tourist skrev:Om flyget blev inställt för att det hade tekniska fel som hade kunnat undvikas med sedvanligt underhåll från flygbolagets sida har du rätt till kompensation (men du kommer inte få det förrän du insisterat på det ett par gånger). Men du skriver att du missade flyget. Ifall ditt flyg till CPH var försenat mindre än två timmar (eller tre eller fyra beroende på flygningens längd) och du därmed missade din anslutning och allt var på samma biljett med ett bolag som inte heter RyanAir så får du hotellnatten, men inga pengar.Klicka för att utvidga...
walle33 skrev:Yes försenat 1,5h missade anslutning allt bokat med SAS. Men då kan jag inte räkna med kompensation förutom hotel?Klicka för att utvidga...
Ubbe skrev:Sen ankomst som leder till missat flyg är transportörens ansvar om det är samma biljett.Klicka för att utvidga...
tourist skrev:Nu har jag tittat lite mer, och jag tror att jag hade fel och Ubbe rätt.Efter de senaste domstolsutslagen 2012 så är det ju tydligare vad som gäller vid förseningar. SAS själva har uppdaterat sinPDF-information(jag får skriva ut en ny att ersätta den gamla jag hade att vifta med!) som har fått en ny punkt i första avsnittet som inte fanns tidigare:E. Kompensation vid förseningar på mer än 3 timmarOm ditt flyg blir mer än 3 timmar försenat vid ankomst gäller samma regler, om du är berättigad tillkompensation, som beskrivs i punkt 2ENär du väl kommit hem i morgon med extra mycket dansk hotellfrukost i magen får du författa ett krav till SAS. Lycka till!Klicka för att utvidga...
walle33 skrev:Stor dock där också att tekniska problem räknas som extraordinära omständigheter.Klicka för att utvidga...