAs USP har varit att de flyger på Bromma. Hade dom oxå använt ARN så hade bolaget inte existerat idag tror jag.
 
BRA har väl I princip stått på två ben. Dels gamla Malmö aviation vara koncept var Bromma. Dels gamla Sverigeflyg, vara koncept var att flyga på småflygplatser dit de stora bolagen inte brydde sig.



Bort med jet slår väl rejält lot den första men knappast mot den andra, där har det ju alltid varit prop.



Några andra poänger än de två har väl BRA i princip inte haft?
 
fcx skrev:Har inte sett att den här artikeln länkats i den här tråden:Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » BRA planerar för jettrafik efter AvroSista jetflygningarna väntas bli i mars 2020.Det här guldkornet skulle till och med få valfri propagandaminister att rodna:

– Vi har ställt frågan till våra resenärer om hur de ser på den något längre flygtiden. Det visade sig att upp mot 70 procent utan vidare accepterar det om de vet att de flyger i ett klimatsmart flygplan som våra ATR 72. Med de svaren vågar vi ta de här stegen, sa Jim Hofverberg, informationschef på BRA till Flygtorget tidigare i år.
​Klicka för att utvidga...


I så fall hade det väl inte varit något problem med den tidning de plockade bort från alla sina flyg?
 
mha321 skrev:BRA har väl I princip stått på två ben. Dels gamla Malmö aviation vara koncept var Bromma. Dels gamla Sverigeflyg, vara koncept var att flyga på småflygplatser dit de stora bolagen inte brydde sig.Bort med jet slår väl rejält lot den första men knappast mot den andra, där har det ju alltid varit prop.Några andra poänger än de två har väl BRA i princip inte haft?Klicka för att utvidga...


Helt rätt, fast problemet har varit att de två benen inte kan få ihop ekonomin var för sig, utan de behöver varandra.
 
Hur arbetar BRA med transfers idag? Jag har själv aldrig haft transfer på Bromma flygplats så jag har ingen uppfattning om hur vanligt det är.
 
Back
Top